ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Född i Värmland! Men var?  (läst 773 gånger)

2012-02-25, 12:53
läst 773 gånger

Utloggad Siv Bergman

  • Siv Bergman
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-07-07, 15:59
    • Visa profil
Jag söker Fredrik Pettersson född 1784 i Värmland. De första uppgifterna jag har om honom är ett intyg, skrivet av en major på Carlberg, när han gifte sig 1810 i Hovförsamlingen. Förhyrd Styckjunkare och hade varit med på sistlidna fälttåget och uppfört sig anständigt och hederligt Efter 1810 benämns han Styrman och Kofferdistyrman. Hans hustru hette Anna Margareta Fröberg f 1788 i Stockholm. Paret fick fyra barn i Hovförsamlingen, flyttade 1819 till Katarina förs. där de fick ett barn till. Fredrik Pettersson avled 1922 av lungsot.
Finns det kanske någon i Värmland som stött på Fredrik skulle jag bli väldigt tacksam att få veta det.

2012-09-26, 17:30
Svar #1

Gerd Jakobson

Söker Knut Bengtsson född 1620 i Mangskog. Gift med Ingegerd Givesdotter från Hall Gotland. Båda bosatta i Torup Halland. Är det någon som vet mer om detta par eller enskild person. Hittar inga kyrkböcker där man kan läsa när de flyttade från sina respektive orter och varför de bosatte sig i Torup Halland.
Gerd Jakobson Linköping

2012-09-26, 17:41
Svar #2

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Gerd
 
Såg din fråga här på Rötter. Har ett möjligt spår att följa; ev till finnhemmanet Fjäll i dåvarande Brunskog socken. Men först en fråga till dig. Var har du hittat uppgiften om födelse- år och ort? Är du säker på att det står Mangskog?  
 
Mangskog bröts ut ur Brunskogs socken en gång i tiden. Minns inte när.  
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2012-09-26, 20:25
Svar #3

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Knut Bengtsson är son till min stamfar Bengt Nilsson i Fjäll, Mangskog. Jag har uppskattat hans födelsetid till ca 1620, men han fick barn på 1670- och 1680-talen. Hans maka har jag aldrig sett någon uppgift om. Fadern Bengt Nilsson var enligt dombok Jösse härad 1621 son till Nils Biörsson i Tortan i Brunskog. Knut bodde enligt mantalslängd i Fjäll i Mangskog, så det verkar inte troligt att det rör sig om samma Knut.
Jag har ca 1000 ättlingar till Knut i DisGen.
 
MVH Kenneth Larsson, Mangskog

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna