ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ortnamns som slutar på -rud.  (läst 3987 gånger)

2001-06-03, 21:16
läst 3987 gånger

Utloggad Anders Sisell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:22
    • Visa profil
    • Östnors befolkning
Hej
 
Bilade idag med min familj genom Värmland och min fru konstaterade att många orter och byar har namn som slutar på -rud. Vad betyder detta? Måste komma från något dialektalt ord. Vad jag vet så är det ett begränsat område i Sverige som använder detta. Kan någon vänlig själ ge oss bakgrunden till denna namn ändelse.  
 
/Anders Sisell

2001-06-03, 21:55
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Rud betyder röjning, och är väl en värmländsk form av detta ord, som i andra landsändar heter röd, red, ryd mm.
 
Enligt CD:n Svenska ortnamn finns  
totalt 1173 ortnamn på -rud, varav 644 i Värmland
 
Totalt 1288 på -ryd, varav 809 i Småland
 
Totalt 709 på -red, varav 464 i Västra Götalands län
 
Totalt 913 på -röd, varav 606 i Västra Götlands län, och på kartan ser man att  de allra flesta ligger i Bohuslän

2001-06-04, 10:58
Svar #2

Peter Funke (Fun)

I samband med -rud vill jag passa på att fråga om den lilla genitivknorren -ske som man ofta finner inskjutet i -rudnamn i orterna kring Säffle. Det förekommer bl.a. i Huggenäs, Bro, Tveta men kanske mest frekvent i Kila, t.ex. Skärmanskerud (Tveta), Ingerbergskerud och Kållbergskerud (Kila). Dialektalt uttalas det väl Kållberskere o.s.v., alltså en dragning till ändelsen -red som finns i andra landsändar enligt ovan. Jag undrar om någon hittat motsvarande namnformer på annat håll, och hur långt tillbaka man kan spåra detta namnskick - kanske någon av Kilaforskarna vet?

2001-06-04, 22:40
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På kartan i Svenska ortnamn så ser det ut att vara främst runt Säffle, som namn på -skerud finns, det nordligaste ser ut att vara i Sunne, och det sydligaste i Ör i Dalsland. Det finns 27 namn av den här typen på CD:n.

2001-06-05, 20:56
Svar #4

Peter Funke (Fun)

Tack för svaret - där fick man lite att grunna på!

2001-06-05, 22:23
Svar #5

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Eftersom jag känner mig träffad av Peters uppmaning så kan jag väl ge ett svar också.
Alla namn som Peter nämner är soldattorp, och den vanliga benämningen för soldattorpen åtminstone i Kila och Tveta har varit soldatens namn + skere. Själv bor jag på Högbergskere. Det har sedan vanligen försvenskats Högbergskerud. Men namnen av denna typ finns sällan dokumenterade i skrift förrän på den ekonomiska kartan från 1960-talets början.  
Namnen är så vanliga här att jag inte reflekterat över att de kanske har mer västsvensk (västgötsk) anknytning.

2001-06-06, 20:56
Svar #6

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Ett exempel till är soldattorpet i Djupviken (Kila) Djupmanskerud, som uttalas Djupmanske, dvs utan re på slutet. Jag har för mig att jag någonstans läst att både ske och rud betyder röjning.

2001-06-06, 23:53
Svar #7

Peter Funke (Fun)

Jag funderar för min del om -ske är besläktat med det lokala uttalet av ändelsen -skog i t.ex. Brunskog och Gunnarskog, d.v.s. Brunske och Gunnarske? I så fall skulle t.ex. Rolinskere utläsas Rolins skogsröjning. Måhända fick soldaterna röja sig lite mark för torpet på skogbevuxen mark? Eftersom jag inte är speciellt väl förtrogen med terrängen på de här platserna kanske min gissning faller pladask, men det får väl duga som en hypotes åtminstone...

2001-08-13, 21:29
Svar #8

Pär Fritzberg

Vill bara inflika att ortnamn på -rud finns betydligt längre norrut än Sunne. T.ex Kollerud
norr om Torsby. m.v.h Pär

2001-08-14, 18:21
Svar #9

Peter Funke (Fun)

Fast Sunne omnämns väl enbart som nordligaste ort vad gäller ändelsen -SKErud här ovan?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna