ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rosenhane  (läst 1050 gånger)

2011-01-08, 16:42
läst 1050 gånger

Utloggad Ingmar Berthelsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-01-08, 16:42
    • Visa profil
    • home.tele2.se/berthelsen
Jag har hittat ett kuvert, REK till Per Clarholm, Alster Station. Clarholm bodde på Alster 1928-
1942. Min morfar har uppenbarligen behandlat det och skrivit på kuvertet från C. O. Larsson. Ang
Rosenh(ane).
I kuvertet ligger:
1. brev från Gustaf Rosenhane, Stockholm 4 november 1662 till sin svåger Tuffue Tuffuesen
Hökeflycht, Nynäs, Christinehamn. Med en renskrift.
2. renskrivet brev från B. Rosenhane, Stockholm 13 juni 1688 till faster Merta Rosenhane, Nynäs,
Christinehamn.
3. brev från Fredrik Rosenhane, Torp 14 juli 1696, till sin faster (troligen Märta Rosenhane, g.
Hökeflyckt). Med en renskrift.
4. renskrivet brev från B. Rosenhane, Stockholm 24 januari 1697 till faster Merta Rosenhane,
Nynäs, Christinehamn
5. renskriven följesedel från G. Rosenhane, Nynäs 12 julij 1726
6. renskriven Förteckning å brev skrivna under åren 1806 - 1887 från medlemmar av släkten
Nordenfeldt till C. Fredr. Hammarhjelm och Carl Hammarhjelm
Nu kommer några frågor, som ni kanske kan svara på, och som kan förklara varför breven sänts till
Per Clarholm. Alla berörda i breven har anknytningar till Värmland (Kristinehamn, Visnum, Grums,
Väse). Pihlgren och Clarholm är i Karlstad. Per Clarholm var svåger till min morfar.
Har Rosenhane eller Hökeflyckt i slutet av 1600-talet någon anknytning till Pihlgren eller Clarholm
i Karlstad på 1800-talet?
Har Nordenfeldt eller Hammarhjelm någon anknytning till Pihlgren eller Clarholm i Karlstad på
1800-talet?
Vem var C. O. Larsson?
Finns något annat material om Rosenhane eller Hökeflyckt på 1600-talet?
Har ni några andra kommentarer?
Ingmar Berthelsen
den 8 januari 2011
ingmar.berthelsen@tele2.se
Skivlingsvägen 2, 132 44 Saltsjö-Boo
08 715 74 56

2011-01-08, 18:47
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Både Rosenhane och Hökeflyckt är ju adliga ätter och finns sålunda i Elgenstierna, och kanske också i Svenskt Biografiskt Lexikon.

2019-02-26, 09:05
Svar #2

Utloggad Torbjörn Lindberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 17:02
    • Visa profil
Jag har släktforskat på Clarholm och inte stött på några av de nämnda släkterna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna