ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Årås i Södra Råda  (läst 1546 gånger)

2008-08-19, 08:13
läst 1546 gånger

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Finns det något nedtecknat om Årås säteri med kvarn, såg och tegelbruk? I en bouppteckning från 1896 efter min morfars fosterfar hofkamrer Gustaf Adolf Sandberg på Lindormsnäs i Lossa socken upptas bl.a. en landsfastighet, egendomen Årås i Södra Råda socken. Denna egendom hade han förvärvat till lika delar tillsammans med generalmajoren m.m. G.A.Toll, godsegaren och ledamoten av riksdagens 1sta kammare m.m. grefve G.E. Lewenhaupt på Geddeholm och landshöfdingeenkan Fru Eva Karolina Gustafva Edelstam, född von Post, inköpt och hvarå de erhållit häradsrättens lagfartsbevis, som äro liggande hos meddelegaren grefve Lewenhaupt. Förutom säteriet ingick några hemman, kvarn, såg och tegelbruk.
 
Varför har de köpt just Årås? Ingen av dem bodde ens i närheten. En investering i största allmänhet?
Finns det någon som har något att berätta?
Mvh Birgitta
 
(Meddelandet ändrat av lindborgb den 19 augusti, 2008)

2008-08-20, 06:30
Svar #1

Sten Magnusson

Har du abonnemang på SVAR? Där finns nämligen möjlighet att få info om det du söker. Gå in på kolumnen Forska. Skriv årås i kolumn Arkiv. Då kommer nedanstående text upp. Om du i så fall trycker på knappen rösta ersätts den så småningom av en knapp där det står bild. Se SVARs hemsida för mer information.
 
 
Startsida  >  Forska  >  Söktjänster  >  Arkivsök
 
 
 
Sökresultat
 
   
Post 1 - 1 av 1  
 
    Ny sökning - Föregående sökning - Tillbaka överliggande nivå
 
 
 
Arkiv: Årås i S Råda socken m fl gods i Värmland, handlingar rörande - GLA/A0087  
Serie: se anmärkningskolumn  
Referenskod: SE/GLA/10072/-  
Anmärkning:    
 
 
OBS! Inskannade bilder är lagrade i format DjVu, vilket kräver en plugin innan man kan titta på bilderna. Ytterligare information
 
Original Mikrokort  Skannat  
Referenskod Titel Typ Tid Anmärkning Svarnr/Filmnr Antal kort Lån Köp Bild Rösta  
1      
 Volym  1645    Visnums häradsrätts fastebrev 27/5 1645. Pergamentbrevet lagt till lands- arkivets pergamentbrevsamling.                  
 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
©Riksarkivet/SVAR-Svensk arkivinformation. Tel:0623-725 00 vx, Fax:0623-726 05, www.svar.ra.se, info@svar.ra.se

2008-08-20, 07:20
Svar #2

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Hej Sten! Tack för tipset! Tyvärr har jag inget abonnemang på SVAR just nu men då vet jag att jag kan söka info om Årås där.
Mvh Birgitta

2008-11-05, 17:05
Svar #3

Utloggad Pia Gunnarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2022-02-04, 12:59
    • Visa profil
Hej
I en bok skriven av Erik H Cederbom står lite kortfattat om Stora Årås och även ägarlängden. Men någon Sandberg kan jag inte se.  
Mvh Pia

2008-11-05, 17:15
Svar #4

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Hej Pia!
Intressant. Finns de andra tre delägarna nämnda?
Det framgår inte av bouppteckningen när fastigheten förvärvades så jag vet inte hur länge den varit i de fyras ägo.
Mvh Birgitta

2008-11-15, 18:18
Svar #5

Utloggad Pia Gunnarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2022-02-04, 12:59
    • Visa profil
Hej igen.  
Jo då, i ett annat papper med ägarlängd står Sandberg med. Ihop med de andra du nämnde. De 4 tar över 4/5 och Ludvig von Post behåller 1/5.  
1804 försvinner von Post ur bilden.  
1897 kommer Anna marie Sandberg och  Anton och Wilhelm hallin med till de andra.
1897 Bara Anton och Vilhelm Hallin.
 
I nordisk familjebok står lite om Stora Årås. Varnhems kloster fick det 1248 och hade fiskerätt bl a tills det gick över till Skara biskopsstol 1496.  
Från 1560 har det varit privat då Boo Ribbing tog över.
Det är många ägare på 1800-talet så det kanske bara var spekulationsaffärer. Vet ej.
Själv vill jag också veta mer om alla gårdar i Amnehärad, även Årås.
Hoppas du hittar mer.
Pia

2008-11-16, 18:36
Svar #6

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Hej igen Pia och varmt tack för mer info!  
Efter GA Sandbergs bodelning har hans andel övergått till hustrun Anna Maria Sandberg. Intressant att veta att hon sålde sin andel tämligen omgående.
Ska läsa mer om Stora Årås i den litteratur du nämnt.
Mvh Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna