ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frykerud-Jag har kört fast !!  (läst 906 gånger)

2009-01-08, 18:36
läst 906 gånger

Utloggad Mikael Rönnlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2020-01-02, 06:25
    • Visa profil
Hejsan !!  
Jag söker förtvivlat efter anorna till min mf fm f, Dräng och sedermera Fältjägare Jonas Nilsson Björk, bosatt 1831-1832 i Lermyretorp/Frykerud.  
Jag hittar honom i HFL 1830-1835 (GID 480.31.31300) där han står som inflyttad från Grava (?) 1831.  
Men i Gravas böcker finns han ej med bland utflyttade, ej heller i någon HFL...
Han står också i ovanstående HFL som född i Grava 1810-03-24, men jag hittar honom inte i födsloboken detta eller något annat datum..
Från 1831 hittar jag honom i alla HFL fram till sin död 1845-09-19, men inget före år 1831

2009-01-08, 20:23
Svar #1

Utloggad Lena Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-10-24, 22:42
    • Visa profil
Hej Mikael. Jag har gjort allt för att hjälpa dej men är lika frågande som du! Har inte hittat nåt nytt utom ett annat födelsedatum i sista hfl där det står 24/10 men han är inte med i födelseboken allafall. Har även kollat andra orter med liknande namn men inte hittat nåt. Hoppas nån annan har bättre ögon.. hoppas han hittas

2009-01-08, 22:46
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:44
    • Visa profil
Hejsan, han finns i Centrala Soldatregistret, kanske kan en sökning i rullorna för Värmalnds fältjägare ge ytterligare upplysningar. Enligt CSR blev han antagen som fältjägare 1831.
Det tycks inte som mycket finns om honom i CSR:
 
Aktnummer: FÄ-04-0091-1831
Björk, Jonas  
 
  Född:  1810  
   
  Regemente:  Värmlands fältjägare  
 
Ansvarigt register: Kontakta ansvarigt register genom att klicka på e-postadressen eller skriv ut den här sidan och skicka den som brev till adressen nedan.
 
 E-post: varmlandsarkiv@regionvarmland.se  
 Adress: SOLDATREGISTRET VÄRMLAND
Värmlandsarkiv
Box 475
651 11  KARLSTAD
 
 Telefon: 054-61 77 37  
 Fax: 054-61 77 31  
 Webbadress: www.ra.se/vla
 
Ett tips som kanske kan ge något?
 
Vänligen,
Calle

2009-01-09, 17:34
Svar #3

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Hej
Jag gjorde en sökning på Familysearch.org i Grava +/-5 år och där fanns följande: Med alla reserverationer som där är, men du får sålla bäst du kan. Det där med födelse angivelser kan ju flukturera den del.
 1. Jan NILSSON - Vital Records Index  Gender: M Birth/Christening: 25 Aug 1814 Grava, Varmland, Sweden  
 2. Jonas NILSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 07 Jun 1805 Grava, Varmland, Sweden  
 3. Jan NILSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 13 Nov 1806 Grava, Varmland, Sweden  
 4. Jonas NILSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 26 Dec 1806 Grava, Varmland, Sweden  5. Jan NILSSON SKIFMAN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 12 Feb 1807 Grava, Varmland, Sweden  
 6. Jons NILSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 11 Dec 1807 Grava, Varmland, Sweden  
 7. Jonas NILSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 17 Oct 1808 Grava, Varmland, Sweden  
 8. Jonas NILSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 24 Oct 1808 Grava, Varmland, Sweden  
 9. Jan NILSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 18 Jan 1810 Grava, Varmland, Sweden  
 10. Jonas NILSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 26 Jun 1811 Grava, Varmland, Sweden  
 11. Johannes NILSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 03 Oct 1811 Grava, Varmland,  
  12. Johan NILSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 15 Apr 1812 Grava, Varmland,  
 13. Johannes NILSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 22 May 1812 Grava, Varmland,  
 14. Jonas NILSSON - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 19 Apr 1813 Grava, Varmland, Sweden  
 
Jag har också sökt på familysearch med utgångspunkt att datumet är rätt men utan framgång. GMR ger vet jag sedan tidigare inte mycket utan det är soldatkontrakten det kan stå något om föräldrar på. Men de finns på krigsarkivet om man har tur.  
 
Dis.se och internet gav Intet det också.
 
Ja lycka till och ge inte upp, det är sökandet som sporrar och tänkt när man hittar den feladen länken, Oppps!
 
Åke

2009-01-10, 20:38
Svar #4

Utloggad Mikael Rönnlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2020-01-02, 06:25
    • Visa profil
Tack för alla tips !!
 
Jag har även fått ett mail från en som inte har konto (och ej kan skriva in här) vilket jag lägger in nedan.
 
Jag letar vidare, och har nu tack vare er hjälp fått några nya uppslag !!
 
Hoppas jag kan hjälpa någon tillbaka
 
// Micke
 
 
********klipp********
Hej!
 
Kollade igenom hfl för Grava 1829-1833, och fann troligen din Jonas  
Nilsson, då först på p. 148 (Norra Skifed), där det framgår att denna  
ska vara född just 1810 24/3, men födelseplats anges till Do, vilket  
då kan tolkas som antingen Grava eller Nyed, beroende på vad man tolkar  
som ovanstående rad. Vidare stod det här att denne kom från p. 272 år  
29.
 
Tittar man då på p. 272 (Bryngfjoln), så står det visserligen här ett  
annat födelseår, 1801, men fortfarande är datumet 24/3, och det sår nu  
Grava som födelseplats ...
Här står det dessutom antecknat att kom från Kil år 1828.
 
Återstår väl då för dig att leta igenom hfl för Kil och se om du kan  
hitta/följa honom där. Att det sedan inte verkar vara så att att han  
inte finns med angivet födelsedatum i Grava födelselängd, kan ju bero  
på (den i-och-för-sig inte unika) anledningen att det missats där... Du bör nog även kolla igenom Grava HFL för åren före 1829 och ner till  
hans födelseår, så kanske han  går att hitta där ?
 
 
Själv har jag inget konto på Anbytarforum, så jag kan bara svara per  
mail. Om du sedan anser att han är hittat så här långt, så kanske du  
bör skriva in detta själv under din fråga ?
 
MVH,
*******klipp*******

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna