ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför lämna Värmland??  (läst 683 gånger)

2002-04-13, 08:57
läst 683 gånger

Utloggad Gustaf Rooth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2018-09-01, 11:17
    • Visa profil
Hej!
Finns det någon som har en ide om varför en yngling lämnar Värmland och 27 år gammal blir soldat i Södermanland? Jag har Soldaten Håkan Sandström som f.1746 blir antagen som soldat i Sandviks rote i Nyköpings kompani 1773. I alla noteringar anges bara född i Värmland. I dödboken för Ripsa församling står 1.6.1786 soldaten Sandström från Värmland död. Det låter som om prästen inte hade särskilt många församlingsbor som var från Värmland. Någon som kan tipsa om var i Värmland jag kan börja leta efter hans födelse?
Hälsningar
Gustaf i Kalmar

2002-04-24, 22:31
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Jag har inget svar på din fråga, men han var inte den ende. Anders Persson Skratt, född 1772 i Värmland, död 1843-03-08 i Asker, kom från Asker till Västra Vingåker och blev soldat nr 80 på Skrattorp, redan i hfl 1791. Asker har flyttböcker, men jag har inte hittat honom. Kanske kom han inte direkt från Värmland, kanske kom han som barn med sina föräldrar?
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna