ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta barn  (läst 929 gånger)

2007-12-14, 13:42
läst 929 gånger

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hej alla!
Jag undrar, går det att ta reda på ett oäkta barns far vid tiden 1845? I så fall var kan se det?
I födelseboken för denna tid finns bara moderns namn, barnets namn och att barnet är oäkta.
Lennart

2007-12-14, 18:46
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Lennart!
Det KAN gå.
Det var då fortfarande olagligt att göra barn.
Sök i domboken för den häradsrätt som omfattar moderns boendeort vid födseln.
Tinget närmast efter födseln.
Börja med att gå igenom saköreslängden sist i domboken, där upptas alla som betalt böter. Har du tur finns modern med där. Har du ännu mer tur står vilken paragraf det hänvisar till.
Detta gäller såvida en presumtiv fader instämts till tinget. Han kunde neka till brottet och blev då frikänd, vilket inte modern då blev.

2013-12-18, 08:50
Svar #2

Utloggad Carina Starck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2020-01-31, 20:27
    • Visa profil
Hej
Jag skulle behöva hjälp att eventuellt få fram en eventuell far till Nils Johan och Olof Ludvig födda 12 juli 1868 i Östra Ämtervik i Värmland. Mor är Katarina Olsdotter, född i Övre Ullerud 28 oktober 1843. Hon arbetade som piga.
Jag sitter och söker via ancestry.se och har inte sett några domböcker som jag kan leta i, de verkar dessutom bara finnas digitalt via AD och då verkar de bara ha scannat in fram till år 1780.
Vart kan jag leta fysiskt i så fall?

2013-12-18, 10:46
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Originaldomböckerna för Östra Ämtervik, som ingick i Fryksdals härad, finns på Värmlandsarkiv i Karlstad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna