ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gårdsnamn """"Västragärde""""  (läst 1069 gånger)

2002-07-20, 11:08
läst 1069 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Är det någon som känner till gårdsnamnet Västragärde? Var ligger det beläget? Jag vet att det ligger i Vitsands församling men var där?
Tacksam för hjälp.
 
Mvh Anita

2002-08-04, 16:49
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Har hittat detta namn,Västragärde, på en gravsten i Vitsand, och tolkade det som ett gårdsnamn. Kan det kanske vara en by? Västragärde kanske inte ens ligger i Vitsands församling?
Tacksam för någon form av ledtråd.
 
Mvh Anita

2002-08-04, 18:59
Svar #2

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
på Cd:n svenska ortnamn 1999 så finner jag endast västragärde i Jönköpings län på tre ställen, samtiliga är gårdar, finner inget när jag söker på vitsand, eller på värmland, sedan finns  
västra gärdet i uppsala och hallands län i uppsala är det en gård och i halland en samlad bebyggelse.
 
mvh
 
tord

2002-08-05, 00:28
Svar #3

Gunilla Önnberg

Hejsan Anita
I församlingsboken för Vitsand sn finns ett Västa Gärdet (under Brattfors). Där bor en famlij med namnet Hagberg. Jag har skrivit av hela församlingsboken för Vitsand 1930.
MVH Gunilla

2002-08-05, 21:53
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Tord och Gunilla för era svar!
Jag tror att Gunilla är inne på rätt spår. Jag hittade stenen under Gravsök (grav nr 19)och nu får jag söka vidare.  
Tack!
 
Mvh Anita

2002-08-06, 09:09
Svar #5

Gunilla Önnberg

Anita  
Har du den familjen som stod på stenen?  
Mannen var från Gustav Adolf sn, om det är dig någon hjälp
MVH Gunilla

2002-08-11, 08:48
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Gunilla,
Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Har varit bortrest.
Jag söker något spår efter en ana (en syster till min mmf)och prövar därför alla ev. spår som jag hittar. Det gäller Ingeborg Jönsdotter f 1838-04-23 i Norra Ny och maken Per Persson f 1834-12-09 troligen också från Norra Ny. De bodde i Tjärnberg. Tyvärr skrev jag inte upp datum på stenen, men jag tror inte längre att det är rätt sten för dessa personer. Eller hur?
 
Tack för din hjälpsamhet!
Mvh Anita

2005-12-29, 16:56
Svar #7

Utloggad Björn Lagergren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej. Jag har sökt efter torpet Finnfallet i Gräsmark jag tror att torpet låg under gården Klyinberg? eller Kuningberg. Jag har ett namn Jöns Nilsson F. 1787 21/2.
 
 Jag är mycket taksam för all hjälp

2008-08-21, 13:10
Svar #8

Utloggad Aina Johanzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:55
    • Visa profil
Hej Björn.  
Det är några år sedan du skrev detta men du som jag kanske tittar tillbaka på gamla inlägg ibland.  
 
Du söker efter torpet Finnfallet, (Finnefallet enl några Hfl.)är ett torp som låg inte långt från Kymmsbergs gård. Torpet bör ha legat i närheten av Dragontorp utefter Granån, det ligger om du söker på kartan nära Kärr.  
Jag kan inte exakt säga var men jag har själv anor som är födda där och kommer att försöka ta reda på platsen.  
Du kanske redan fått rätt på var det låg?  
Min ana Valborg Persdotter föddes där 1772, föräldrarna hette Per Olofsson och Ellika Hendriksdotter.  
 
Mvh Aina Jophanzson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna