ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Fernow """"Beskrivning över Värmland""""  (läst 1235 gånger)

2002-11-10, 10:35
läst 1235 gånger

Anna- Lisa Göransson

Värmlandsforskare!
Känner någon till en skrivare på Kroppa bruk som hette Fredrik Schneider. Han var hertig Karls skrivare och fick enligt Erik Fernows ”Beskrivning över Värmland” sida 170 i boken tillsammans med Pål Hermansson köpa Östra fjärdingen i Asphyttan. Det finns inget år angivet när detta skedde. Har nyligen läst en film CD 3140 med bl a. löningslistor från Kroppa Gård  år 1600 och där har jag inte sett honom nämnas. Antingen har jag missat honom eller också har han inte varit anställd vid det tillfället.  Hoppas någon vet svaret.
Anna-Lisa

2002-11-10, 18:13
Svar #1

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Det här med Fernows bok. Det är inte alltid det stämmer så bra med verkligheten. Men försöka duger.

2002-11-10, 19:15
Svar #2

Anna- Lisa Göransson

Arne Berg!
Du har säkert rätt, men jag hoppas det stämmer den här ggn. Får se om jag får ngt mer svar och om Fredrik. Är mycket nyfiken på honom.
Anna-Lisa

2004-05-19, 14:01
Svar #3

Anna-Lisa Göransson

Arne Berg!!
Du skrev en gg för länge sedan att jag inte skulle lita för mycket på Fernow. Nu kan jag hålla med dig. Är det ngn speciell släkt som du tänker på eller har du upptäckt mycket som är fel? Läser nu ren. domböcker från Filipstad och genom vad jag hittat där så har jag förstått att det nog är den del som inte stämmer.
Anna-Lisa

2004-05-20, 08:10
Svar #4

Hans Tåhlin

Hej Anna-Lisa.
 
Intressant, att du just nu läser renoverade domböcker från Filipstad. Vilken tidsperiod gäller detta, och gör du också avskrifter?
 
Jag är speciellt intresserad av en anfader, Lars Biörckman, som bl.a. var uppbördsman i Västersysslets fögderi och 1697 gifte sig med Margaretha Rehning, rådmansdotter från Filipstad. Några år senare köpte han Nedre Föskeds bruk i Nyeds bergslag mellan Filipstad och Karlstad.
 
Tacksam för kommentarer

2004-05-20, 21:03
Svar #5

Anna-Lisa Göransson

Hans Tåhlin.
 
Just nu läser jag Filipstads renov. domb. 1624-1660.Har tyvärr inte stött på de namn du nämner.  
Med vänlig hälsning
Anna-Lisa

2004-05-21, 10:26
Svar #6

Hans Tåhlin

Hej Anna-Lisa!
 
Jag skulle tro, att Lars Biörckman skulle kunna dyka upp i Filipstads domböcker först från c:a 1685 och några decennier framöver. Men den tidsperioden kanske aldrig kommer att bli aktuell för dig. Om den trots skulle bli det skulle jag uppskatta, om du kunde hålla ögon och öron öppna också för mina önskemål.

2004-05-21, 19:22
Svar #7

Anna-Lisa Göransson

Hans Thålin.
Det kommer nog att dröja innan jag kommer till 1685. Den domboken gjorde jag klar innan jag började med  den jag nu håller på med. Men man skall aldrig säga aldrig. Hör i så fall av mig.
Anna-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna