ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tranmossen  (läst 1992 gånger)

2001-11-04, 18:55
läst 1992 gånger

Utloggad Jan-olof Åhlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2008-07-19, 15:21
    • Visa profil
Hej!
Jag söker någon som kan något om Tranmossen.
Tranmossen låg söder om Filipstad bortom TV tornet och finns inte idag.
Hur stort var det som störst och varför försvann det?
Vad levde man av ? gruvdrift, jordbruk, eller vad?
Frågande Hälsningar
Jan-olof Åhlén

2001-11-04, 21:52
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Hej!
En mycket bra bild av hur det såg ut för drygt hundra år sedan kan du se på Lantmäteriets 'Historiska Kartor'.. -Det tar lite tid om man inte har en snabb anslutning, men det kan det nog vara värt:
Gå in på http://www.lantmateriet.se/hkindex.htm och bocka för 'Rikets Allmänna Kartverks arkiv' och klicka nästa, bocka för 'Häradskartan' -klicka nästa, välj 'Värmlands län', klicka nästa -du får då upp en bladöversikt, peka på det åttonde bladet nerifrån i den andra kolumnen från höger - du bör då få syn på bladet som heter 'Kroppa'.. -Zooma nu in dig upp i det vänstra hörnet - där ser du Tranmossen, med byggnader, vägar, odlad mark, öppen mark (bete) osv.. -Nog ser jordbruk ut att ha kunnat bedrivits där..!
 
På ekonomiska kartan av idag återstår endast bebyggelselämningar.. - På Lantmäteriets 'Din Karta'  ( http://www.lantmateriet.se/dkindex.htm ) får du fram dagens Tranmossen genom enkel sökning på det namnet..
 
Dess historia känner inte jag till - men det gör kanske någon annan..?
 
Mvh //Peter

2001-11-05, 20:11
Svar #2

Utloggad Jan-olof Åhlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2008-07-19, 15:21
    • Visa profil
Hej Peter!
Tack för ditt snabba svar och id? om att se det gamla Tranmossen.
MVH
Jan-olof Åhlén

2001-11-06, 14:43
Svar #3

Anna-Lisa Göransson

Jan-Olof Åhlen!
En av mina anor flyttade på 1600-talet (tyvärr har jag inte årtalet) till Tranmossen. Han kom från Kalhyttan, Filipstad. Gården delades upp mellan syskonen och han fick inte plats utan fick flytta till Tranmossen. Vill Du veta mer får Du höra av Dig.
 
Anna-Lisa

2001-11-06, 19:53
Svar #4

Bengt Svensson

Hej Anna-Lisa
En liten fråga om dina anor i Kalhyttan och Tranmossen har du möjligen något släktskap med Sone Hansson född 1760 Bergsskatteman i Tranmossen??
Bengt

2001-11-06, 20:31
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Bengt,  
Sone Hanssons dotter Lisa var gift med min fm ff:s bror Jan Jansson i Lersjöed, men jag vet inget om Tranmossen.

2001-11-06, 23:34
Svar #6

Anna-Lisa Göransson

Bengt Svensson!
Har ingen aning faktiskt. Min ana var Olof Haborsson och skall enl. domb. flyttat till Tranemossen ngn. gg. efter 1680. Det är ju 80 år emellan dessa händelser och mycket kan ju hända på 80 år. Så jag törs inte säga varken ja eller nej. Men du får väl forska vidare i saken.
Anna-Lisa

2002-08-30, 22:50
Svar #7

Åke Jonsson

En liten fråga till Anna Lisa vad hette Olof Haborssons svärmor i förnamn??
Mvh
Åke Jonsson

2002-08-30, 23:25
Svar #8

Anna- Lisa Göransson

Åke Jonsson!
Vad jag vet så hette hon Åsa, död 1684. Efternamnet okänt.
Anna-Lisa

2002-08-31, 20:20
Svar #9

Bengt Svensson

Till Anna-Lisa
Var det inte Olofs mor som hette Åsa? Var inte Olofs hustru dotter till Hans Månsson(av Toresläkten) och en N.N Håkansdotter?
Mvh
Bengt Svensson

2002-08-31, 20:47
Svar #10

Anna- Lisa Göransson

Bengt S.
Naturligtvis har du rätt. det går lite fort ibland. På Olof Haborssons svärmor har jag intet.
Vet bara att Olofs hu heter Sigrid Jonsdtr. Men jag skall kolla i Kjell Åbergs register om jag hittar ngt. Har också några av Färnebos gamla domböcker.
Hälsn. Anna-Lisa

2003-04-02, 12:18
Svar #11

Utloggad Marie-Louise Winblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I Tranmossen 1773-04-06 föds Jan Nilsson (födelselängd s.401.).  
Fader Nils Nilsson och moder Anna Jansdotter.
Är det någon som vet något om Jans föräldrar?
 
Jan döps 1773-04-07 av Levin.
Dopvittnen:
Jonas (Berg?)
Erik Jansson
Stina Berg
Maria Jansdotter
 
Jan beger sig senare i livet till Grythyttan och gifter sig med Stina/Britta Nils/Jansdotter
född 1775 i Grythyttan.
De får barnen Olof f. 1809 och Anna f. 1814 i Grythyttan. Barnen Maria f. 1816, Brita f.1819 och Nils f. 1822 föds i Lövbohagen/Lövbotorpet i Torskbäcken.
Mvh Marie-Louise

2004-02-25, 21:28
Svar #12

Utloggad Marie-Louise Winblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej  
Jag har nu trasslat mig bakåt i Tranmossen...  
och har hittat följande anor... Är det någon som vet något mer om 3:an, 4:an och 5:ans anor?  
1  
Jan Nilsson. Torpare.  
 
2 f  
Nils Nilsson. Född 1746-03-23  
3 m  
Anna Jansdotter. Född 1749.  
 
4 ff  
Nils Olsson. Bergsman. Född 1710 7)  
5 fm  
Stina Jansdotter. Född 1712 7)  
 
MVH Marie-Louise Winblad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna