ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigration från Ölme  (läst 647 gånger)

2001-01-08, 20:45
läst 647 gånger

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:50
    • Visa profil
Jag gick igenom Emigrant-CDn på jakt efter en anfader som jag vet emigrerade från Ölme till Amerika någon gång under senare hälften av 1800-talet.(före 1890)Tyvärr hittade jag inte honom, men upptäckte
att ca 650 personer bara från Ölme emigrerade under den tiden. Man kan ju föreställa sig att många gjorde sällskap. Vilken var den vanligaste  avresehamnen? Låg den i Sverige eller Norge?
Tacksam för alla synpunkter.
Agneta Sköld

2001-06-03, 20:41
Svar #1

Ingrid Larsson

Agneta!
 
Jag har ett flertal släktingar från Ölme som emigrerat till USA under tiden 1888-1902. De for från Göteborg- samtliga.
 
Bosättningsorterna var: Clinton (MA)Massachusetts, Lynn (MA), Proctor (Vermont)och Gladstone, Delta Co i Michigan.  
 
mvh Ingrid Larsson, Mansfield, USA

2001-06-23, 09:38
Svar #2

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:50
    • Visa profil
Ingrid!
 
Jag har nu fått tag i destinationsorten och datumet för emigrationen för min släkting.
Han for till Kerkhaven (förmodligen Kerkhoven i Minnesota)år 1882. Han for från Göteborg. Frågan är bara hur man går vidare.  
 
mvh Agneta Sköld

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna