ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mordet på Jöns Ersson i Gräsmark 1783  (läst 1094 gånger)

2011-11-13, 16:36
läst 1094 gånger

Johan Lindberg

Genom en annan släktforskare upptäckte jag för ett tag sedan ett mord som begicks i Gräsmark, Norra Bråne i Värmland den 25 maj 1783. Offret var min morfars farmors farmors morfar, Jöns Ersson från Gräsmark, vilken var född 1759, som blev stungen i bröstet medelst en kniv av en kyrkotjuv vid namn Staffa Staffasson detta datum. Offret var bara 24 år. Detta anges tydligt i Gräsmark AI:3 (1780-1783), bild 86 / s. 80. Mordet specificeras ej lika tydligt i Gräsmark C:3 (1771-1805), bild 137 / s. 281, men där nämns ändå att offret dog tolv timmar efter dramat. I Gräsmark AI:3 står följande om offrets dödsorsak:  
 
I bröstet med en knif stungen af en kyrkotjuf vid namn Staffa Staffasson, hvaraf han dog precis tolf timar efter att denne Staffa blef fördömd för dödsstraffet med affärd till evigt fängelse.  
 
Jag förmodar att min morfars farmors farmors morfar hade något ämbete inom kyrkan eller något ditåt, varigenom han upptäckte tjuven just under det att denne begick sin stöld; om detta alltså skedde samtidigt, men jag har inte några närmare upplysningar om vare sig offret eller gärningsmannen, än mindre vilken kyrka det eventuellt var som utsattes. Har, trots efterforskningar, ej funnit någon information om denne Staffa Staffasson men vill gärna veta mer även om honom. Kanske att någon som har erfarenhet av sökning i domböcker kan hjälpa mig att hitta mer information om mordet?  
 
Alla upplysningar emottages varmt!  
 
Vänligen  
Johan Lindberg

2018-01-27, 00:08
Svar #1

Utloggad Niklas Bodin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 18:48
    • Visa profil
    • www.pix-art.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna