ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Filurius  (läst 1622 gånger)

2011-02-09, 09:25
läst 1622 gånger

Utloggad Bror Hermanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 08:48
    • Visa profil
Gårdfarihandlanden Anders Gustaf Andersson, mera känd som Filurius, avled 1938 på Djuprämmens ålderdomshem i Rämmen, 84 år gammal. Han testamenterade hela sin kvarlåtenskap, ett betydande belopp, till Rämmens kommun. För den levnadsbeskrivning av Filurius som jag håller på med letar jag efter pusselbitar. Är det någon som vet något om hur kommunen använde pengarna eller som känner till något annat om Filurius?
 
Bror Hermanson

2011-02-10, 00:18
Svar #1

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Prova med att kontakta Filipstads kommun och fråga efter Rämmens kommunarkiv. Rämmen är numera en del av Filpstads kommun. En ingång att börja med är att titta på protokoll från år 1938. Politikerna borde ha tagit upp testamnetet i sin dagordning! Sedan kan man hoppas att man använde sig av en diarieföring redan då. I så fall är det lätt att följa detta ärende framåt i tiden.  
 
Mvh Björn

2011-02-10, 09:34
Svar #2

Utloggad Bror Hermanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 08:48
    • Visa profil
Tack för tipset, Björn. Jag har varit i kontakt med Värmlandsarkiv och fått fram kopior av testamente, bevakningsprotokoll och bouppteckning jämte diverse bilagor från Färnebo Tingslags Häradsrätt med bl a uppgift om en obefintlig dödsbodelägare. Frän Värmlandsarkiv har jag också fått tipset om Rämmens och Filipstads kommunarkiv. Jag har kontakt med en person hos Filipstads kommun, som med intresse och entusiasm letar efter det aktuella protokollet. Eftersom den uppgivne obefintlige dödsbodelägaren verkligen visade sig vara obefintlig finns det gott hopp om att hitta någon handling, som bevisar att kommunen till slut fick de testamenterade pengarna och som också säger något om hur beloppet kom att användas.
 
Tack för Ditt intresse, Björn. Hör gärna av Dig igen.
 
Hälsningar       Bror H

2011-02-10, 10:07
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kanske var detta något som också intresserade Filipstads Tidning? Den finns på mikrofilm på Kungliga Biblioteket.

2011-02-10, 11:01
Svar #4

Utloggad Bror Hermanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 08:48
    • Visa profil
Tack för tipset, Elisabeth. Jag har fått detta ärende på hjärnan och är tacksam för alla uppslag. Ett besök på Kungliga Biblioteket kommer att planeras in i almanackan.
 
M v h    Bror H

2011-02-10, 14:24
Svar #5

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Jag tror att länsstyrelsen i Värmland kan ha något om honom. Det krävdes säkert tillstånd att bedriva denna handel. Värmlandsarkiv kan nog meddela dig hur det är med denna sak.  
 
Vid sökning i www.nad.ra.se på gårdfarihandlare fick jag bara in en enda träff. (Långt i från alla svenska arkiv finns dock med.) Det är gårdfarihandlaren O. F. Holmlunds arkiv som finns på depån Kusthöjden 46, Landsarkivet i Härnösand. Detta arkiv är öppet för allmänheten att forska i. Utan hinder alltså.  
 
Saxat från registret:  }Oskar Fredrik Holmberg föddes i Härnösand den 28 april 1872, och dog på Säbrå ålderdomshem 1951. Det personarkiv han lämnat efter sig skildrar ett egenartat människoöde från en period i Sveriges historia som redan känns mycket avlägsen.  
 
Arkivet består framför allt av en mängd små dagböcker, egenhändigt inbundna av Holmberg själv, som beskriver hans färder då han var kolportör för diverse tidskrifter, handlade med korta varor och var symaskinsagent. Han har själv numrerat dagböckerna, en numrering som följts vid förtecknandet och ibland ger en litet ryckig kronologi.
Förutom dagböckerna, som också innehåller ekonomiskt material, finns i arkivet också räkenskapsböcker, samt korrespondens som till största delen rör Holmbergs affärsverksamhet och är uppblandad med fakturor och annat.
En tidigare förteckning finns i ämbetsarkivets dossier. /slut på citatstycke -mer uppgifter finns./
 
Mvh Björn

2011-02-11, 11:21
Svar #6

Utloggad Bror Hermanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 08:48
    • Visa profil
Tack för uppslaget, Björn. Jag har tagit kontakt med Värmlandsarkiv, som faktiskt har Värmlands Länsstyrelses arkiv i sina egna lokaler. Där bör det finnas goda möjligheter att leta fram de aktuella tillståndshandlingarna. Som Du vet tar man betalt enligt en taxa för att utföra forskningsinsatser. Alternativet är att göra en utflykt dit och rota i handlingarna på egen hand.
 
M v h    Bror H

2011-02-11, 13:58
Svar #7

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Sökte på Filurius genom Google. Bortsett från maskoten Filurius som Säfsen Resort/Alpint använder sig av för att få upp barnfamiljer för skidturism så var det magert. men några sökträffar gällde en bok av Nils Parling Filurius och andra luringar från 1984. (Tror att det är din Filurius.)  
 
Se länkar.  
 
http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=1166306
 
http://www.bokborsen.se/?issearch=1&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=1&med iatype=0&screator=Nils%20Parling
 
Den finns säkert att låna också.  
 
mvh Björn

2011-02-12, 14:59
Svar #8

Utloggad Bror Hermanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 08:48
    • Visa profil
Tack, Björn, för att Du intresserar Dig för min Filurius.
 
Maskotälgen Filurius är jag väl förtrogen med efter några besök i Säfsen varje år. Om han har något mer än namnet gemensamt med gårdfarihandlanden är under utredning.
 
Boken Filurius och andra luringar finns bland mina Parling-böcker. Ett av 20-talet kapitel handlar om min Filurius. Beskrivningen av Fllurius´ besök i det parlingska hemmet i Palahöjden och i andra stugor i trakten är intressant och baserad på författarens egna upplevelser. Och förhoppningsvis trovärdig. När det gäller de genealogiska uppgifterna om Filurius har dock författaren handskats slarvigt med sanningen, kanske med avsikt.
 
Hör gärna av Dig igen.
 
M v h           Bror H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna