ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En flicka som oturligt blev.....  (läst 1864 gånger)

2001-08-20, 15:02
läst 1864 gånger

Stefan L

Hej!
Jag läste i en artikel i Svensk Jakt(Sveriges Jägarförbund som jag är medlem i) för några år sedan, det var under tiden när den riksbekanta björnen höll till i norra Uppland. Det var om björnens eventuella farlighet.
I denna artikel stod det att den senaste gången en björn dödade en person utanför jakten var på mitten av 1850-talet i Värmland. När en flicka råkade överraska en björnhona med ungar i ett ide och hon blev dödat.
Det skulle vara intressant i vilken församling, år, följder och allting som rördes sig om detta oturliga dödsfall.
Själv bor jag inte i Värmland så jag kan inte forska i detta.
MVH
Stefan Lundgren

2001-08-20, 18:09
Svar #1

Carin Widén

I Säfsnäs häradsrätt omkring mitten av 1700-talet varnas några personer för att ha använt vallpojkar istället för vallkullor. Vet någon varför detta skett. Var pojkarna sämre i att valla boskap eller fanns det några andra skäl?
Carin

2001-08-20, 18:39
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej  Carin
Pojkar fick väl inte valla kor, på grund av risken för tidelag? Eller kan någon bättre.
mvh
rune

2001-08-20, 20:29
Svar #3

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Jag vet inte varför flickor och inte gossar ansågs kunna valla boskap, men jag vet vilken lagparagraf man grundade detta på. Man kan i den lagbok från 1960 som jag har tillgång till i Byggninga Balken kap 11, 2 ?, läsa följande: 'Till vallgång skola kvinnfolk brukas, där det ske kan, och ej gossar, vid tio dalers bot.' Bestämmelsen är, så vitt jag vet, från 1734, när vår nuvarande lag tillkom, och är sedan länge ansedd som 'obsolet' (latin eg. utsliten=ur bruk). Det kan ju också hända, att det ansågs att gossarna bättre kunde användas för andra t ex tyngre göromål. För att få en bättre uppfattning om detta, får man gå till lagens förarbeten.
Mvh!
Håkan

2001-08-20, 23:00
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det som Rune anför är den förklaring jag också sett.

2001-08-21, 00:51
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det är väl den gängse förklaringen, och förbudet visar väl hur extremt allvarligt man såg på detta. Det var en styggelse mot Gud och man trodde att en sådan förbindelse kunde leda till en avkomma hälften människa, hälften djur. Straffet var döden, både för människan och djuret.
 
I sammanhanget måste jag nämna ett troligen mycket ovanligt fall jag sett i en dombok från början av 1800-talet. Här anklagas och döms en ung flicka för tidelag. Har någon annan sett ett sådant fall?

2001-08-21, 06:07
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Ämnet har diskuterats tidigare, under Ordet är fritt: Homosexualitet förr i tiden. Kurt Nordman har där (29 april 2000 kl 21.13) ett intressant inlägg med redogörelse för några rättsfall på 1700-talet.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-08-21, 13:10
Svar #7

Stefan L.

Hej!
Jag vet inte om mitt inlägg har blivit missuppfattat, känner till att det var en flicka i Värmland som har blivit björndödat på mitten av 1800-talet. Jag är intresserad om det är någon som känner till detta. Istället blev det en annan efterlysning som det blev inläggdebatt på.
Jag undrar om det inte stod i klartext.

2001-08-21, 17:14
Svar #8

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Föreslår att du skickar ett email till Anbytarforums administratör/moderator. Här har man ju plötsligt blandat ihop din björndödade flicka med tidelag!! Föreslår dessutom att du, i enlighet med Anbytarforums regler, skriver ut ditt namn, för du heter väl inte L i efternamn. (Jag tror inte ens att Malcolm X hette X i efternamn, det var nog någon sorts artistnamn)
 
Har du förresten frågat Svensk Jakt efter deras källa? Det borde vara enklast att börja i den änden.

2001-08-21, 21:59
Svar #9

Carin Widén

Tack för alla uppgifter om vallpojksförbudet. Det var tyvärr som jag misstänkte och man måste väl först och främst tycka synd om kossorna m fl istället för de som straffades.
Carin

2001-08-21, 22:54
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

Carin!
Notera vad Tord nämnde innan: -du har ju gått rätt in och startat en egen debatt, helt skild från den rubrik och fråga som Stefan ursprungligen la in..
(Du borde förstås ha skapat en ny, egen diskussion..)
-Nej, nu får det handla om björndödade flickor här i fortsättningen.. -suspekta kopulationer verkar det finnas tillräckligt med diskussioner om redan..
Säkert kan någon värmlandssakkunnig svara Stefan, om ämnet inte bara 'spårar' ur..
Mvh //Peter

2001-08-22, 01:21
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tord! Vad tycker du att det står sist i Stefans första inlägg? Det kanske är fel på min dator eller skärm, men jag tycker precis att det står Lundgren.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-08-22, 09:33
Svar #12

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jörgen! Det är nog fel på din dator eller skärm, annars hade du sett under rutan där man skriver sitt inlägg --bredvid rutan för Användarnamn. Där står det: Denna diskussion är öppen för alla. Om du saknar användarkonto, skriv ditt riktiga för- och efternamn i fältet ”Användarnamn” och lämna fältet ”Lösenord” tomt., och det är säkert det Tord avser.
 
Hälsningar
Mikael

2001-08-22, 10:46
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tack för upplysningen, Mikael! Tänk att jag har missat den texten varje gång jag har skrivit något av alla hundratals svar på frågor och efterlysningar! Och vilken tur att jag ändå har lyckats sätta mitt eget namn i rätt ruta (även innan jag hade något användarnamn)!
 
Allvarligt talat. Tord skriver:
 
Föreslår dessutom att du, i enlighet med Anbytarforums regler, skriver ut ditt namn, för du heter väl inte 'L' i efternamn.
 
M.a.o. påstår han att Stefan inte har satt ut sitt namn. Men det har han! Det viktigaste måste väl ändå vara att namnet sätts ut - inte var (i vilken ruta) det skrivs! Paragrafrytteri som detta bara retar upp läsare och sprider dålig stämning i Anbytarforum.
 
Nog sagt om detta.  
 
(Vad blir det den här diskussionen handlar om härnäst månntro? Kanske rentav den björndödade flickan i Värmland?)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-08-22, 11:00
Svar #14

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ja du, Stefan Lundgren, vad ska man säga...?
 
Som svar på din fråga vill jag uppmana dig att ta kontakt med en namne till dig, nämligen Stefan Jernberg i Karlstad, som säkert kan hjälpa dig. Han har e-postadress stefanjernberg@hotmail.com
 
Lycka till!

2001-08-22, 15:51
Svar #15

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Stefan!
I Släkthistoriskt Forum nr 2/99 (s 5) efterlyser en Roland Ångman i Kil noteringar ur kyrkoarkiven där människor anges dödade eller skadade av rovdjur.
 
Måhända har han vetskapen om det aktuella fallet.
 
Hans adress enligt ShF:
Roland Ångman, Åsen, Takenetorp, 665 93 Kil
 
Mvh/ Carl-Oskar

2001-08-22, 16:45
Svar #16

Stefan L.

Hej Tord
Jag heter som sagt vad som andra har upptäckt *skämt* Lundgren i efternamn och det är nog att jag vill har detta användarnamn. Om du hänger med i travet eller nån av er andra gör det så har jag inte Stig H Johanssons f d stjärntravare Queen L. som förebild.
MVh
Stefan Lundgren

2001-08-22, 16:49
Svar #17

Stefan L.

Hej!
Jag fick ett tips om att fråga Svensk Jakt om källan, men problemet är att jag inte har numret i huvudet och vet inte vad tidningen är nånstans. Backen med gamla jakttidningar låg i bagageutrymmet i bilen ett tag medan jag höll på med utrensningarna.
Jag kan försöka följa upp de tips som jag har fått.
MVH
Stefan Lundgren

2001-08-22, 17:33
Svar #18

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Svensk Jakt har sin redaktion på Skedhults Säteri i Eksjö, tel 0381-37180, email: svenskjakt@telia.com

2001-08-22, 20:17
Svar #19

Peter Funke (Fun)

Hej Stefan!
 
I Värmlands museums årsbok 1986 som handlar om vargen har Håkan Eles med en artikel om vargen i kyrkböckerna. Han nämner där även en del andra rovdjursincidenter i tjugo värmlandssocknar samt Malungs socken i Dalarna under tiden 1749-1859, och han har där funnit totalt två björndödade människor, båda i Filipstad/Färnebo. Det första fallet är från 1761, och det andra från år 1800, och i båda fallet drabbade det tonårspojkar under icke uppgivna omständigheter. I övrigt så anges hästen som det farligaste djuret med mest dödsfall på sitt samvete, fem personer dog av ormbett, en av hundbett plus en biten av galet djur, och 1855 blev en ettårs tös uppäten av råttor. Däremot finns inga ihjälstångade av kor, vilket anses bero på att korna mestadels var av hornlös ras vid denna tid, enl. förf. (Vargdödade människor finns under annan rubrik här på Anbytarforum).
 
Vänliga hälsningar
 
Peter F.

2001-08-23, 12:51
Svar #20

Stefan L.

Hej Tord
Är du medlem i Svenska Jägarförbundet?
Det är jag också, men tack för email och telefon- nummer.
Hälsningar Stefan

2001-08-23, 12:59
Svar #21

Stefan L.

Hej Peter
I Värmlands museum årsbok har jag inte tillgång till, det beror på om den finns på Uppsala Universitetsbibliotek eller Landsarkivet.
MVH
Stefan

2001-08-23, 14:27
Svar #22

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag är inte medlem i Svenska Jägarförbundet, men Gula Sidorna är understundom till god hjälp.

2001-08-23, 18:19
Svar #23

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Stefan Lundgren!
Värmlands museums årsbok, eller Värmland förr och nu som den också kallas kan du låna hem till ditt folkbibliotek. Universitetsbiblioteket har säkert också boken.

2001-08-24, 19:08
Svar #24

Stefan L.

Hej alla!
Medan vi har så trevligt i denna diskussiongrupp kan jag passar på att ge ett tips. På anlöparforum /Uppland/socknar/Husby-Långhundra har jag skrivit min egen recession på min uppsats på Historiska Institutionen som ni gärna kan läsa om ni vill det. Eller komma med nåt tips för jag tycker att släktforskare/forskare skall jag har ett fint samarbete.
MVH
Stefan Lundgren

2002-08-03, 19:18
Svar #25

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Hej Tord påhlman,  
Jag läste ett gammalt inlägg där du skrev om Malcolm X och trodde att det var ett artistnamn. Det var det inte. När slavarna kom till Amerika så fick de engelska namn, efter en tid hade de glömt bort sina egna släktnamn och fortsatte att använda sina engelska namn. Malcolm såg sitt engelska efternamn som ett slavnamn, men eftersom han inte visste om sitt riktiga släktnamn så skrev han X vilket kan stå för vilket namn som helst.
Med vänlig hälsning
Siv Nauman

2002-08-04, 16:21
Svar #26

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det där blev inte heller helt korrekt.
Det var när slavarna frigavs som de fick engelska namn, alltså vanligtvis i samband med slaveriets avskaffande efter inbördeskriget.
Vanligt var då att de fick slavägarnas namn, men många valde också att ta namn som Lincoln, Washington etc som en hyllning till antislaveripolitiken.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna