ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hyttarbetare Motjärnshytten Finnhult  (läst 1144 gånger)

2012-11-05, 15:00
läst 1144 gånger

Utloggad Anna Hallberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2015-11-15, 11:49
    • Visa profil
Hej
Jag har hittat min morfars mormors familj i Nordmark husförhör 1866-1870 , sida 113 bild 121. Hela familjen Nordmarks husförhör 1866-1870:
Far: Hyttarbetaren Olof Henriksson f 1839 02/07 Rämmen
Mor: Stina Catharina Bengtsdotter f 1847 30/06 Nordmark
Barn:
Hilda Christina f 1866 17/02 Nordmark
Anna Axelina 1868 20/05 Nordmark
De bor i Motjärnshytten , Finnhult.  
 
Nu till mina frågor , på sidan längst upp står det Motjärnshytten därefter står det namn på en familj , lite längre ner finns även ett namn på en piga. Sedan står de Finnhult och där hittar jag namnen på min morfars släkt. Därefter är det ett mellanrum och sedan står namnen på en dräng , piga , piga , kördräng efter det står det något oläsligt (för mig).
 
Varför är alla dessa personer/familjer på samma husförhörslängd ? Hade min släkt pigor m.m. ? Eller bodde de alla under ett och samma tak/rum ? Och vad gjorde en hyttarbetare ? Hur var levnandsförhållandena ? Det står även koppor längst upp bredvid äktenskap. I rutan för koppor så är det ett v (?) i kryssat bredvid alla i familjen. Vad innebär detta ?  
 
Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
 
 

2012-11-05, 16:27
Svar #1

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hej Anna!
Jag läser böckerna så här, och för att besvara dina frågor tar jag dem i tur och ordning.
 
Den familj högt upp har flyttat till sidan 207, 25/11 1868, i samma bok.
Den piga som finns därunder flyttade till Gustav Adolf, 22/10 1866, flyttnr 9.
 
Därunder finns huset Finnhult. Där är familjen Henriksson.
I samma hus, men inte i samma lägenhet, fanns dräng, piga, piga, kördräng och piga.
Av dessa har piga, piga och kördräng också flyttat. Vart respektive flyttat syns längst ut till höger.
 
Jag läser ut, att familjen Henriksson hade dräng och pigor, som tillhörde samma hus, (enl. prästen).
 
En hyttarbetare arbetade i hyttan. Det var ett mycket tungt och slitsammt arbete, och levnadsförhållandena var knapert.
 
Det v, som du ser, betyder att personerna var vaccinerade mot koppor.
 
Jag hoppas att ha svarat på dina frågor, om inte fråga mer.
 
Mvh / Lennart

2012-11-06, 19:27
Svar #2

Utloggad Anna Hallberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2015-11-15, 11:49
    • Visa profil
Hej Lennart
Tack så jätte mycket för ditt svar. Jag var lite förvirrad där , så de var ju skönt att få reda på mina frågor. Nu åter till ett par frågor :
 
* Om familjen Henriksson hade det knapert. Hur kunde de då ha råd med pigor och drängar ? Eller man kanske inte betala sina pigor och drängar med pengar. Men med husrum och mat ? Men då blev de ju bara två munnar till att mätta :/  
 
* Vet du vad en hyttarbetare hade för arbetsuppgifter ? Jag har googlat och sökt men hittar praktiskt taget ingenting.
 
* Levde de i hyttan eller i hus i närheten ? Eftersom de står att han arbetade i Motjärnshyttan i Finnhult. Vad är då Finnhult ?  
 
*Frun till en hyttarbetare , vad gjorde hon ?  
 
De är en massa frågor och jag hoppas att du iaf kan svara på några frågor om inte alla. Jag har en massa olika frågor. Jag håller på att nysta upp nystanet på en sida av min släkt som jag inte visste någonting om. Så de är en massa frågor.

2012-11-06, 19:51
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anna, en hytta eller masugn är en anläggning för att ur järnmalm tillverka tackjärn, som man sedan kan smida stångjärn av eller gjuta föremål av, allt från grytor till kanoner. Arbetet är tungt och kunde pågå dygnet runt under vissa perioder av året.
 
En bra bok om järnhanteringen från gruvan till färdiga föremål är Carl-Herman Tillhagens Järnet och människorna som du bör kunna låna på biblioteket.
 
Nordmark ligger mitt i den värmländska Bergslagen och man har arbetat i gruvorna där sedan 1400-talet. Malm är tungt och svårt att forsla, så därför hade man ett antal hyttor vid lämpliga vattendrag i närheten. När väl tackjärnet var tillverkat kunde man lättare forsla det med båtar över sjöarna ner till de ställen där man kunde sälja det till järnbruken. På vintern körde man på snö och över isarna.
 
De som arbetade i hyttorna och gruvorna bodde i stugor i närheten, och Finnhult var ett sådant ställe som låg på Motjärnshyttans mark.
 
En bra webbsida är http://www.filipstadsbergslag.com/  där du kan se många gruvor och hyttor i trakten av Filipstad.
 
Arbetarhustrurna hade nog fullt upp med att hålla reda på barnen, sköta hushållet, tillverka familjens kläder, och vid tillfälle ta något tillfälligt extra arbete, för att få in litet pengar.
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2012-11-06 19:52)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna