ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Et lite hjertesukk  (läst 1264 gånger)

2011-12-13, 08:15
läst 1264 gånger

Utloggad Litta Olsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2021-10-19, 17:03
    • Visa profil
    • www.dinslekt.com, www.loslekt.com/slekt/index.php
Hej
 
19. oktober 2011 postet jeg en fråge om en gitt person som angivelig skulle komme fra Brunskog i Värmland. Jeg lurte på om noen kunne hjälpe og jeg ba om informasjon om foreldre og søsken.  
 
Til dags dato har jeg ikke hørt noe fra dere i Anbytarforum, men jeg har fått hjälp på annet hold:
 
26. oktober: Lise Eskildsen i det danske Slægt og Data forum ga meg all informasjon, som jeg hadde frågat etter
12. desember: Aase Isaksen fra Norge har sett min etterlysning og sender meg en mail, hvor hun tilbyr å finne ut mer.
 
Hvor er de svenske släktsforskerne ? Fungerer ikke systemet med Landskap/Sockner ? Kanskje det er bedre med generelle etterlysninger, hvor flere personer leser spørsmålene ?
 
Hilsen en litt besviken  
Litta
 
NB Da jeg fikk mail fra Aase igår, kom jeg i tanker om at jeg fremdeles ikke hadde hørt noe fra dere og hadde glemt å si fra at jeg ikke trengte dere lenger, men nå skal jeg legge inn melding....
Med venlig hilsen
Llitta

2011-12-13, 12:47
Svar #1

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Får alla svar på alla frågor i Norge och Danmark, Litta?
 
MVH Kenneth Larsson

2011-12-13, 12:59
Svar #2

Utloggad Litta Olsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2021-10-19, 17:03
    • Visa profil
    • www.dinslekt.com, www.loslekt.com/slekt/index.php
Det kan jeg nesten svare ja på ;-) -og til og med veldig fort !
 
-og om de ikke får svar er det ikke fordi det ikke forsøkes, men mer fordi det ikke er møjligt å finne svar.............
 
Jeg mener ikke å være 'vanskelig', men jeg lurer på om det er bra med en så oppsplittet oppbygging og med så mange forskjellige emner. Det samme er tilfellet i DIS-Norge og her føler jeg heller ikke at det er optimalt.  
 
De fora som funker best synes jeg er :
 
Digitalarkivets forum: http://forum.arkivverket.no/index.php?/forum/6-brukernes-eget-forum/
Slægt og Data: http://www.slaegtogdata.dk/forum
 
Du kan jo selv gå inn og se frekvensen av innlegg og hvor rask responstiden er. Man ser også, hvor mange som har lest frågan.
 
(Meddelandet ändrat av Litta 2011-12-13 13:00)
Med venlig hilsen
Llitta

2011-12-13, 14:11
Svar #3

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
En sak kan jag garantera: Om frågorna inte vore uppdelade efter ämnen så skulle jag nog sluta svara - så mycket orkar jag inte ha kontroll över. Anbytarforum är ett stort forum, varför det är svårt att se hur många procent som får svar. Min åsikt är att så gott som alla frågor som går att besvara också får svar här.
 
MVH Kenneth Larsson

2011-12-13, 15:30
Svar #4

Utloggad Litta Olsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2021-10-19, 17:03
    • Visa profil
    • www.dinslekt.com, www.loslekt.com/slekt/index.php
Hei Kenneth
 
Du har sikkert rett på en måte, men det blir vel lett slik at man bare svarer på frågor innen 'sitt' ämne og bryr seg lite om hva som rør seg andre steder. Jeg har tidligere fått bra respons på innlegg, men det er da tydeligvis avhängig av at ämnet tas hand om av aktive personer og det vil vel variere ?
 
Jeg holder selv på med mange forskjellige slekter og har derfor ikke spesielle interesseområder og slik sett virker et samlet forum mer interessant. Interessen for genealogi er generell og all informasjon er spennende, synes jeg.  
 
I Digitalarkivets forum tilbyr jeg hjelp til nordmenn som trenger hjelp til å finne personer i danske folketellinger og kirkebøker og i Slægt og Data har jeg en permanent rubrikk, hvor dansker kan fråga meg om hjelp til søk i norske kilder.
 
Ofte trenger man så lite - kanskje bare et oppslag i husforhörslister - og da hadde det vært fint med et tilbud også i Sverige. Nå bruker jeg Lise i Danmark, for hun har en permanent rubrikk og gjør oppslag. Men det er kun for oss medlemmer, for foreningen betaler abonnementet.  
 
Kanskje noen hos dere kunne tenke seg å gjøre en slik innsats for sine granner ?
 
(Denne tråden burde nok ha stått under mer generelle frågor.....)
 
Vennlig hilsen
Litta
Med venlig hilsen
Llitta

2011-12-13, 16:33
Svar #5

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Litte. Jag kan bara tala för mig själv och jag har nog fått ca.90-95% av mina frågor här på fantastiska Anbytarforum besvarade. Alltifrån frågor om medeltid- präster- läshjälp (tack o lov).Ibland har svar dröjt (men oftast snabba svar), men det kan jag absolut leva med.
Jag personligen forskar bara på släkter i vissa socknar i Värmland, Västergötland och Närke och då är det där jag kan hjälpa till. Brunskog har jag t.ex. ingen kunskap om. Visnum däremot känner jag väl till. Och där kan jag hjälpa om jag har tid. Finns naturligtvis även andra intresseområden.
Tycker att upplägget med ämnen funkar bra, då kan jag gå in på de som intresserar mig. Jag brukar även använda sökfunktionen, därigenom kan man se om andra forskat på samma personer eller släkter tidigare. Anbytarforum baseras tack och lov på frivillighet. Ge inte upp att fråga. Nästa gång kanske du får svar. Du har fått flera svar nu.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2011-12-13, 16:54
Svar #6

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen. Ska säga att jag en gång för länge sedan försökte hjälpa en annan forskare att hitta information om en klockare i hennes släkt, då jag hade tillgång till kyrkoböckerna. Jag skulle söka i en ort i Östergötland, kan säga att det var fruktansvärt tidsödande. Det gör jag inte gärna om. Att lära sig söka i en ny ort tar såååån tid.  
 
Mvh Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna