ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forskning på 1900-talet i Rämmen och Gåsborn  (läst 902 gånger)

2003-12-08, 15:34
läst 902 gånger

Utloggad Lars Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2021-04-11, 18:38
    • Visa profil
Huvuddelen av min anfäder kommer från ovanstående församlingar i östra Värmland. Jag hade gärna velat spåra dessas ättlingar framåt i tiden men kommer inte förbi 1895 (med undantag för ögonblicksbilder i Anno 1890, Sveriges befolkning 1970 etc). Senare material är ej mikrofilmat och finns i Lesjöfors. Det gäller bägge församlingarna.
 
Jag har försökt att, via email, ställa frågor för att få svar på enkla uppgifter men mer än ett halvår senare har jag inte mottagit något svar. Påstötningar har gjorts men varit verkningslösa.
 
Jag är bosatt ca 26 mil från Lesjöfors men hade ändå kunnat tänka mig ett besök på orten om det inte varit för att besökstiden inskränker sig till två timmar på måndag och två timmar på fredag. Det blir 5,5 timmars resa för maximalt två timmars forskning, troligen mindre.
 
Uppgifter från idag levande och av mig kända släktingar är i stort sett uttömda. Vad göra? Fortsätta emailandet med den klena förhoppningen att kanske få ett svar eller finns det andra vägar?
 
Mvh Lars

2003-12-08, 21:49
Svar #1

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej Lars!
Ett sätt kan vara att besöka närmaste Skattemyndighet där de brukar ha en dator för allmänheten där du kan hitta de offentliga uppgifterna från folkbokföringen. Kanske har du någon från Sveriges dödbok som du har hittat? Kanske något ovanligt namn du kan söka på? Man får testa sig fram och hoppas. Har du hittat någon i dödboken kan du ju även beställa en bouppteckning för denne/denna via aktuellt landsarkiv. Bouppteckningarna brukar ju ge en hel del information om efterlevande.
Det var bara några id?er som tagit mig själv vidare.
Sedan hade jag nog ringt om jag inte fått svar på E-mail.
Vilka familijenamn forskar du på? Jag har själv forskat i Rämmen och Gåsborn?

2003-12-08, 21:51
Svar #2

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Lars!
 
Finns det inte SCB-utdrag för 1900, 1910, 1920 och 1930 för dessa orter? Kompletterat med SCB-utdragen över födda, vigda och döda för dessa orter 1900-1930 bör kunna ge en hel del. Det handlar inte om så många kort så det lönar sig att köpa dem is tället för att låna.
 
Hälsningar
Stig Geber

2003-12-09, 13:11
Svar #3

Utloggad Lars Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2021-04-11, 18:38
    • Visa profil
Hej Annika och Stig!
 
Jag har ringt och stött på och fick då löfte om upprioritering men nu har det gått flera månader sedan dess och inget har hänt.
 
Det är min egen släkt på fars sida som jag forskar på i Rämmen och Gåsborn. Tyvärr handlar det mest om patronymikon som Jonsson/Jonsdotter, Pettersson/Pettersdotter och Jansson/Jansdotter och mycket få ovanliga namn under senare delen av 1800-talet.
 
En lysande bra id? att använda sig av den allmänna datorn på Skattemyndigheten. Den möjligheten kände jag inte till. Jag ska också beställa utdragen som du nämnde Stig. Det ger mig i alla fall ögonblicksbilder med kortare intervaller. Jag har tidigare beställt några bouppteckningar men tyvärr så saknas dessa i flera fall.
 
Mvh Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna