ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pyrkarl på bruket  (läst 873 gånger)

2005-02-23, 15:26
läst 873 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej!
Jag undrar om det finns någon som vet ifall det fanns en beteckning pyrkarl bland de som jobbade på bruken och med järnhanteringen? Man kan ju tänka sig att det var någon som sprängde på något sätt, men jag är inte ens säker på att det fanns en sådan titel, och att jag har tolkat ordet rätt.
Tacksam för alla id?er!
 MVH
 Monica

2005-02-23, 22:14
Svar #1

Ingrid Berg

Hej!
 
Pyr?n kallades i alla fall i Västerbotten det ställe på ett garveri där hudarna låg i kalk för att avhåras. Det lär ha luktat vidrigt.
Pyrkarl har jag aldrig hört, men skulle det kunna vara någon som särskilt skötte om pyrn?
/Ingrid

2005-02-24, 09:07
Svar #2

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Ingrid!
Hm, ja det är ju en id? så god som någon! Att det står pyrkarl är mer en gissning från min sida, eftersom det egentligen bara står Marcus Matsson Pyrks barn. Och eftersom hans finska släktnamn förmodligen var ett helt annat (Pyrk har jag dessutom aldrig hört som namn!), så tänkte jag att det kanske var en förkortad yrkesbeteckning. Men visst kunde han väl vara något slags skinnare, även om jag nog skulle ha placerat honom i någon hytta...
Hälsningar
 Monica

2005-02-24, 17:57
Svar #3

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Pyrning=Gör hudarna mottagliga för garvämnen. Hönsgödsel används. Processen skedde i kalkhuset, där man sedan gjorde en s.k. pyrningskontroll. Även många år efter att pyrningen avslutades, fanns det en jämjelig, inpyrd (!) lukt kvar på platsen för pyrningen, vilket jag kan vittna om.  
 
Källa: And. Eliassons Läderindustri AB:s arkiv, Malung som finns på Malungs lokalhistoriska arkiv.  
 
mvh Björn

2005-02-24, 21:29
Svar #4

Eva Leksell

Pyrk i citatet ser inte ut som en förkortad yrkesbeteckning. Jag har aldrig sett en sådan förkortning med ett påhängt genitiv-s. Är det ändå inte ett namn?

2005-02-24, 22:10
Svar #5

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej igen!
Ja, jag vet faktiskt inte vad jag skall tro! Pojken som föds på vägen till Nordmarkshyttan, Mats Markusson, bör vara den finne vid namn Mats Markusson Kanainen som när han dör 1740 i Norge, uppges vara född 1680 i Filipstad. Och Pyrk har jag som sagt aldrig hört som namn, så det var därför jag funderade på om det kunde vara en förkortning av pappans yrkestitel...
Jag tyckte det lät så bra med skinnare, för det hade löst mitt bryderi!
Monica

2005-02-25, 19:55
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Det är ju nästan så vi borde ändra rubriken eftersom Pyrk är det enda du vet..
 
Finns det någonstans att hitta detta i Genline (ett litet GID-nummer, eller bok/volym/sida) så kan man ju lägga upp en liten bild, antingen här eller under 'Läshjälp'.  
-Min tanke är bl.a. att man kanske bör säkerställa att det inte kan stå något annat än just 'Pyrk', t.ex Fyrk som förekommer i just Värmland enligt denna sida t.ex..

2005-02-25, 20:03
Svar #7

Monica Fogelqvist (Monifo)

Peter!
Jättebra id?. Jag visste inte hur jag skulle sortera in min fråga, så det vore ju jättebra om du hittar rätt ställe! Notisen det handlar om finns i Filipstad C:2 på 479.25.105300 i Genline. Kan du hjälpa mej att lägga den här-jag vet inte hur man gör.
Tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna