ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fransmän och Hugenotter i östra Värmland?  (läst 1166 gånger)

2012-03-23, 10:55
läst 1166 gånger

Utloggad Michael Bjornegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-07-31, 14:23
    • Visa profil
Hej, Jag har genon DNA matchning, kopplats ihop med en person, nu i USA, som härstammar från Alsace-Lorraine, France.  
Enligt honom är dom hugenotter som flydde från Frankrike, via England till USA omkring 1680.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hugenotter
Min farfars far: Johansson, Karl Johan, * Fernebo 1858 :Hemförsamling: Nyeds moder Hemort: Börseruds Qvarn Kontrakt: Nyeds Län: Värmland  
 
Är det någon som känner till något om fransk påverkan i östra Värmland?
Självklart kan ju generna ha korsats långt tidigare!
Tack på förhand
Micke

2012-03-23, 12:52
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns fransmän i Filipstad på tidigt 1600-tal, men inte precis någon grupp. Det gäller släkterna Toussaint och Chenon, som du nog kan googla på.
 
Du får väl forska vidare på din anfader och se vad som dyker upp.
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2012-03-23 12:53)

2012-03-23, 15:40
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
En annan variant skulle kunna vara finnar/finnättlingar i Bergslagen och finnar/finnättlingar i New Sweden (Nya Sverige). Men att bevisa något dylikt lär ta sin lilla tid.

2012-03-23, 16:34
Svar #3

Utloggad Michael Bjornegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-07-31, 14:23
    • Visa profil
Tackar för svar!  
Den här killen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Paschilius_Dionysius_Chenon, verkar ju ha varit protestant, och flytt Frankrike av den anledningen.
våra matchningar skall vara endast på Paternal side
 
Min släkting i USA, har tydligen full koll på 6 generationer födda i USA. Men när man tittar lite i kyrkböckerna, och ser alla oäktingar, så kan man förstå att det inte alltid är lätt att hitta rätt.
 
Jag jagar vidare
 
Mvh Micke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna