ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jakten på okänd far  (läst 605 gånger)

2009-03-04, 23:21
läst 605 gånger

Lisa Jansson

Jag har länge sökt efter fadern till min morfars farfar Anders Wilhelm. Jag har många problem med den här anan.  
 
Anders Wilhelm Larsson Sund ska enligt alla register jag sett vara född 26 maj 1843 i Varnum, Värmland. Jag har dock inte hittat honom i någon födelsebok, trots genomgång av intilliggande socknar. Modern Maria Larsdotter (f 1816) var ogift när AW föddes, men gifte sig när AW var några år gammal. AW fick styvfaderns patronymikon.  
 
En anteckning som följer Maria i hfl är Under äktenskapslöfte häfdad av Dr. Anders Jonsson vid Yngshytta enl. attest.  
 
Efter att Maria gift om sig noterar prästen: Under äktenskapslöfte häfdad av dr. Anders Jonsson vid Yngshytta, enl. attest från Kroppa 43. Lyst till äktenskap med dr. Lars Jansson i Sätterån -46. Sedan Anders Jonsson vid Yngshyttan skriftel. afsagt sig allt anspråk på henne. Kyrktagen såsom Lars Janssons hustru d 8.10 46. vigde 18.10 46..
 
Den enda attesten jag hittat som kan ha något att göra med ovanstående notering är flyttattesten när Maria flyttar från Kroppa till Varnum. Där står bland annat: till äktenskap är hon ledig, däratt hon inte kan göra sina anspråk lagl. gällande på drängen Anders Jonsson vid Yngsh. af hvilken hon säger sig vara häfdad under äktenskapslöfte.
 
Vad betyder de anteckningar jag funnit? Jag har tolkat det som att Anders Jonsson är fadern, men vad betyder då anteckningen i ufl om att hon inte kan göra lagligt anspråk på honom? Och varför kan jag inte hitta Anders Wilhelm i någon födelsebok? Och var det vanligt att oäkta barn fick patronymikon efter styvfadern?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna