ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Eskil Gråberg  (läst 4321 gånger)

2008-09-08, 10:15
läst 4321 gånger

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som känner till om Jonas Eskil Gråberg student i Uppsala 1667 16/2 och mönsterskrivare vid Närkes och Värmlands regemente hade några barn?  
 
Hans fader var Eskillius Birgeri Gråberg och moderns namn okänt.
 
(Karlstads stifts herdaminne del 4 s.260) Denna information ligger också under Uppsala.
 
 
MVH: Anita Karlsson

2008-09-10, 18:59
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Se svar på Proveniens

2008-09-14, 15:02
Svar #2

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Jag har kommit lite längre med Jonas Gråberg (tror jag). 5.juni 1682 gifter sig regementsauditören vid Närke Värmlands regemente Jonas Gråberg med ingenjören Gabriel Thorings dotter jungfru Brita Stina Thoring (på annat ställe kallad Christina)[Eker C:1 14200, Örebro län). Det är rimligt att tänka sig att mönsterskrivaren Jonas avancerat till regementsauditör (regementsskrivare). Det är ju samma regemente och samma regemente som Johan Gråberg finns på. Jonas Gråberg dör 1709, då skriven i Örebro. Jag har inte lyckats hitta några barn till Jonas - har kollat igenom husförhörsprotokollen för Örebro  1707-43 utan träff på Gråbergs. Men med kännedom om tidpunkt och plats för hans död borde möjligheten att hitta bouppteckning öka beydligt.
Kanske flyttade Jonas hustru med ev barn till Johan efter Jonas död, vilket skulle förklara att Sara Brita har kommit att betraktas som Johans barn.
 
Mvh
 
Hans K

2008-09-14, 18:10
Svar #3

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Tusen Tack för ditt svar. Tänk att du lyckades att hitta honom i Örebro. Hoppas någon kan hjälpa till att få fram uppgifter om hustrun Brita Stina Thoring, vart hon flyttade efter Jonas död och om de fick några barn.
 
Finns det någon som har tillgång till bouppteckningar för Örebro? I så fall vore jag mycket tacksam om ni kunde titta efter Jonas Gråbergs bouppteckning.
 
 
MVH:
 
 
Anita Karlsson

2008-09-15, 09:50
Svar #4

Utloggad Dan Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 348
  • Senast inloggad: 2021-11-23, 14:02
    • Visa profil
Hej
 
Jonas Gråberg finns inte med i bouppteckningsregistret för Örebr R.R.
För 1709 finns endast 5 bouppteckningar noterade.
För namnet Thoring/Toring finns en notering i registret och det är soldaten Anders Toring som avlider 1812
på medevi lasarett.
 
mvh/Dan G

2008-09-15, 18:07
Svar #5

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Dan!
 
Tusen Tack för att du tagit dig tid att leta efter bouppteckningen. Kanske någon annan kan bidra med några uppgifter i sökandet efter familjen Gråberg/Thoring. Vart flyttade Brita Stina (Christina) efter Jonas död?
 
MVH / Anita

2008-09-16, 18:43
Svar #6

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej,
Det var ju synd att bouppteckningen inte fanns där. Jag har kollat igenom födde i både Eker och Örebro under den tänkbara tidsperioden men inte hittat några Gråbergsbarn. (De kan förstås ha bott nånannanstans 1703-08 eller så).
Däremot förekommer Jonas Gråberg och fam Thoring flitigt under åren 1696 - 02.
Jonas var  tex fadder 1697 (vid dopet av Beata Thoring) och 1702 (det går inte att få fram vilket barn)men en jungfru Anna Greta Gråberg var också fadder. Jungfurna Mertha Thoring och Elisabeth Thoring förekommer också som fddrar dessa år. Gabriel Thoring finns också med i de kyrkliga räkenskperna i Eker 1702-4. Om detta kan ge några ledtrådar för vidare undersökning vet jag inte - kanske kan det ge någon några idéer.
 
Gabriel Thoring tycks ha varit en framstående lantmätare och man hittar honom i några poster på Google. Kanske finns det också någonstans dokumentation om familjen.
 
Mvh/Hans

2008-09-16, 20:58
Svar #7

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Har du möjlighet att titta efter där familjen Johan Gråberg och Margareta von Gegerfelt bodde, ifall det kan stå något om Jonas Gråeberg eller hans fru Brita Stina Thoring? Jag har nu inget abbonemang på genline.  
 
Vem är nu denna Anna Greta Gråberg?  
 
Vilka var Jungfurna Mertha Thoring och Elisabeth Thoring?
 
Är det någon som har uppgifter om lantmätaren Gabriel Thoring och hans familj så mottages alla uppgifter tacksamt.
 
MVH: Anita

2008-09-17, 07:18
Svar #8

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej Anita,
 
Jag har fått nedanstående svar från Eker och det tycks nästan ta kål på teorin att Sara Britta skulle vara Jonas Gråbergs dotter. Då skulle ju hon trots allt vara dotter till Johan Gråberg, men jag får inte det att gå i hop med de uppgifter som finns om födde i Långserud under de år då Johan och Margareta bodde där och som jag skrivit om tidigare.  
 
Mvh
 
Hans
 
Postat tisdagen 16 september 2008 - 22:40            
 
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!  
Jonas Gråberg och Britta Stina Thoring hade minst 4 barn:  
- sonen Carl Gråberg, student i Uppsala 1701  
- sonen Jonas Gråberg, student i Uppsala 1701, avled före 1747  
- dottern Anna Greta Gråberg  
- dottern Maria Gråberg  
 
Regementsskrivaren Jonas Gråberg avled i Örebro 1709-02-04 och begravdes i Eker. Källa: Uno Funks personarkiv på Örebro stadsarkiv.  
 
Mvh  
Marie

2008-09-17, 14:54
Svar #9

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Då borde Sara Brita Gråberg vara barn till Johan och Margareta ialla fall, som jag ser det. Visst jag håller med dig om att det är konstigt med hennes födelseår, men det kan vara felskrivet från början i husförhören.  
 
Har du funnit var Jonas och Britta Stinas barn var födda och när?  
 
Så synd att det inte finns bouppteckningar efter dem.  
 
 / Anita

2008-09-17, 15:15
Svar #10

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej Anita,
 
Det har dykt upp ytterligare info från Eker:
 
Frågan är om Funk verkligen har i rätt i detta fall.  
Jonas och Brita Stina vigdes i Eker i Juni 1692.  
Ev. barn till dem bör varit födda tidigast på våren 1693. Visserligen skrevs barnen understundom in tidigt på universitetet men det förefaller ändå väldigt tidigt. Eller gick pojkarna i katedralskolan?  
Man måste också fråga sig var de föddes? Jonas gifte sig i Eker men bodde uppenbarligen i Hjernes i Längbro och dog i Örebro.  
Födelseböckerna för Örebro och Längbro finns bägge från 1693 och i Eker från 1696. I ingen av dessa socknar har jag funnit några födelsenotiser om dessa barn.  
Om Jonas var far till barnen bör det rimligtvis vara i ett tidigare äktenskap.  
Sara Britas härkomst är då fortfarande ett mysterium. Och vad blev det av Brita Stina Thoring?  
MvH  
Ingela
 
Efter detta har jag gått igenom hfl för Längbro 1707 - 47 men hittat någon Gråberg (en del sidor är dock helt oläsliga). I Järsta (inte Järnäs) hittade jag Märta Thoring gift med kvartermästaren Benjamin Brevitz, vilket naturligtvis inte har med saken att göra.
 
Det är väl dags att släppa gåtan nu.
 
En annan i Gustava Torsells släkt som jag undrar över är modern Lena Maria Aréns far capellanen/komministern Gustav Arén. Född var och när? Död?
 
Mvh
 
Hans

2008-09-17, 15:40
Svar #11

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Hans!
 
När det gäller Gustav Arén så var han född 1699 30/11 i Hammarö (Gustavus Svenonis Areen)och var son till km härst. Sveno Svenonis Areen och Ellika Warlind. Gustav dog i Gillberga 1762 16/3.
 
1:a giftet:
Elsa Brun (död enligt bouppteckning omkring 1741)
 
2:a giftet:
Ulrika Eleonora Swartz född 1721, vet ej var och död i Ekeberg, Gillberga 1795 24/11. Dotter till km i Brattfors Ericus Laurentii Swartz och Elisabeth Wallengren. Lena Maria Arén är deras dotter.
 
(Källa: Karlstads stifts herdaminne del 4, s.153)
 
 
 / Anita

2008-09-17, 17:04
Svar #12

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej Anita,
 
Stort tack för detta. Dyker det upp nåt mer som kan ge ledtrådar till Sara Brita Gråberg så hör jag av mig.
 
Mvh
 
Hans

2008-09-17, 18:28
Svar #13

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej igen Anita,
 
Ulirika Swartz var född i Karlstad. Fler generationer hittar du lättast om du går in på Google (vanliga google) och skriver Areen. Då komer det en post (som just nu ligger längst ner på sidan 2) med titeln RootsWebs´sWorldConnectProject Jan Eurenius database.
 
Mvh
 
Hans

2008-09-18, 12:13
Svar #14

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Jag har nu på morgonen fått ett svar via mejl angående Jonas Gråberg, som lyder:
 
Enligt Elgenstierna var broder Jonas regementskrivare och gift med Anna Margareta Thomson som levde 1699. Båda bröderna Jonas och Johan finns med i Karlstad Stifts Herdaminne och Värmlands regementes historia (krigsarkivet).
 
Vem är nu Anna Margareta Thomson? Var han gift med henne innan han gifte sig med Brita Stina Thoring?  
 
Är det någon som har upplysningar angående Anna Margareta Thomson, som vill delge mig dom?
 
Mvh
 
Anita

2008-09-18, 19:04
Svar #15

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej
 
Om Anna Margareta Thomsson levde 1699 bör hon väl snarast ha varit Jonas andra fru, Med Brita Stina Thoring gifte han sig ju 1692. F ö har jag sett i en uppgift från ett dop i Eker 1702 ,där Jonas Gråberg var fadder, att en fru Anna Greta också var fadder. Om man läser noga förefaller fru ha syftat på fru tll Jonas.  
 
Jag har också fått kontakt på mejl, men om Sara Brita. Se nedan.
 
I Elgenstierna finns en dotter, Sara Beata, med i barnaskaran. Jag har inget födelsedata på henne men har gjort en notering om, att det kan vara samma person som Sara Brita. Du säger att hon bevisligen är född 1703 och i så fall skulle hon kunna vara en tvillingsyster till Stina Britta född 1703-01-25 i Åstenskog, Långserud. I vilket fall född samma år. Stina Britta dog knappt fyra år gammal, 1706-12-09 i Åstenskog.  
Ovanstående fundering är en hypotes och jag har inte tagit med henne på min hemsida då jag inte lyckats få fram några bevis. Det kan ju även vara så att födelseboken inte är helt komplett.
Har du några fler uppgifter om Sara Britta? Du får gärna höra av dig igen.
(Elgienstierna är ju heller inte helt felfri har det visat sig vid några tillfällen).
 
Vänliga hälsningar  
 
Bo Brunzell
 
En ny hypotes!
 
Mvh  
 
Hans

2008-09-19, 10:59
Svar #16

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Ja det här var ingen lätt nöt att knäcka. Jag funderar på det Bo skrivit ovanför, att hon bevisligen är född 1703. Finns det bevis för att hon är född 1703 i någon födelsebok? Jag har för mig att jag har sett i något husförhör att hon är född som, ca eller omkring 1703. Jag har också tidigare fått uppgift om att Sara Brita kan vara samma person som Sara Beata. Vi får se vart detta slutar, om någon lyckas att hjälpa oss.
 
Jag har nu inget abbonemang på genline, så jag kan tyvärr inte bidra med mera information.
 
MVH / Anita.

2008-09-19, 12:36
Svar #17

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej Anita,
 
Bevisligen är kanske ett för starkt ord, men i någr hfl står det 1703 och vid hennes död 1774 står det hon var 71 år. Så tämligen säkert torde det vara även om jag också sett uppgiter om 1705 och 1707 - men det har jag inte kunnat hitta något stöd för.
 
Beträffande Jonas ev äktenskap med Anna Margareta Thomson så kan jag meddela att jag funnit att 1702 hette Jonas hustru Anna Greta (och det förkortades ju ofta Margareta till). Troligen har första hustrun dött under slutet av 1690-talet. Jonas med fru och åtm ett barn, som också hette Anna Greta, var då bosatta på Järstorp i Längbro. Efter den tidpunkten har jag inte funnit några uppgifter om Gråbergs förrän Jonas död i Örebro 1709. Födelse - och husförslängder för Längbro och Örebro finns från 1690- talet resp 1707, men där har jag inte funnit några spår av dem (kan ju möjligen bero på at sidor saknas eller är oläsliga).
 
Mvh
 
Hans

2008-09-20, 09:28
Svar #18

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Detta meddelande har kommit på min mejl:
 
Jag kanske ska tillägga att Jonas Gråberg hade en bror Clas Eskilsson Gråberg som dog 1682 i Stockholm och som det finns en bouppteckning efter där Jonas omnämns som fänrik.
 
Jag har nu skickat ett mejl till honom och frågat vad mera det står i den bouppteckningen, kanske något om Johan Gråberg. Jag frågade om han kan kopiera bouppteckningen till mig, så vi får vänta och se.
 
Jag visste inte att de hade ytterligare en broder Clas, så detta var något nytt för mig. Krigsarkivet kanske har upplysningar om familjen Gråberg?
 
Mvh / Anita

2008-09-20, 11:59
Svar #19

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej Anita,
 
Jo, krigsarkivet kan vara värt att undersöka. Under tiden har jag fått tag på nedanstående uppgifter urmantalslängder:
 
Längbro:  
Hjärsta, mantal för:  
1695-1697 Jonas Gråberg + hustru  
1698 Jonas Gråberg + hustru + mantal för 1 son  
1700 Jonas Gråberg + hustru  
1702 Jonas Gråberg + hustru + 1 dotter  
1704 Jonas Gråberg + hustru  
1706 Jonas Gråberg + hustru + 1 dotter  
 
Hustrun 1698 kan väl ha varit Brita Stina Toring men 1700 bör det ha varit Anna Margareta Thonson. Knepigare är det med barnen. Han nahde ju två söner och två döttrar med Brita Stina t ex. Och barn måste de ju ha haft  1704. Dottern 1702 kan (bör) ha varit en med Brita Stina som mor (t ex jungfru Anna Greta Gråberg) 1706 skulle ju t ex Sara Brita kunna ha sett dagen ljus - men fortfarande är det ju möjligt att den dottern var Brita Stinas. I hfl för Längbro 1707 - 49 kan jag inte hitta dem och inte heller i Örebro.
 
Mycket info har kommit fram om Gråbergs utom den som vi letar efter.  
 
Mvh
 
Hans

2008-09-20, 13:00
Svar #20

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hans!
Döttrar och söner som är upptagna i en mantalslängd är barn som är så pass vuxna att föräldrarna får betala mantalspenning för dem. Kanske 15-16 år som yngst. Yngre barn är inte med.
 
Mantalslängder är bra att leta folk i.
 
Hälsningar
Sonia

2008-09-21, 20:39
Svar #21

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Här kommer information som jag fått angående Clas Eskilsson Gråberg:
 
I bouppteckningsregistret finns följande information:
 
Clas Eskilsson Gråberg, stadsbetjänt vid först. kämn. kamm. död  / 6 1682  bou.nr 1682:867
hustrun Brita Nilsdotter död 1669
mannens bröder:
Jonas Eskilsson Gråberg, fänrik
Erik Eskilsson Gråberg, sergeant
hustruns syskon:
avl. Valborg Nilsdotter, g.m. Olof Bengtsson Jerpe; dotter Maria Olofsdotter Jerpe
Mathias Nilsson Svensk
 
Jag har inte bouppteckningen, men du kan beställa en kopia från Stockholms stadsarkiv. Om du bor i Stockholmsområdet kan du själv läsa bouppteckningen i forskarsalen eftersom de finns på mikrokort där.
 
Det finns flera Gråberg i bouppteckningsregistret
 
M  v h
 
Staffan
 
 
Det var konstigt för där står inget om brodern Johan Gråberg. Var han redan död då? Men i så fall borde väl hans hustru Margareta von gegerfelt ha stått med eller?
 
MVH: Anita

2008-09-21, 20:43
Svar #22

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej igen Hans!
 
Gråberg, Johan (302:877).
Död 1724 i Åsterud, Borgvik (S) [Borgvik C:1 p239].
Begravd 2/4 1724 i Borgvik (S) [Borgvik C:1 p239].
Kapten vid Värmlands Regemente.  
 
 
Varför står inte Johan med i bouppteckningen?
 
MVH: Anita.

2008-09-23, 11:34
Svar #23

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej,
 
Ytterligare ledtrådar till Sara Brita Gråberg?  Hon fanns ju med stor säkerhet i Åsetrud 1723, då hon gifte sig, och detta gör ju kopplingen till ättlingarna till Eskilius Gråberg trolig. Ändock finns hon inte i födelselängderna i Långserud under den period hon borde varit född och då Johan och Margareta bodde i Långserud.
 
Den andra teorin är att hon i stället är dotter till Jonas Gråberg. Denne dog ju redan 1709 och nånstans måste familjen tagit vägen och varför inte till släkten i Åsterud. Jonas Gråbergs andra fru Anna Margareta Thomson kan dessutom  ha varit kusin med Margareta Katarina von Gegerfelt - Johan Gåbergs fru. En anledning till att tro detta är följande.
 
Margareta von Gegerfelts mor är Christina Patriksdotter Thomson. Christina hade en bror - Tomas Patriksson Thomson (död 1677) som var officer vid Närke Värmlands regemente. Det är väl tänkbart att denne Thomson är far till Anna Margareta. Släktskapet med Margareta och, tjänstgöringen på samma regemente är goda skäl till detta antagande.
 
Eftersom släkten Thomson är adlig borde ytterligare vägar finnas att leta efter Sara Brita. Kanske Elgenstierna? En annan möjlig väg är om någon lyckas tyda den mycket suddiga skriften i födelselängden över födda i Längbro 1703.(GID 348.45.73300). Eller kan det vara Erik Eskilsson Gråberg som är fadern, var man nu kan få reda på mera om honom?
 
Mvh
 
Hans K

2008-09-23, 22:47
Svar #24

Utloggad Elsie Wåhlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2011-06-02, 12:14
    • Visa profil
Hej Anita !
Det finns en bok [Jonas Gråberg i Näs-En märkesman-Text Erik Falk.
Utgiven av Gräsmarks hembygdsförening. På gravstenen
Riksdagsfullmäktigen Inspectoren vid kongl.Lantbruks-Academiens Experimental-fält
Denna Jonas Gråberg är född 4 aug 1772.Död 15 jan 1837.
Maka Britta Gråberg är född 27 sep 1784. Död 25 nov 1865.
 
Mvh
Elsie W

2008-09-23, 23:33
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Fredrik Fryxells Värmlands Slägtebok, handskrift från 1700-talet (på mikrokort) står Sara Brita Gråberg som dotter till Johan Eskilsson Gråberg och hans hustru Margareta Catharina von Gegerfelt.  
 
Det finns inga data på Sara Brita annat än att hon gift sig med fältväbeln Torsell vid Karlstads kompani, och att de hade två barn; N. som var slaktare i Karlstad och N. som var gift med Carl Marker och att de bodde i Ökna. (N. kan nog betyda att förnamnen var obekanta).

2008-09-24, 11:22
Svar #26

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Tack för ditt svar. Då är det klart att Sara Brita är deras dotter, som jag ser det. Finns det flera uppgifter om Johans bröder? Står det något om vilka som var hans syskon?
 
MVH: Anita

2008-09-24, 11:28
Svar #27

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Elsie!
 
Tack för ditt svar. Jag har denna bok, men denna Jonas Gråberg är född långt senare än den jag är ute efter. Hans far tror jag är  Patrik Georg Gråberg. Född 1700. Död 20/1 1765 i Åsterud, Borgvik (S). Dödsorsak: Stenpassion. Fältväbel. Familjen bor i Åsterud, Borgvik (S) broder till Sara Brita Gråberg efter att vi nu fått klart att Sara Brita är dotter till Johan och Margareta.
 
MVH. Anita.

2008-09-24, 11:55
Svar #28

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anita, det enda, som står om Johans bröder, är om Jonas och att han var officer, mnen inget om hans fru och barn. Det beror kanske på att han flyttat från Värmland och ingen hade kunskap om honom på 1770-talet när Fryxell skrev sin sammanställning.

2008-09-24, 13:00
Svar #29

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Tack för ditt svar. Finns denna bok av Fryxell att köpa någonstans?
 
MVH / Anita.

2008-09-24, 16:36
Svar #30

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har nu fått ett mejl till mig som lyder:
 
Jag har endast Jonas Gråberg, auditör i Närke och död 1709 i  Örebro.
Han var gift med en kvinna Islebii, född i Nora och dotter till Johan Islebius (född 1635 och död 16/10 1685 i Ingbo, Nora).
Jonas Gråberg hade en dotter Sara, född 1688 och död 28/4 1753. Hon var gift med Abraham Fischer, född 16/6 1675 och död av slag 10/6 1759 i Österby Bruk, Film.
Någon med namnet Torsell känner jag inte till.
 
Då är alltså Sara Brita inte Jonas dotter och då kan vi avfärda den hypotesen. Troligtvis är det som Elisabeth skickade här ovanför att Sara Brita är dotter till Johan och Margareta.
 
MVH: Anita.

2008-09-24, 18:43
Svar #31

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej,
 
Jag vill också gärna tro att Sara Brita var dotter till Johan Gråberg och Margareta von Gegerfelt. Men frågan kvarstår - varför finns hon i så fall inte med i kyrkböckerna i Långserud där familjen bodde 1702 - 1720. De såvitt jag förstår mest trovärdiga uppgifterna ger vid handen att Sara skall vara född 1703 - men då föddes ju dottern Stina Brita som dog 1706. 1705 finns inga barn noterade för Gråbergs och 1707 fick de sonen Reinhold. Är Fryxell pålitligare än kyrkböckerna?
 
Det här med Islebius dotter och Jonas Gråberg, regementsskrivaren (som f ö ibland kallas auditör), kan rimligen inte stämma. Även åberopar jag kyrkböckerna (från Eker och Längbro). Notabelt är kanske att enligt generalmönsterrullan tjänstgjorde Johan Gråberg och löjtnaten Patrik Thomson vid Samuel von Gegefelts kompani år 1684  samtidigt som Jonas var regementsskrivare vid regementsstaben (allt vid Närke-värmlands regemente).
 
Mvh
 
Hans

2008-09-24, 20:37
Svar #32

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Kyrkböckerna är så klart de pålitligaste. Jag har inget svar på varför hon inte finns med i några födelseböcker eller kyrkböcker. Om änkan (efter Jonas Gråberg)och barnen flyttade till Johan Gråberg och Margareta von Gegerfelt efter att Jonas dött, går det inte att finna dem i husförhören hos Johan och Margareta i så fall i Åsterud? Går det att få fram något mera om familjen Thomson?  
 
Jag tror inte att vi kommer så mycket längre med att själva söka. Nästa steg är krigsarkivet ifall de kan ha uppgifter som löser problemet med Sara Britas föräldrar.
 
MVH: Anita.

2008-09-25, 07:22
Svar #33

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej,
 
Jag hade fel i resonemanget om giftet mellan Jonas Gråberg och Johan Ibelius dotter. Deras Sara var ju född 1688 dvs innan han gifte sig med Brita Stina Thoring (1692 - 4 barn). Anna Margareta Thomson blev då tredje hustrun (omkr 1699) med vilken han hade ? barn.
 
Släkten Thomson sägs vara av gammal skotsk adel. William Thomson fick sonen Henrik William Thomson, ryttmästare i engelsk tjänst, som blev far till Tomas Henriksson Thomson, överste och regementschef i Värmland(död omkr 1643).Dennes son Patrik Williamson Thomson blev överstelöjtnant vid Närke Värmlands reg och far till Tomas Patriksson Thomson och        Christina Patriksdotter Thomson (mor till Margareta von Gegerfelt). 1684 fanns det i Samuel von Gegerfelts kompani en löjtnant Patrik Thomson. Denne torde ha varit son till Tomas Patriksson Tomson och skulle kunna ha varit far till Anna Margareta Thomson. Adliga ätten Thomson dog ut efter 1757 enl Adelskalendern.
 
Släkterns von Gegerfelt, Gråberg och Thomson är tydligen både yrkesmässigt och släktskapsmässigt starkt involverade i varandra i slutet av 1600-talet. Men Sara Britas härkomst har inte klarnat.
 
Mvh
 
Hans

2008-09-25, 07:57
Svar #34

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Här kommer svar jag fått från Rötter (Riddarhuset):
 
TAB. 2.  
Patrik (son av Tomas Thomson, natural. Thomson, Tab. 1), till Ris i Nors  
socken, Värmlands län och Ivägsholm2 i Ödskölds socken, Älvsborgs län. Var  
1638 fänrik vid Närkes och Värmlands regemente. Kapten och kompanichef  
1641 före 16/5. Kommenderad med adelsfaneregementet 1644-05-13. Major vid  
förstn. regemente 1656-12-30. Överstelöjtnant därst. 1658. Död 1659-06-00,  
troligen av sår erhållna vid stormningen av Köpenhamn s. å. 11/2. Hans vapen  
uppsattes i Nors kyrka. Gift med Agneta Svenske, till Lästviken i Steneby  
socken, Älvsborgs län, född 1617, död 1688-05-00 (levde 2/5 men var död  
11/5), dotter av ryttmästaren Lennart Svenske, nr 258, och Elin Bååt, nr 3.  
Barn:  
Christina. Levde änka 1695. Gift 1662-06-15 med kaptenen Samuel  
Gegerfelt, adlad von Gegerfelt, nr 861, född 1638, död 1684.  
Tomas. Kapten. Död 1677. Se Tab. 3.  
Helena Catharina, död före 1687. Gift 1680-03-24 i Aremarks kyrka i Norge  
med sin kusin, kaptenen Johan Magnus Svinhufvud i Västergötland nr 199  
död 1682.  
Agneta, död före 1683. Gift före 1668 med kaptenen Göran Svenske, nr 258, i  
hans 1:a gifte.  
 
TAB. 5.  
Alexander (son av Tomas Thomson, natural. Thomson, Tab. 1), till Mellbyn i  
Bro socken, Värmlands län. Student i Uppsala5 1640-06-06. Fänrik vid Närkes  
och Värmlands regemente 1641-03-20. Kapten därst. 1644-05-23. Avgången  
från regementet s. å. och var 1646-10-12 kapten över ett kompani av Berendes  
regemente. Åter kapten vid Närkes och Värmlands regemente 1651-09-16.  
Major vid Kronobergs regemente 1658-08-24. Avsked för erhållna sår 1659.  
Överstelöjtnants karaktär och pension 1666. Överstelöjtnants indelning vid  
Närkes och Värmlands regemente 1669-03-05. Avsked med överstes karaktär  
1677-10-23. Död 1678 på hösten. Gift 1:o 1646-10-11, då han gav Vrana och  
1,000 dukater i morgongåva, med Märta Siöblad, dotter av Mauritz Siöblad, nr  
75, och Carin Bagge af Berga, nr 118. Gift 2:o med sin svägerskas brorsdotter  
Margareta Svenske, levde 1696, dotter av ryttmästaren Anders Svenske, nr  
258, och Estrid Hård af Torestorp, nr 60.  
Barn:  
1. Märta.  
2. Patrik. Underofficer vid Närkes och Värmlands regemente 1674. Fänrik  
därst. 1676-09-09. Löjtnant 1677-08-27. Avgick från regementet 1684. Levde  
1687, men var död 1691. Ogift.  
2. Jakob. Förare vid Värmlands sexmänningar. Korpral vid livregementet till  
häst 1678. Transp. till Närkes och Värmlands regemente. Förare därst. Fänrik  
1681-01-28. Avsked 1682-06-00. Levde 1687. Död ogift.  
2. Anna Margareta, levde 1699. Gift 1:o med löjtnanten Jonas Elggren, levde  
1693. Gift 2:o med regementsskrivaren vid Närkes och Värmlands regemente  
Jonas Gråberg.  
2. Christina. Gift 1696-06-07 i Gillberga socken, Värmlands län med  
löjtnanten Johan Gyllenspetz, nr 673, död 1736.  
2. Brita Margareta. Gift med6 komministern i Bro församling av Karlstads  
stift Nils Lundgren i hans 2:a gifte (gift 1:o med Sara Russberg, född 1672,  
död 1706. Gift 3:o med Greta Sofia Roman), död 1737-12-25.  
2. Catharina, levde 1699. Gift med livdrabanten Daniel Paulin.  
2. Beata, född 1673. Levde 1689. Död ogift.  
2. Alexander. [Kvartermästare vid svenska adelsfaneregementet. Kornett därst.  
1704-04-29. Konfirm.fullm. s. å. 10/8. Löjtnant 1705-04-06.]7  
2. Margareta. Gift med underofficeren vid dalregementet N. N. Broman i hans  
2:a gifte.  
Utan känt samband med stamfadern.  
Frans Melkior Thomson. Fänrik vid dalregementet. Fången vid Perevolotjna  
1709-07-01. Rymde och hördes ej vidare av.  
 
TAB. 3.  
Tomas (son av Patrik, Tab. 2), till Ris. Fänrik vid Närkes och Värmlands  
regemente 1662. Löjtnant därst. 1667-03-16. Kapten 1676-09-00. Död 1677,  
några månader efter slaget vid Lund (1676-12-04) av sina där erhållna sår. Gift  
1669 med Ingeborg Kruse af Elghammar i hennes 1:a gifte (gift 2:o med  
kaptenen vid Södermanlands regemente Fabian Casper von Tiesenhausen, död  
1711-03-14 under fångenskapen i Solvytjegodsk), död 1704, dotter av kaptenen  
Axel Kruse af Elghammar, nr 43, och Ursula Sabina von Flentzen, genannt von  
M?nchhausen.  
Barn:  
Juliana Eleonora, född 1670, död 1723 under pingsten. Gift 1:o före 1691 med  
fänriken Adam Claes Sjöberg. Gift 2:o 1706 efter 9/10 med löjtnanten  
Zakarias Silfverbrand, nr 508, i hans 2:a gifte, född 1647, död 1709.  
Axel Patrik, född 1671. Överste. Död 1748. Se Tab. 4.  
Carl Gustaf, född 1672, troligen död före 1692-03-20.  
Maria Charlotta, född 1674, levde 1692.
 
 
MVH: Anita.

2008-09-25, 13:04
Svar #35

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej,
 
Jaha, då var alltså Patrik Thomson bror och inte far till Anna Margareta. Det var intressanta upplysningar men de bringar inte klarhet i Sara Brittas härkomst. Vilken den än är så hon i vart fall släkt med Thomsons och därmed får man kanske låta sig nöja.
 
Mvh
 
Hans

2008-09-25, 19:16
Svar #36

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Ja det enda som återstår är nog att kontakta Krigsarkivet, som jag skrivit om tidigare. Där borde det finnas anteckningar eftersom familjerna varit inom militären.
 
MVH: Anita

2009-04-24, 11:50
Svar #37

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej,
 
Sent omsider har jag besökt krigsarkivet och den enda källa där som har någonting om Johan Gråbergs privata förhållanden är Adam Lewwnhaupts Karl XII:s officerare, men uppgifterna där är ofullständiga och delvis felaktiga. Det gav alltså ingenting. Däremot fann jag i samma källa en regementsskrivare (1700) vid Närke Värmlands tremänningsregemente vid namn Erik Torsell. Kan han vara släkt med Gustav Torsell - Sara Brita Gråbergs man? Åldern skulle kunna stämma på Gustavs far.Erik kom sedermera till livregementet till hästdär hanbleb kornett vid Överstelöjtnantens kompanivid och stupade vid Poltava.

2018-03-05, 16:16
Svar #38

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej Anita,
du nämner auditören Johan Islebius 1635-1685, Ingbo, Nora. Hans dödsnotis innehåller tyvärr inga som helst kompletterande upplysningar. Vet du mer om honom?
Jag är intresserad av hans barn och vem som var hans hustru. [size=78%] [/size]
Två av Johan Islebius barn levde i Ytterhogdal, Hälsingland; Catharina Islebia gift med kyrkoherde Simon Luth samt Thure Islebius som blev prästvigd för att kunna tjänstgöra som Luths medhjälpare. Det verkar inte ha gått så bra för Thure i Ytterhogdal, han återvände till Ingbo. Catharina och Thure anges tydligt som Johan (Jan) Islebius barn i Uppsala ärkestifts Herdeminne.
Det fanns också en Marta Islebia (beräknat födelseår 1672 utifrån dödsnotisen), som skulle kunna vara Johan Islebius dotter. Hon gifte sig med kyrkoherde Petrus Berg, Mo socken i Hälsingland, de fick dottern Greta Berg cirka 1692, beräknat födelseår utifrån dödsnotisen. Petrus Berg fick sin tjänst i Mo 1705. Marta dog i Mo 2/3 1715.
Var min ana Marta dotter till Johan Islebius, än så länge är det bara en gissning?
Hälsningar Britta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna