ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tio och tolvmila skogen?  (läst 1735 gånger)

2001-05-08, 09:02
läst 1735 gånger

Utloggad Stefan Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2020-10-05, 08:57
    • Visa profil
När man prata om tiomilaskogen så har jag fått den uppfattnigen att man menar finnmarkerna i Värmland och Dalarna, (nugefär mellan Ekshärad och Malung). Nu har jag även stött på tolvmilaskogen, är de samma sak, eller menar man ingen speciell plats me dessa benämningar? Kan de vara vilken skog som helst som man kallar så?
 
MHV. Stefan Pettersson

2001-05-09, 00:54
Svar #1

Monica Johansson

Vilken svår fråga du ställer. Jag tror att varken tiomila- eller tolvmilaskogen någonsin har fått sina gränser bestämda på det sätt som vi idag sätter gränser. Någon speciell plats är det inte fråga om. Dock ett speciellt område när det begav sig. Det finns mycket att läsa om hur man namnsatte bygder/områden förut, oftast i relation till hur människorna upplevde omgivningen i fråga om avstånd, storlek, beskaffenhet....Inte minst staten när det begav sig gav rikets delar namn. Sök i KB:s LIBRIS på de två uttrycken. www.kb.se.
Vänliga hälsningar,
Monica

2001-05-09, 20:39
Svar #2

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Etter det jeg har lest av litteratur og hørt på foredrag vedr. skogsfinnene både i Norge og Sverige, kommer uttrykket timils/tolvmilsskogen av at svedjefinnen brukte neversko på bena. Da de så gikk opp sine skogsområder, varte det ti/tolv? mil før neverskoen var utslitt. Dette ble da brukt som måleenhet.

2001-05-15, 09:03
Svar #3

Gunilla Önnberg

Stefan,
Jag rekomenderar boken Tolvmilaskogen av Ann Sund?n-Cullberg, där man kan få svar på de frågor som man kan ha när det gäller finnar och tolvmilaskog. Det är en mycket bra bok och fint illustrerad.
MVH Gunilla Önnberg

2002-04-30, 06:27
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det finns också en tolvmila skog i Svärdsjö sn. Det är den lilla skogsdungen vid kyrkan i Svärdsjö. I dag omfattar den kanske 100 gamla tallar. Enligt berättelserna kring Gustav Vasas äventyr lurades de danska spejarna att skogen var tolv mil lång. Förmodligen var skogen då något större som begränsades av vägen över Gångarberget och Svärdsjön. Svärdsjö hembygdsgård och pensionaten var säkert då skogbeväxta.

2010-11-24, 09:14
Svar #5

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej. Nu får frågan ett ordentligt svar. Tolvmilaskogen ligger i sydvästra Värmland mellan Sunnebygden och Gunnarskogsbygden. Se boken Gunilla Öhnberg nämner i hennes inlägg 2001. Tiomilaskogen mellan Klarälvsbygdens älvdal och Västerdalarnas älvdal.  
 
Mvh Björn

2010-11-25, 07:16
Svar #6

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Nej, tolvmilaskogen ligger inte i sydvästra Värmland. Hänvisande till samma källa Tolvmilaskogen och som boende i området kan jag upplysa om att området börjar i norra Mangskog och sträcker sig via bl.a. Gräsmark, Östmark, Lekvattnet, Fryksände vidare över de nordvästra församlingarna i Värmland till Glomma i Norge.  
 
MVH Kenneth Larsson, Mangskog

2010-11-25, 11:41
Svar #7

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Kenneth och tack för ditt svar. Du meddelar här att tolvmilaskogen är vidsträckt och att västra delarna av Värmland från Norra Finnskoga till Mangskog berörs. Trakter som Blomskog, Silbodal, räknas inte hit.  
 
Det är sant, man ska inte tro utan veta. Jag ber om ursäkt för mitt misstag.  
 
Utgör Bogen och Gunnarskog Tolvmilaskogens sydligaste utlöpare på den svenska sidan? Hur ligger de i förhållande till Mangskog? Brunskog ligger direkt söder om Sunne eller hur? Fäljer Tolvmilaskogen sydgräns den gamla häradsgränsen Fryksdals härad - Jöss härad? Socknar i Norge utgör förstås också Tolvmilaskogen.  
 
MVH Björn Sonesson

2010-11-25, 12:07
Svar #8

Sten Magnusson

Brunskog ca 30 sydväst Sunne, Gräsmark ca 30 km nordväst Sunne, Mangskog tror jag ca 40 km söder eller sydväst Gräsmark. Detta är bara grovt tilltaget, men Kenneth Larsson kan säkert bekräfta eller korrigera.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-25, 13:19
Svar #9

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Sydligaste delen är norra Mangskog, Bogen är den sydligaste delen vid gränsen - i nuvarande Gunnarskog fanns i stort sett inga skogsfinnar (Bogen hörde ju då till Gunnarskog). Bogen är nordost Mangskog, Brunskog ligger sydväst om Sunne med en kil av Västra Ämtervik emellan.  
Gränsen Jösse och Fryksdals härad stämmer inte riktigt, då finnarna som sagt också bosatte sig i Jösse härad (norra Mangskog, Bogen). Mangskog gränsar i norr till Gräsmark, dessa båda socknar ligger inklämda mellan Gunnarskog i väster och Sunne i öster.
Kolla gärna kartan:
http://www.genealogi.se/varmland/download/varmland-sockenkarta.gif
 
MVH Kenneth L.

2010-11-26, 10:27
Svar #10

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Kenneth och tack för utförligt svar. I en av Jarl Ericsons böcker finns finnar i Treskog i Gunnarskog upptagna. Ett tag hade jag en hypotes att mina förfäder skulle finnas där. Men det har jag släppt nu.  
 
Men jag undrar ändå; var i Gunnarskog låg Treskog? Tack på förhand - jag avslutar här min diskussion om Tolvmilaskogen.  
 
Tack till Sten också för svaret.  
 
Mvh Björn som blivit lite kunnigare genom er hjälp.

2010-11-26, 14:57
Svar #11

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Treskog ligger i östra kanten av Gunnarskog, mitt för Mangskogs norra gräns.
 
MVH Kenneth L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna