ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-mars-23  (läst 3318 gånger)

2000-03-16, 18:20
läst 3318 gånger

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Övertecknad har påbörjat en inventering av värmlänningar som utflyttat till Norrland under 1800-talet, och tar gärna emot upplysningar om personer, födda under 1800-talet i Värmland, som dött i Norrland (under 1800 eller 1900-talet).

2000-03-16, 21:01
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Jag kan tala om att du har ett livsverk framför dig.
Mitt tips gäller Ljusne Bruk i Hälsingland. Där finns ett område som heter ALA. Benämningen bland befolkningen var Lilla Värmland, eftersom nästan alla kom från Värmland. Det gäller i stor utsträckning även Ljusne. Orsaken är förstås Järnbruksdöden, under senare delen av 1800-talet, och träindustrins utveckling.
Lycka till med ditt arbete, det är ett fint initiativ.
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-03-16, 21:53
Svar #2

Madelene Roos Jacobsson

hej, Åsbacka sågverk i Sandarne, Hälsingland är ett annat sådant ställe där många värmlänningar också arbetade. Flera av mina värmländska anor slog sig ner i den trakten och jag delar gärna med mig om så önskas.
Men vad menar du med norrland. Vilka lanskap tänker du på, kanske en korkad fråga men likväl.
 
Madelene

2000-03-16, 23:06
Svar #3

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Johan!
Även vid Törefors bruk, fram t o m 1909 Nederkalix sn samt fr o m 1909 Töre sn, fanns en hel del Värmlänningar, de flesta smeder och annat bruksfolk. Det sägs t o m av äldre Törebor att det vid bruket talades en särskild dialekt med en hel del värmländska inslag.
 
M v h, Stefan

2000-03-17, 00:03
Svar #4

Carl Fack

Hej  
Min farmors farfar hette Karl Johan Jansson han var född den 1/2 1855 i Fryksände . Han kom som timmerkörare till hälsingland under någon stormfällning troligen kring 1880 någon gång.  
gifte sig 1884 och kom till Järvsö Hälsingland 1886 och köpte en gård. han dog 1929

2000-03-17, 03:54
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jadu, Johan, nu har du att göra om du ska inventera alla dessa! Det var många värmlänningar som flyttade till Norrland. En av dem var min mf ff snickaren Lars Larsson Söderström (1830-1877) som flyttade från Sunne till sågverken vid Ångermanälven i Ådalen.
 
Intressant vore att få en bild av varifrån de flesta kom, var de flesta hamnade och vilka motiven var för att flytta. Ett var uppenbarligen tillgång till arbete, ett annat säkert äventyrslystnad. Lycka till med projektet.

2000-03-17, 14:49
Svar #6

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Johan: Har du sett mitt inlägg under Yrken > Valsarbetare? Berätta vilken typ av information om värmlänningarna, du söker.

2000-03-17, 15:34
Svar #7

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Att det arbete som ligger framför mig är enormt - det har jag redan förstått. Med Norrland förstås Gästrikland, Hälsingland, Medelpad, Härjedalen, Jämtland, Västerbotten, Norrbotten och Lappland - precis som i skolans kartbok alltså.
 
En av dessa Norrlandsemigranter var min mf ff Halvard Andersson, som kom från S Finnskoga till Vallsta ångsåg i Arbrå (Hälsingland), och flera av hans släktingar flyttade också upp till Norrland.
 
De upplysningar jag noterar om Norrlandsemigranterna är huvudsakligen hämtade ur kyrkoböckerna: födelse-, vigsel-, och dödsdatum och -ort, församling (landskap), yrke, flyttningar, i möjlig mån andra biografiska upplysningar, eventuell make/maka och barn.
 
Eftersom en del personer bara står som utflyttade till Norrland, och andra först flyttat till Stockholm eller Uppsala, och sedan till Norrland, så tar jag tacksamt emot alla upplysningar.
 
Hälsningar
Johan

2000-03-17, 15:39
Svar #8

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Nu har jag tittat på Swens inlägg om valsarbetare. Jag tar tacksamt emot alla upplysningar om dessa arbetare, då jag avser personer från landskapet Värmland (inte bara länet, vilket jag härmed klargör, så slipper ni fundera). Och som sagt, i någon mån kan jag även hjälpa till med upplysningar (jag hoppas att det hela blir tryckt en vacker dag - om 20 år eller så...)

2000-03-17, 17:31
Svar #9

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Johan,
Du nämner inte Ångermanland när du talar om Norrland, men det är väl också med i din inventering om värmlänningar som flyttade till Norrland? I så fall har jag en ana som flyttade från Nyskoga socken till Resele 1827. Jag lämnar gärna ut mera uppgifter om så önskas.
Mvh Anita Berglund

2000-03-17, 17:34
Svar #10

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tyvärr blev årtalet fel.1875 ska det vara.
Anita.

2000-03-17, 20:45
Svar #11

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Johan,
Jag efterlyste i december, under Färnebo, Johan  
Fredrik Karlsson Rask, född i Färnebo, men  
inflyttad till Kantsjö, Trehörningsjö,  
Ångermanland. Jag har löst mysteriet med hans  
ursprung. Han föddes 10.6.1850 som Jan Fredrik  
Abrahamsson, son till gruvdrängen Abraham  
Andersson  
Engsgrufvorna, Fernebo. Jag undrar fortfarande  
varför han bytte namn från Abrahamsson till  
Karlsson när han bott ett tag i Ångermanland.  
Namnet Rask är också litet mystiskt. Fadern fick  
det när han 1852 flyttade till Persberg.  
Företrädaren på Persberg 35 hette också Rask. Var  
det så att Rask var ett namn som följde med huset  
han bodde i?  Dvs. ungefär som soldatnamn?
 
Hälsningar
Gunnar

2000-03-17, 22:11
Svar #12

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Johan
Jag har två värmlänningar i min forskning som flyttat till Norrland, tyvärr har jag inte hittat dem i Värmland men det kanske du kan hjälpa mig med så småning om?
 Den förste är smeden Nils Johansson (skrivs ibland som Jansson)f 1769 31/10 i Värmland (vart finns inte antecknat någonstans där jag letat) gift med Catharina Mattsdotter också hon från Värmland okänd födelseort. Detta par flyttade först till Västmanland okänt vart där de fick sin andre son 1794 sedan till Bräcke(Z) där de fick en son 1799, sedan föddes 4 barn på okänd ort 1800,1802,1804 och 1808, åttonde barnet föddes 1810 i Näs Ångermanland och sedan föddes de två sista i Liden(Y)där Nils blev nybyggare i Vålåsen 1820.Skulle det mot foörmodan vara någon som stött på denna familj skulle jag bli mycket glad för ytterligare upplysningar.
Den andra värmlänningen som dykt upp i min forskning är min halvsysters farfar Daniel Martin Karlsson f 1859 5/12 som flyttade till Skön (Y) 1884 från?  Här kommer mitt problem, Amnyhärad Värmland eller Aunehärad har jag tytt skriften i hfl. till men har inte hittat något sådant i Värmland. Har någon något tips?  
Båda dessa personer har arbetat med kolning och på sågverken sedan de flyttat till norrland har även en del anor som flyttat upp från Västmanland under samma period. Detta måste väl bero på att behovet av arbetare på bruken i deras hemtrakter minskade i takt med att skogen försvann samtidigt som efterfrågan på arbetskraft ökade i norrland där det fanns gott om oanvänd råvara i skogarna.

2000-03-17, 22:21
Svar #13

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Gunnar
Det var intressant att läsa det du skrivit om att Jan från Färnebo blev Johan i Ångermanland. Det var precis det jag tog upp i diskussionen namnbyte vid flytt när jag startade den! Jag antog då att det berodde på att namnet Jan som var vanligt i mellan/södra Sverige var ovanligt i Norrland, bland vanligt folk, där man hette Johan i stället, men jag fick höra att det var de som ansåg annat.Tilläggas kan att min person föddes i Väster Färnebo 1834 som Jan Mattson och dog i Viksjö(Y) som Johan Söderberg.

2000-03-18, 07:34
Svar #14

Utloggad Thomas Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-11-16, 22:32
    • Visa profil
    • www.hallberg.zoomin.se
Hej Johan,
 
Håller inte Lennart Lindqvist Alnö på ngt liknande?
Har du kontakt med honom?
Det är ju onödigt om två st gör samma jobb (livsuppgift).
En del värmlänningar finns på min hemsida.
http://home.swipnet.se/~w-50210/
 
/Thomas J

2000-03-18, 09:02
Svar #15

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Även jag har värmlänningar med flytt till Hälsingland.  
Farmors far Olof Öster d. y född 1855 i N Råda flyttar med hustru, barn samt svägerska och en annan svägerskas son till Djupvik utanför Söderhamn. Olof Öster kommer så småningom till Åsbacka. Där fanns många värmlänningar. Min far var oerhört duktig på att berätta kring dessa värmlänningar, som hade en underfundig humor. Något har jag på band.
Tillika kommer min farfars mor Maria Olsdotter flyttande från N Råda till Skog, Hälsingland.
Hör av Dig när Du vill ha de exakta datumen.
MVH Gudrun Åhrlin
en del av detta (anorna)ser du på min hemsida
http://w1.270.telia.com/~u27003210/Index.html

2000-03-18, 14:42
Svar #16

Joakim Egman

Här kommer det ytterligare en värmlänning som flyttade norröver i landet.  
 
Andrin Torger var lite av en lösdrivare när han jobbade som rallare i norrland
 
Joakim Egman

2000-03-18, 21:00
Svar #17

Sylvia Tjulander

Min mfmf Anders Gustaf Jonsson f.1845 i Sjötorp, N.Ullerud (S) och mfmm Anna Cathrina Andersdotter f.1847 i Ölme(S) gifte sig 1874 och flyttade till Söderala (X). Han dog 1883 i Ljusne Såg och hon 1927 i Sandarne.

2000-03-19, 09:27
Svar #18

Utloggad Elisabeth Engström Sten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2010-04-12, 19:02
    • Visa profil
Hej Johan!
www.foark.se/folk/ hittar Du namn, födelsetid, födelseorter m.m. på 8.092 personer födda i Värmland och som 1890 var bosatta i Väster-
norrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län.
 
Hälsningar
Elisabeth Engström Sten

2000-03-19, 10:32
Svar #19

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Elisabeth
Blev mycket nyfiken på den adress du angav, men jag fick den inte att fungera ! Är det adressen eller mina inställningar det är fel på?

2000-03-19, 11:03
Svar #20

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Bodil,
Det var trevligt att läsa  
Namnbyte-vid-flytt-diskussionen, och jag har inte  
svårt att acceptera att Jan byttes mot det  
gångbarare Johan efter flytten, även om det finns  
exempel som visar att det inte alltid behövde vara  
så. Men efternamnet då? Var Abramsson ett  
besvärligt namn i norra Ångermanland, och varför  
byta mot det Karlsson och inte något originellare  
släktnamn.  
Hälsningar, Gunnar
 
(prova http://www.foark.umu.se/folk

2000-03-19, 12:02
Svar #21

Utloggad Elisabeth Engström Sten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2010-04-12, 19:02
    • Visa profil
Hej Bodil!
Adressen blev fel i brådskan - rätt adress är www.foark.umu.se/folk/
Hälsningar
Elisabeth

2000-03-20, 17:20
Svar #22

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Ångermanland ingår givetvis i min inventering, jag missade det i farten.  
 
Enligt meddelande från Bo Cider, Molkom, så har emigrantregistret i Karlstad registrerat 25000 (tjugofemtusen) värmlänningar som emigrerat till Norrland, så jag skall försöka gå vidare med deras utredning för att få fram fylligare uppgifter om personerna.
 
Om Lennart Lindqvists eventuella liknande projekt har jag inte hört talas förut (är han gift med Annika?), men jag skall ta kontakt med honom.
 
Som sagt: skicka gärna upplysningar till mig - jag lägger in dem i en databas med en notering om vem som är intresserad av vilken emigrant, så underrättas forskaren när jag hittat fler uppgifter.

2000-03-20, 17:36
Svar #23

Utloggad Linda Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-08-07, 17:51
    • Visa profil
Jag har en efterlysning inlagd under Hälsingland;Eferlysningar;Lars Lundberg om en norrlänning som eventuellt är Värmlänning.  
Han står som inflyttad från Långserud, men jag har inte hittat honom där.

2000-03-20, 18:39
Svar #24

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Johan!
Min ana heter Per Jönsson född den 2/5 1840 i Nyskoga socken i Värmland. Han flyttade till Fängsjö (då Resele socken) i Ångermanland 1875.
Mvh Anita Berglund

2000-03-21, 17:04
Svar #25

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har pratat med emigrantregistret i Karlstad, men de ställer upp ett villkor för att få ta del av materialet, som gör att jag funderar på att göra min utredning helt oberoende av deras register (m a o jag tänker nog inte utnyttja deras register). Det villkor de ställer upp är att jag INTE lämnar ut några uppgifter om Norrlandsemigranterna på Internet (läs: här), och det kan jag nog inte gå med på.

2000-03-21, 18:40
Svar #26

Inga-Lill Johansson

Hej,min mans fars släkt kommer från Njurunda, Västernorrlands län, där hittade jag hans farfars far i folkräkningen 1890 och där står att denne var född i Fryksände, han hette Nils Johan Olsson född 1858 i Fryksände. Vore roligt om vi kunde få veta lite mer om honom.
MVH
Inga-Lill i Karlskoga
il.j@telia.com

2000-03-21, 23:09
Svar #27

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hej Johan!
Varför vill inte Emigrantregistret lämna ut sina uppgifter? Skälet med Internet verkar obegripligt för mig, om det nu inte beror på rädsla för PUL (dvs missförstånd), eller att de skulle ha något eget projekt på gång. Men där tycker jag att man borde vara tacksam för alla arbetsinsatser som kan göras inom deras intresseområde. De brukar alltid klaga på underbemanning, penningbrist etc.
Om du vill så kan jag försöka att lobba för dig!

2000-03-22, 17:14
Svar #28

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Carl-Johan!
 
Jag frågade den tjänstgörande damen i Emigrantregistrets reception på Arkivcentrum i Karlstad varför uppgifterna inte fick lämnas ut på internet, och jag frågade då om det hade med PUL att göra. Men enligt henne (jag nämner inte något namn, så elak är jag inte) så var det inte p g a PUL, utan helt enkelt därför att Emigrantregistret vill ha kontroll över de uppgifter de lämnar ut - suck! Alltså: om jag meddelar dessa uppgifter i en tryckt skrift eller artikel så är det OK, men inte om jag lämnar ut dem här. Jag har lite svårt att förstå mig på resonemanget.
 
Men jag får väl tala med dem på måndag, när jag är på Arkivcentrum i Karlstad.

2000-03-23, 18:26
Svar #29

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Eftersom Emigrantregistrets forskarservice blir ett sidospår från denna diskussion så har jag skapat en egen rubrik för denna här. Kommentera gärna!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna