ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dreskhöjden-Holmsjön  (läst 1464 gånger)

2004-04-17, 11:06
läst 1464 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

Läste på Värmlandsrötters lista över orter i Gåsborn, att Holmsjön även kallades Dreskhöjden! Det jag undrar då, är om någon funnit bevis på kopplingen mellan Börje Dresk (d.1671) i Dalkarlsjön, och Jon Börjesson i Holmsjön? Kan ju tyckas självklart, men hur det än är så kan det vara på ett annat sätt-det vet ju alla släktforskare! Undrar även över namnet Dresk, men jag lägger det under släktnamn!
MVH
Monica

2005-04-28, 19:54
Svar #1

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hej Monica!
Maila mig gärna om du har fått reda på detta, jag är själv släkt med personerna du nämner. Är också intresserad av kartor med torp utmarkerade i Gåsborn, Rämmen m.fl. om någon har något sådant.
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad

2005-04-28, 20:40
Svar #2

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Fredd!
Tyvärr har jag väl inte funnit någon glasklar koppling mellan Börje Dresk och Jon Börjesson i Holmsjön, men jag tycker att det är än mer troligt att Jon kom från Dalkarlsjön, sedan jag fann denna notis i Filipstad C:1  
1666
1 Adventus, Lill Oloff Jönssons barn wid Dalkarlsjön, k. Jon
f. hustru Anna Jon glaasmästares  
Per hammarsmeds hustru på Edet
Jon glasmästares dotter  
Jon Böriesson svensk Jöns mågh och Erich klockare
Angående kartorna, kan du väl söka på Lantmäteriets sida med historiska kartor. Där finns en del. Vad har du för gubbar i finntorpen i Gåsborn?
MVH
Monica

2005-05-06, 21:28
Svar #3

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hej Monica!
Det verkar lite klurigt med dessa gubbar och platser i Gåsborn.  
Jag har faktiskt tänkt besöka lantmäteriet någon gång och kika igenom lite kartor.  
Större delen av min släkt på min farfars fars sida kommer från Lilla Tomsjön i Hällefors, Gåsborn m.m. så det är en hel del. Jag mailar över mitt påbörjade arbete.
 
Mvh Fredd

2007-01-31, 22:21
Svar #4

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Jag kom att tänka på en sak!  
Det finns ju en Jöns Persson (minns inte om det var Laggsundet han bodde i).
 
son:
Lukas Jönsson
f omkr 1663
Begravd 1725-02-07 (Gåsborn C:1 1701-1704, s. 471, GID 490.31.59500)
Feb. d: 7 Lukas Jönson i Lagsundet öster om nykyrkan war 62 åhr
 
dotter:
Karin Lukasdotter som var gift 1722-02-02 (Gåsborn C:1 1711-1733, s. 495, GID 490.31.60700) med Jon Börjessons son Anders Jonsson som var född omkr 1671 i Holmsjön, d. 1753-12-18 i Laggsundet (Gåsborn E:1 1733-1779, s. 51, GID 490.35.22500).
 
Detta är ju ytterligare en generation mellan, men det är i alla fall värt att försöka utröna vem Jöns Persson var. Det var mycket längesen jag kikade på detta nu, så jag kan bara gissa att han var från Laggsundet, jag har glömt att ange källor ibland men har blivit nogrannare på senare tid.
 
Än så länge har jag tyvärr inte haft tillgång till domböcker och har dålig ekonomi pga arbetslöshet, så det räcker bara till en bok lite då och då. Så jag får klara mig med Genline och SVAR så länge.
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna