ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryska soldater i Värmland?  (läst 1688 gånger)

1999-04-09, 20:22
läst 1688 gånger

Kerstin Björn

Jag har precis börjat släktforska och fått höra att det finns två teorier om namnet på vår släkts numera sålda gamla släktgård. Gården heter Rysktorp och ligger i Värmland. En av de förklaringar som jag fått till namnet är att det där bott någon som tillverkade fiskeredskap ( ryssjor>> 'rysk' på lokal dialekt). Den andra uppgiften berättar att det kom en dalkarl och en rysk soldat som kommit till Sverige i samband med krig 1809, och att dessa två slagit följe och på denna plats byggt sig varsin gård. I närheten av Rysktorp finns ett annat gammalt torp som heter just Dalkarlstorp. Vilken en dessa teorier verkar rimligast? Hur ska jag gå tillväga för att kontrollera bakgrunden? Om de byggde gårdar/torp och tog sig land på tidigare obruten mark - finns då detta antecknat någonstans och i så fall i vilken typ av källmaterial? Var det vanligt att förrymda(?) ryska soldater ( eller var de krigsfångar?) slog sig ner i Sverige på den här tiden?
Tacksam för att hjälp jag kan få!!! hälsningar Kerstin

1999-04-09, 21:43
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hej Kerstin!
Den historia som du berättar verkar på mig vara en s. k. folketymologi. När ett ortnamn blev obegripligt så uppkom det en historia om hur det verkligen skulle förklaras. Att historien är detaljrik innebär inte att den skulle vara sann. Det skulle lika gärna vara en dalkarl och en duktig fiskare som har byggt gårdarna ;-)
Du bör berätta var Rysktorp ligger? Någonstans i Bergslagen? Kanske är gårdens historia redan utredd av någon. I så fall skulle du kunna få en källhänvisning här.
För att utreda gårdens historia så bör du söka dels i husförhörslängder, dels i mantalslängder. De senare går ju längre tillbaka i tiden och visar dessutom vem som stått för gården, och inte bara vem som bott där - det är inte säkert att det är samma person.
Det låter inte troligt att så särskilt många ryska krigsfångar eller rymlingar kom att stanna i Sverige. Mellan ryssar och svenskar fanns en oftast oöverstiglig barriär i religionen. När någon svensk fånge i Sibirien under Stora Nordiska kriget övergick till den ortodoxa läran, ansågs han av sina svenska f. d. kamrater ha blivit ryss och utstöttes förstås ur gemenskapen. Förmodligen var det samma tabu för ryssar. D
Dessutom fanns det väl ingen anledning för någon rysk soldat att bli fången eller löpa över till svenskarna under 1808-09 års krig? Där var ju ryssarna mycket segerrika.

1999-04-10, 18:54
Svar #2

Kerstin Björn

hej!
Tack för snabbt svar!
Rysktorp ligger i utkanten av Hagfors, Norra Råda församling. Om någon redan forskat om gårdens historia, eller på annat vis sett material om den och dess invånare är jag intresserad av att få kontakt!
Som jag sa håller jag just på att lära mig hur man släktforskar, så nu måste jag också fråga var jag får tag på husförhörs- och mantalslängder?  
Jag har väl också varit inne på att den ryska förklaringen mest är en god historia... men jag har också sett några enstaka uppgifter på privata släktforskarssidor ( mest från Norrlands kustland) om namngivna ryska soldater som deserterat, och blivit kvar på bygden.... :-)  ( jag är ju också ganska förtjust i historien! ;-)

1999-04-11, 00:04
Svar #3

Marianne Sjöblom

Hej
År 1808 tågar ryska trupper över isen till Åland och vidare över till den svenska kusten. I norr intas Umeå enligt boken När hände vad i nordens historia. 1809 står de sista striderna på svensk mark i Umeå. Fred sluts med Ryssland som får Finland med Åland. Några ryssar stannade säkert kvar i Sverige p.g.a kärlek, vänskap eller andra angelägenheter.  
Jag hörde nyligen någonting om Södermanlands regemente, Strängnäs pansar och ryssarna 1809.

1999-04-11, 11:00
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Till Kerstin,
Eftersom du nyss börjat släktforska, så bör du nog inte bara besöka Anbytarforum, utan även klicka på knappen Rötter längst upp till vänster. Då kommer du till Sveriges Släktforskarförbunds hemsida (som Anbytarforum är en trevlig avdelning av) och där hittar du mängder av information för färska forskare.

2000-07-06, 20:41
Svar #5

Utloggad Thomas Westman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej! Jag hoppas denna diskussion ännu inte är avslutad även om det var ett tag sedan senaste inlägget. I vilket fall, jag har en anförvant som var rysk soldat och som blev krigsfånge i Sverige i 1808-09 års krig men som valde att stanna kvar i Sverige efter kriget. I ett brev från Landshövdingen i Västerbottens län till Kungl. Maj:t den 21/7 1820 redogörs för 16 ryska undersåtar och huruvida de önskar få å Sverige qvarblifva eller begär få återvända till Ryssland. Av dessa 16 är det endast två som önskar återvända. Vid kontakt med krigsarkivet fick jag berättat att krigsfångar överlämnades till de civila myndigheterna som, vad jag förstår, placerade ut dessa som drängar på gårdar, inte bara i närområdet (Västerbotten) utan även längre bort.

2000-07-13, 18:50
Svar #6

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
I boken Anteckningar om Värmlands fältjägare av Axel Kindberg del I s 35 (1918) omtalas att Enligt Kungl. Maj:ts order af den 2. dec 1808 skulle alla ryska desertörer afsändas till Värmlands fältjägare-bataljon och i densamma inkorporeras, och i anledning häraf ankommo under febr. och mars månader 1 underofficer och 37 man. Af dessa rymde emellertid 4 man under marschen till Stockholm och föröfvade en del stölder, men ertappades och överlämnades till Konungens Befallningshafvande. Tyvärr namnges inte ryssarna här, kanske kan man finna upplysningar i GMR för Värmlands fältjägare regemente.
 
MVH Stefan Jernberg, Karlstad.

2001-07-01, 20:54
Svar #7

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
I Generalmösterrullan för Värmlands fältjägareregemente 1809 har jag funnit följande personer av intresse:  
Chefens kompani 29/9 1809
Nr, namn, ålder, Tj. tid
101 Andreas   24 år  6/12 år
102 Michael  42 år  6/12 år
103 Stejinkar  25 år  6/12 år
104 Makaroff  33 år  6/12 år
105 Sergeig  25 år  6/12 år
106 Chaproff  33 år  6/12 år
107 Gabris  27 år  6/12 år
108 Ivan  27 år  6/12 år
109 Wassilioff         57 år  6/12 år
110 Ifvanof  32 år  6/12 år  
111 Karovin  24 år  6/12 år Får avsked, blesserad i högra höften
 
von Materns kompani 29/9
”Ryssarne”
101 Alexe Massloff
102 Falliman
103 Zebornoff
104 Josept
105 Lokjänoff
106 Wasselius
107 Jakob
108 Carpoff
109 Michaloff
110 Jermaluf
 
von Lagerlöfs kompani 29/9
”ryska derserteurer”
101 Ifvanoff  37 år  4/12 år
102 Bautaloff  20 år  4/12 år
103 Sergeuff  21 år  4/12 år
104 Måkasaloff         30 år         4/12 år
105 Kredoff  21 år  4/12 år
106 Baranoff  26 år  4/12 år
107 Jungustoff         24 år         4/12 år
108 Mikaelij  22 år  4/12 år
109 Mackar  19 år  4/12 år
110 Georgeij  25 år  4/12 år
 
 
MVH Stefan Jernberg, Karlstad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna