ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Har jag fattat rätt?  (läst 1267 gånger)

2004-03-21, 11:33
läst 1267 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

I en bouppteckning från 1791 i Dalkarlsjön som hörde till Rämmen, står så här: Fasta egendommen vid Dahlkarlsiön bestående af 3/16 delar utij hyttan skog och mark med abygnaden(?) vid hyttan jemte den så kallade Anders Matts egendom och Fribotorpet kallad med alla dess tillhörigheter jemte flere torpställen upptages och värderades till..... Vad menas? Att byggnaden vid hyttan låg BREDVID Anders Matts egendom, eller att byggnaden vid hyttan LIKSOM Anders Matts egendom tillhörde min förfader?
Och var det så att Anders Matts egendom även kallades Fribotorpet?
Och det här med Fribotorpet ställer till det-jag fattar inte hur det hänger ihop. Jag har fått hjälp med att placera det torpet, och det låg så nära Sandsjön man kan komma. Var det så att Fribotorpet hade ett ägandes egendom även vid Dalkarlsjöhyttan, som också kallades Fribotorpet?
Jag känner mej lite dum som frågar om något som kan verka så klart, men ju mer jag funderar över betydelsen, ju mer oklart verkar det!  
Jag blir väldigt tacksam om någon van forskare kan reda ut begreppen åt mej!
MVH
Monica

2004-03-21, 17:07
Svar #1

Anders Andersson

Jag har ingen större erfarenhet av att läsa bouppteckningar, men jag förmodar att den som skrev texten var mer angelägen att precisera vad som ingick i egendomen, än att tala om exakt hur byggnaderna låg i förhållande till varandra. Ordet jemte förekommer två gånger i ditt citat, och även om det i vissa sammanhang kan uttolkas bredvid, så tror jag här att liksom är en troligare tolkning. Det är en uppräkning av fastigheter, inte en positionsbestämning.
 
Den formulering som jag tror att vi båda har bekymmer med är den så kallade Anders Matts egendom och Fribotorpet kallad - är det en fastighet eller två? Oavsett vilket, så får jag inte grammatiken att gå ihop. Jag lutar åt att det är ett och samma torp som har flera namn, men jag har förstås inte studerat de aktuella källorna lika ingående som du.

2004-03-21, 22:46
Svar #2

Monica Fogelqvist (Monifo)

Tack Anders, det är skönt att höra att även du tolkar det hela på samma sätt som jag! Vad gäller Fribotorpet så är jag alldeles förvirrad; som du kanske sett så har jag försökt placera några ställen på kartan, men det vill inte stämma. Det enda stället som låg där det skulle, var ju faktiskt Fribotorpet, men efter denna bouppteckning så vet jag inte längre. Olof Larsson som bouppteckningen var efter, bodde ju i Rämmendelen av Dalkarlsjön, så det är väl ganska långt ifrån Sandsjön vad jag förstår! Visserligen har jag funnit att han kom ifrån Nordmarkssidan av Dalkarlsjön när han gifte sig, så kanske det kan ha betydelse? Något han ärvt och haft kvar? Nä, låter som en konstruktion. Men skam den som ger sig-jag fortsätter indagera.
Hälsningar
Monica

2004-03-22, 06:58
Svar #3

Leif Svensson

Hej,
 
Fribotorpet ligger ungefär 2,5 km söder om Dalkarlssjöhyttan precis som ni har visat tidigare på kartan. Mellan Fribotorpet och Sandsjön är det ungefär 1,5 km fågelvägen.
 
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2004-03-22, 07:20
Svar #4

LeifSvensson

Olof Larsson äger förutom skog och mark tydligen en byggnad vid hyttan.
Anders Mats egendom kan vara någonstans i Dalkarlssjön samt Fribotorpet som således ligger någon km söderut.
I Fribotorpet skall det ha funnits en smältugn enligt Albert Palmqvist. Då kan det vara så att det fanns ganska mycket verktyg och utrustning i just Fribotorpet och även några ytterligare torpstugor som tillhörde Olof Larsson.  
 
Så det är nog inte så tilltrasslat som det kan verka.
 
Mvh
Leif Svensson

2004-03-22, 13:14
Svar #5

Anders Andersson

Om Anders Matts egendom och Fribotorpet avser två skilda fastigheter (vilket verkar vara Leifs tolkning), då känns formuleringen Fribotorpet kallad med alla dess tillhörigheter väldigt konstig, men ordet kallad kan ju i det fallet vara en oavsiktlig felskrivning i bouppteckningen.
 
Är personen Anders Matts känd från andra källor, eller nämns han enbart i samband med den efter honom uppkallade egendomen? Förekommer uttrycket Anders Matts egendom någon annanstans än i denna bouppteckning?

2004-03-22, 14:08
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns en Anders Matsson som gifter sig 1750 i Gåsborn, och som får barn sedan där.  
 
Han bor i Dalkarlssjön, men på Gåsborns-sidan, som sedan blir en del av Rämmens församling, när den bildas omkring 1784.
 
Jag vet inget om hans ev ägande i Fribotorp, men så långt bort är det inte.

2004-03-22, 21:23
Svar #7

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej alla!
Det fanns en Anders Matsson tidigare i Dalkarlsjön, Mats Simonssons son. Men var han bodde vet jag inte.  
Tyvärr har jag aldrig tidigare sett denna benämning, Anders Matts egendom, men jag tror nog som Anders att det rör sig om ett och samma ställe, nämligen Fribotorpet. Fast jag tycker nog fortfarande att det är konstigt att ett ställe som ligger ett stenkast ifrån Sandsjön, skulle räknas till Dalkarlsjön. Håller på att försöka bena ut hur folk bodde och rörde sig mellan Sandsjön och Dalkarlsjön, och jag tycker att det verkar som om det var ett rejält utbyte dessa byar emellan. Förhoppningsvis kommer jag att få en bild av hur det egentligen såg ut då jag benat klart, men just nu är det ganska rörigt...
Tack för alla förslag och lösningar! Det är härligt att man kan bolla sina tankar med andra forskare på detta sätt!  
MVH
Monica

2004-03-23, 00:41
Svar #8

Bengt Svensson

Hej Monica
Om man skall fortsätta och spåna om Fribotorpet, Anders Matsson var son till Mats Simonsson Suder Matte kallad, om nu Suder var lika med Söder så ligger Fribotorpet rakt söder om hyttan, iom att Mats Simonsson blev delägare i Dalkarlsjöhyttan så räknades ju Mats Simonssons mark till Dalkarlsjöns hyttelag och därmed skrevs under Dalkarlsjön. Om nu Mats Simonsson var finne så tror jag Fribotorpet är den sydligaste Fria bosättningen (Fribo) som finnarna fick bosätta sig på.
Åbyggnaden vid hyttan var väl kolhus och järnbodar m.m  
Mvh
Bengt

2004-03-23, 22:30
Svar #9

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Bengt!
Kanske det kan ligga något i det du säger, låter ju inte helt bakvänt, men det fanns ju fler mystiska namn i trakten; Öbo och Dalbo till exempel. Men kanske det var så enkelt att de var just det, öbor, dalbor och skattefria bor...
Har beställt och väntar på fler bouppteckningar från bland annat den som ärvde Olof Larsson. Kanske kan där finnas fler ledtrådar om hur egendomarna låg?
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna