ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hämälainen och Vartikainen  (läst 829 gånger)

2011-01-11, 16:43
läst 829 gånger

Utloggad Tony Falcenclou

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2013-08-17, 15:59
    • Visa profil
Hej alla släktforskarvänner! Jag behöver lite hjälp av någon som är insatt i finnbyarna i Värmland, jag har fått en funderare som jag aldrig råkat ut för tidigare, Problemet är detta: Jag följer en Matte Andersson f 1820-06-25 i Snårberget Norra Ny i Värmland. Sen hans far är Anders Mattsson f 1792-01-05 i Fryksända. Mor är Maria Persdotter f 1792 i Fryksända, så långt är jag med, men sen står det följande var dom inflyttat från, det står på han: Hämälainen och på henne Vartikainen!!!!! Prästen har väl inte skrivit på detta sätt utan anledning!!!! Är det någon som har kläm på detta vore det ju kalas.  
 
Ha det gott på det nya året,
 
Tony

2011-01-11, 17:42
Svar #1

Utloggad Antoinette Herron

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2019-05-08, 20:33
    • Visa profil
Hej Tony!
 
Hämälainen och Vartikainen är nog parets finska efternamn som ev prästen skrivit till. Om du googlar efter en artikel  Skogsfinska släktnamn i Skandinavien av Gabriel Bladh, Jan Myhrvold och Niclas Persson, så får du veta lite mer. Finnsam är också jättebra. Kontrollera andra gårdar i Fryksände, Norra Ny, Dalby eller Hedmark (Grue eller Hof) i Norge. Min erfarenhet är att skogsfinnarna eller wildfinnarna ibland inte flyttade så långt, troligen från/till någon finsk grannsocken.
Själv har jag anor i Flatåsen i Norra Ny, Bjurberget, Falltorp, Blindehanstorp, Mackarekärn och Skuggeberg i Södra Finnskoga/Dalby och Falltorp och Södra Vermunden i Hedmark, Norge . Troligen i fler gårdar, men jag har inte följt upp alla personer ännu.............Min förste finne än så länge i Sverige, var Oluff Koo (Lehmoinen) 1646.
 
Lycka till och god fortsättning
 
Antoinette

2011-01-11, 18:11
Svar #2

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Det var den finske studenten C.A. Gottlund som skrev in de finska släktnamnen i kyrkböckerna ca 1821. Det finns massor att läsa om honom om du söker på t.ex. nätet. Hans noteringar brukar dessutom stämma ganska bra. De som Antoinette nämner har gett ut böcker i ämnet, Gottlund har också gjort böcker om sina resor i Sverige.
 
MVH Kenneth Larsson, Mangskog

2011-01-11, 19:34
Svar #3

Utloggad Tony Falcenclou

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2013-08-17, 15:59
    • Visa profil
Antoinette och Kenneth tack så mycket för upplysningarna. Jag har jagat svedjefinnar förr och då var det i Orsa finnmark, den gången hamnade jag långt tillbaka i Finland, så jag är medveten om svårigheterna, men nu fick jag lite nya spå att följa.
 
MVH
Tony

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna