ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Funnes dödsorsaken nedskriven efter 1940?  (läst 1431 gånger)

2011-08-21, 00:36
läst 1431 gånger

Johan Lindberg

SVAR tillhandahåller så kallade SCB-utdrag, vilka visar kyrkoboksutdrag från de församlingar som finns tillgängliga. SCB-utdragen som SVAR erbjuder sträcker sig mellan 1860 och 1940 och behandlar personer födda, vigda och döda mellan dessa år. För att se vad kyrkoböckerna säger om mina släktingars dödsorsaker, som i många eller de flesta fall står angivna, är dessa utdrag bra hjälpmedel i forskningen, men jag behöver vidare ta reda på vad folk har dött av även efter 1940. Slutade man bokföra dessa uppgifter (såsom även andra uppgifter) efter 1940 eller är det bara att SVAR inte tillhandahåller dessa?
 
Vad jag främst skulle vilja ha reda på i det här sammanhanget vore vad min farfars far dog av. Han dog knappt 63 år gammal den 5 maj 1943. Vidare uppgifter om honom är att han hette Carl Malkolm Jarl Lindberg, var född i Långaryd den 15 september 1880 samt vid sin död kyrkobokförd i Karlstad.  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-08-21, 07:40
Svar #1

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Johan!  
Visst finns dödsorsaker registrerade för det flesta som dog i Sverige på 1940-talet men det finns en sekretesslagstiftning som skyddar denna personliga information.  
Kanske kan du vänta några år med att efterforska just dessa uppgifter (publiceras på t.ex SVAR efter 70 år)? Eller samtala med t.ex. din farfar eller hans syskon (eller andra nära anhöriga som är i livet) som då själva får möjlighet att avgöra hur och vad de vill berätta om sin fars bortgång. Dessa äldre släktingar gäller det att ta vara på medans tid är - arkiven finns kvar....
Mvh Harriet
 
(Meddelandet ändrat av hkh 2011-08-21 07:41)

2011-08-21, 09:57
Svar #2

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Visserligen skyddas nyare uppgifter av sekretess, men man kan skicka en förfrågan till arkivet så gör de en bedömning om de sökta uppgifterna kan lämnas ut eller ej:
 
http://www.riksarkivet.se/bestall-uppgifter-ur-arkiven.aspx
 
En viss avgift kan tas ut.
 
/Jan

2011-08-21, 14:05
Svar #3

Carl Szabad

Dödsorsaker finns registrerade för alla som avlidit ända fram till idag, men de uppgifterna är som nämnts 70 års sekretess på. SCBs dödboksavskrifter finns dock på mikrokort fram till 1949 på Riksarkivet i Arninge. Men de kommer du bara åt att kolla på plats.

2011-08-21, 14:55
Svar #4

Johan Lindberg

Harriet: Farfar bortgick dessvärre 1998 och några andra släktingar finns, vad jag känner till, ej. Men kanske att man ändå kan höra sig av till Värmlandsarkiv och snällt fråga om de är beredda att ge mig uppgifter rörande detta.  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-08-21, 16:27
Svar #5

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Johan!  
Javisst kan du göra det utan att det blir oetiskt - speciellt om du är ende och närmaste anhörig, vilket inte framgick av din ursprungliga fråga.
Mvh Harriet

2011-08-21, 16:55
Svar #6

Johan Lindberg

Den ende anhörige som finns är min farbror, som inte släktforskar och inte heller är intresserad därav; och därför inte känner till något vidare rörande hans farfar och dennes död. Kan man be om utdrag ur födelseboken också? Mamma och pappa föddes 1947 respektive 1957 och finns inte med hos SVAR - skulle gärna vilja ha utdraget ur kyrkoböckerna även där.  
 
Vänligen  
Johan Lindberg

2011-08-21, 18:49
Svar #7

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Jag har fått uppgifter från såväl dödbok (med dödsorsak), födelsebok som församlingsbok efter sekretessgränsen från respektive arkiv - jag tror utan att betala någon gång för det. Breven brukar avslutas så här:
 
Svar på frågor som lämnas med hjälp av högst två uppslag i
kyrkoskrivningsmaterialet är kostnadsfria. För forskning utöver detta
utgår en avgift om 125 kronor per påbörjad kvart (500 kronor/timma) och
inbetalningskort bifogas svaret. De ovan lämnade uppgifterna medför
ingen kostnad för Er.
 
/Jan
 
(Meddelandet ändrat av karrman 2011-08-21 19:07)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna