ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kartor för gårdar runt och i Karlskoga  (läst 859 gånger)

2004-03-23, 22:55
läst 859 gånger

Ann-Cathrin Gustafsson

Hejsan
Jag undrar om det finns några kartor att få tag i där man kan se var de olika gårdarna låg/ligger i och runt Karlskoga. Främst 1700 och 1800 talets kartor.
 
Vänligen Ann-Cathrin

2004-03-24, 13:53
Svar #1

Jan Wallander

Hej! När jag ser sådana här frågor brukar jag alltid rekommendera Lantmäteriets forskararkiv i Gävle. Där finns en suveränt duktig personal som säkert kan ge dig svar på dina frågor.Och där finns en uppsjö av kartor från olika tider.
Tel 026-63 30 00. Hemsidan finns på www.lantmateriet.se
Mvh
Jan W

2004-03-24, 16:21
Svar #2

Ann-Cathrin Gustafsson

Tack Jan för hjälpen, det hade jag ingen aning om. Ska genast kolla med dom.(man vill ju kunna åka och se de ställen som de gamla släktingarna bott och arbetat på)
 
Vänligen Ann-Cathrin

2004-03-24, 21:02
Svar #3

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej
Jag håller med Jan Wallander.  
Man kan ju köpa de blå och gröna kartorna, som ger en god bild av Karlskoga idag, men också förr, de flesta gårdar finns ju kvar. Lantmäteriets hemsida är en guldgruva, där man kan man också studera kartorna on line. Det brukar gå bra med litet övning.  
 
Under historiska kartor kan man under häradskartor, Örebro län, komma åt kartan från 1885, som är en guldgruva. Den ger en bild av så gott som varje gårdshus, som fanns på den tiden.  
Dessa finns också upptryckta i en facsimilupplaga. Det är säkert nästan ett dussin kartblad för att täcka upp hela Karlskoga. Jag tror de säljs på Värmlands museum i Karlstad om inte upplagan har tagit slut. Tel. 054 - 14 31 00.
Annars: pröva nätupplagan.  
 
Hälsningar
Bengt Nordstrand

2004-03-24, 21:37
Svar #4

Ann-Cathrin Gustafsson

Tusen tack för dina värdefulla tips Bengt!  
 
Glada hälsningar Ann-Cathrin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna