ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp, jag har kört fast.  (läst 1030 gånger)

2008-01-12, 16:11
läst 1030 gånger

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Var och hur kan man hitta hfl till Ekshärad, före 1720?
Det går att hitta det vet jag, men inte hur. Bevisligen har andra hittat det, men var?
MVH / Lennart

2008-01-12, 19:35
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Lennart.
Nej några hfl före 1720 för Ekshärad finns inte.
Däremot har Mats Hellgren sammanställt en församlingsbok 1665-1750.
Där finns uppgifter sammanställda gårdsvis från födde, vigde, döde, domböcker, mantalslängder mm.

2010-06-07, 22:31
Svar #2

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Kan ha frågat tidigare, men gör ett tappert försök igen.
 
Min tidigast kända ana ska vara Lars Velamson.
Han var född 1680 enl.  
Karlstad stadsförsamling AI:2 sid.36 (1736-1749)  
Karlstad stadsförsamling AI:3 sid.56,141 (1748-1753)  
 
Död ska han vara vid år 1752.
 
Jag är mycket intresserad av hans ursprung. Han ska vara gift med en kvinna vid namn Gunilla Persdotter. Hon ska vara född i Karlstad.
 
Lar var borgare i Karlstad och jag anser mig ha belägg för att han också var Notarie. Jag ser att han och hans son Per Allströms blivande svärfar Carl Buchau är faddrar eller dopvittnen till Rådman Eric Tolerus dotter Anna Caisa. Och där står han titulerad som Notarie om jag inte läst fel.  
Karlstad stadsförsamling C:2 sid.139  
 
Jag vet inte om jag är ute i det blå och svävar nu, men om jag förstått hur det gick till förr så var det viktigt att inte blanda sig för mycket med människor av sämre börd ?
 
Lars och Gunilla kan inte varit några fattiga bönder, då båda deras söner studerar i Uppsala. Ena blir Brukspatron på Ransberg och andra blir Rådman i Karlstad.
 
Ser att många av av de mer kända släkterna ofta gifter sig mellan släkterna. Därav min nyfikenhet av Lars och Gunillas bakgrund.
 
Mina frågor är:
1. Hur gör jag när jag inte kan gå längre tillbaka i AD Online?
2. Finns det andra sökvägar?
3. Kan man få reda på vart Lars är född?
4. Är det möjligt att få fram en boupptäckning efter Lars död?
5. Han var borgare i Karlstad. Går det att få fram mer om detta?
 
Tacksam för alla råd och tips jag kan få, för att ev. komma vidare!
 
/Mathias

2010-06-08, 00:02
Svar #3

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Mathias.  
 
1. Mantalslängder, uppställda efter härad och socken (SVAR:s Digitala forskarsal som kräver abbonemang eller att du uppsöker ett kommunalt bibliotek; www.svar.ra.se
1. domböcker, finns för städernas del i form av magistratsarkiv, men mer svårforskat. Kolla Värmlandsarkivs (=VA) hemsida. Jag tror att det finns en skrift de gjort som har namnet Forska i Värmland, men är osäker på titeln. men ordet guide ingick i titeln!? Den vet jag är orange i färgen. De har också gjort en skrift i litet format på 150 sidor som heter Arkivatlas Värmland. Enskilda och Kommunala arkiv vid Värmlandsarkiv 1997. Kontakt- och öppettider till arkivinstitutionen VA är inaktuella i denna bok.  
1 & 2. det finns diskussionssidor här på Anbytarforum, där får du veta mer. KOLLA RUNT I AF. Annars finns det litteratur att kolla i. Gå till sektion L, det är biografi och genealogi på biblioteken.  
3. & 5 Finns uppgift i äldre hfl - AI:1? Om inte kan Karlstads stads- och länsbibliotek ha uppgifter. Det finns många samlingar eller arkiv på detta bibliotek, tex Bromanderska samlingen. Värdefull samling, men finns kanske istället på Värmlandsarkiv i Karlstad. Den finns tillgänglig på nätet genom AD Online. Helmer Lagergrens samling ska finnas på Värmlands museum. Tidningar kan vara bra källa. Post- och inrikestidningar, där fanns notiser när förmöget eller betydande folk avled. Den finns delvis på Internet, se Stefan Dakes inlägg härnäst. Genealogiska föreningen i Sthlm kan ha uppgifter. De har en hemsida som det är gratis att söka i. Se länk under Rötter och Medlemsföreningar inom förbundet eller liknande, kommer en flipflopmeny då. För icke medlemmar kan det förstås kosta mera t ex om man vill ha papperskopior. SVAR har även mikrofilmat Nordiska muséets s. k. Älvdalsarkivet. Det är ett forskararkiv efter Lars Bäckvall. Några volymer gäller Karlstadssläkter. Kolla på www.nad.ra.se på namnet under Arkiv och du får en arkivförteckning med alla volymerna specifierade. Dessa mikrofilmade volymer finns idag även i digital form att läsa på SVAR:s hemsida. Där finns också förteckning över arkivet.  
Sök hans namn på www.antikvariat.net. Kanske finns det en tryckt likpredikan efter honom. Har man tur så uppges det i den när han dog. Kungliga Biblioteket i Sthlm och Carolina Rediviva (=Uppsala Universitetsbibliotek) har massor med sådant gammalt s.k. tillfällighetstryck där oväntade fynd kan göras. Tyvärr är mkt av detta långt ifrån så katalogiserat ännu. Men Otto Waldes fantastiska katalog är digitaliserad och finns via SVAR:s hemsida. Information om denna katalog över enskilda arkiv finns här; http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=9460&refid=1189  
4. Bouppteckning, både bouppteckning och register finns hos AD Online, 2 st. Ett efter förnamn och ett efter efternamn.  
 
Värmlandsrötter här på nätet har nog fina litteraturtips a la Värmland!  
 
För egen del är jag på jakt efter min anas Catharina Olofsdotter Carlstens ursprung. Hon och hennes syster Kerstin var födda i Karlstad. Har tyvärr inte fått tillfälle att undersöka samlingar och arkiv i Karlstad som kan innehålla det jag söker. pappa borde vara en borgare Olof i Karlstad? Känner du igen namnet Carlsten? Min ana blev gift i Ekshärad med dåvarande Petter Jonsson Hasselrot, bördig från Dalsland, men till sist löjtnant och hemmansägare i Hjällstad (Gällstad) i Dalby, Värmland. Se också min efterlysning under Carlsten under Släkter här i AF.  
 
mvh Björn
 
OBS! Rättelser är gjorda i texten, särskilt då det som gäller Helmer Lagergrens samling och Otto Waldes katalog.  
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2010-06-08 10:33)
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2010-06-08 10:39)
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2010-06-08 16:12)
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2010-06-08 18:31)

2010-06-08, 10:38
Svar #4

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:40
    • Visa profil
Hej!
 
Bromanderska samlingen som Björn nämner ovan finns hos AD Online.
Den har rätat ut flera frågetecken för mig.
Post- och Inrikes tidningar finns 1821-1862 (juni) på: Digitaliserade svenska dagstidningar (KB).
 
Mvh
Stefan
Stefan Dake

2010-06-08, 20:40
Svar #5

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Tack för alla tips! Ska ta och kolla upp dessa efter hand.
 
Björn!
Namnet Carlsten klingar bekant för mig, men dock inte på avlidna personer. Vet en kvinna som bär det namnet i stan jag bor i. Kanske släkt?
Inte så vanligt efternamn.
 
/Mathias

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna