ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var hittar jag Smedstorp?  (läst 785 gånger)

2011-09-22, 22:10
läst 785 gånger

Utloggad Camilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:17
    • Visa profil
En ana till mig född 1810, står noterad i Karlskoga Födelse- och Dopbok 1807-1819 som hemmahörande i Smedstorp. Problemet är att jag inte hittar Smedstorp i någon husförhörsbok för Karlskoga. Faddrarna står upptagna som hemmahörande i Stråningstorp, så jag har kontrollerat om min familj kan finnas där, men icke. Enligt Google ;-) ska det finnas ett Smedstorp i Karlskoga-trakten, men alltså inte i Husförhörsböckerna. Kan det ha gått under ett annat namn? Någon som har ett tips?
 
Tack på förhand

2011-09-23, 06:58
Svar #1

Utloggad Lars Wahlmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 12:58
    • Visa profil
Camilla enl svenska ortnamn finns det 2 Smedstorp i Karlskogatrakten. ett Ca 9,6 km SO om Karlskoga det andra 3,8 km VSV om Karlskoga  
VH/Lars Wahlmark

2011-09-23, 09:06
Svar #2

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Camilla,
enligt ortnamnsregistret i databasen Sofi finns namnet Smedstorp i Karlskoga även under Finnebäck.
 
Jag antar att din ana är den Maria som föddes 9/10 1810 med föräldrar Anders Andersson och Stina Olsdotter. I så fall finns de i husförhörslängden Karlskoga AI:16, sid. 106 under Finnebäcks ägor.
 
MvH
 
Peter
 
 

2011-09-24, 00:08
Svar #3

Utloggad Camilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:17
    • Visa profil
Jättetack till båda två, och i synnerhet ( förlåt Lars) till Peter. Jag har hittat mina anor under Finnebäck. Det visade sig att benämningen Smedstorp var mer talande än jag visste, Marias pappa Anders Andersson är smed. Är det missuppfattning från min sida, eller har jag lite extra information att hämta då?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna