ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd släkting  (läst 760 gånger)

2011-10-16, 13:15
läst 760 gånger

Utloggad Ingvar Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-11-23, 18:03
    • Visa profil
Jag har en undring.
Min mormor som föddes på 1880-talet hade flera syskon.  
En av hennes bröder blev far till ett barn och strax efteråt stack han - till Amerika.
Jag har själv läst den fotograferade födelseboken där han erkänner faderskapet. Han var inte gift med barnets mor.
Många år senare, i samband med arvsskifte efter en annan av mormors bröder, ogift och utan egan barn, presenterades den okände sonen.
 
Hur spårades han upp? Vilken koppling finns/fanns i folkbokföringen mellan en man som föddes utom äktenskapet på 1910-talet och hans farbror som dog drygt 60 år senare?

2011-10-17, 10:18
Svar #1

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Ingvar.  
 
Det finns ingen naturlig koppling i folkbokföringen annat än att de OM de två bröderna båda var ogifta på 1910-talet kan de ha bott kvar hos föräldrarna och då varit kvar på samma uppslag. En notering kan då finnas om brorsbarnet eftersom fadern erkänt det vara hans framavlade, men troligen inget mer. I de flesta fall finns den ogifta modern på ett anant uppslag med barnet.  
 
Under 1800-talet och i början av 1900-talet var det svårt för utomäktenskapliga att ärva, ebns efter sin föräldrar i Sverige och Norge. Detta TROR jag var upphävt under den tid bouppteckningen var gjord, d v s 1970-talet.  
 
Hur han spårades upp kan ingen svara på utan att veta vilka personer det gäller och vilka som utredde.  
 
Ofta var det en advokat eller ibland Frälsningsarmén genom deras stora internationella nätverk (de gör det fortfarande) som sökte och letade upp om släktingar fanns kvar. Släkt eller grannar kan också ha haft kontakt med brorsonen ifråga hela tiden eller återupptagit den.  
 
MVH Björn

2011-10-17, 16:35
Svar #2

Utloggad Ingvar Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-11-23, 18:03
    • Visa profil
Tack Björn
Du bekräftar det jag trott, att det inte fanns någon formell koppling i folkbokföringen.
Det var förmodligen så att i det lilla sammanhang som detta handlar om visste grannar och släktingar, inklusive personalen i kyrkan och församlingsexp., mer än vad de talade om.
Jag har fått beskrivet för mig av en brorsdotter hur hennes pappa, när hon var barn, en gång i månaden gick till en gård i byn. Som vuxen och med facit i hand antog hon att han betalade något slags understöd från sin utvandrade bror till hans son.  
Vid de tillfällena var pappan alltid på dåligt humör, hon förstod ej varför.
 
Hälsningar Ingvar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna