ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Domböcker  (läst 1056 gånger)

2001-02-21, 07:33
läst 1056 gånger

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag har en fråga angående domböcker.Det är nämligen så att jag håller på att söka efter
fader okänd.Min far är född i Ed Grums kommun.
Men han har fader okänd,så jag har blivit tipsad
att jag skall söka i domboken.(Föd.år 1905).Har  
inte hittat något någon annanstans.Så det här  
är väl sista utvägen? Jag bor i Stockholm,finns
det tillgång till domböcker här,eller måste jag  
åka till Karlstad för att hitta något.
MVH Anita

2001-02-21, 20:32
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Hej Anita !
 
Innan du ger dig ikast med att kolla i någon dombok så måste jag fråga om du kontrollerat uppgiften om din faders födelse i ORIGINALFÖDELSEBOKEN från Ed ?  
 
SCBs avskrifter från födelseböckerna innehåller ibland inte samtliga uppgifter från originalet och jag har funnit otaliga exempel där bägge föräldrarna nämns i originalboken men där faderns namn av någon anledning saknas i SCBs avskrift.
 
Möjligheten att finna några uppgifter om din farfar i domboken anser jag vara nästan obefintlig då lönskaläge vid denna tid inte längre var straffbart.  
 
Men om du ändå vill försöka med dessa (domböckerna) så förvaras de för 1900 talets del ännu ute hos tingsrätterna.
 
MVH Stefan Jernberg, Karlstad

2001-02-23, 10:58
Svar #2

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej Stefan!
Tack för ditt svar.
Jag har pratat med pastorsexp. i Ed, och dom
säger att det är originalboken som dom har  
tittat i.Jag tror i alla fall att jag måste
göra ett försök att leta i domboken.Du som
verkar veta vad som står i domboken, kanske
kan tala om för mig, vad för uppgifter som
man kan hitta i den.Är det mycket jobb att leta
i dom?Går man efter födelseår?  
MVH Anita

2001-08-27, 23:32
Svar #3

Peter Lind

Hej!
Det har funnits några skogvaktare i släkten från södermanland ( 1700 - 1800 talet ) och jag har hört att den yrkesgruppen brukar figurera ganska flitigt i domböckerna. Hur och var ska jag söka för att hitta mina anfäder i dessa böcker ? Jag har även en Profoss i släkten, vad kan jag finna för uppgifter om honom ?
HAREBRA
Peter Lind

2001-10-23, 22:05
Svar #4

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Peter
 
Domböckerna är en lång serie av protokoll som finns bevarade från slutet av 1500-talet. Det vimlar av uppgifter i dem när det gäller alla de typer av juridiska transaktioner som vi människor ger upphov till. En hele del av dem handlar om jord och egendomssaker. Mankan hitta släktskap och annat intressant. Men man måste i regel gå igenom dem själv på mikrofilm eller mikrofiche eftersom de flesta inte är tolkade och utgivna. Det är ett tidsödande arbete att läsa rad för rad och sida för sida. Skogvaktarna förekom ofta i mål rörande olaga fallhygge.  
 
Lycka till
 
hälsn
 
jan-erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2001-10-24, 21:11
Svar #5

Peter Lind

Hej Jan Erik!
Tack för ditt svar!
HAREBRA!
Peter Lind

2002-10-06, 19:04
Svar #6

Jon Johnsson

Hej,
 
Efter mycket letande har jag fortfarande inte hittat domböckerna för faderskapsmål som ägde rum i Sunne. Jag har blivit hänvisad än hit än dit.
 
Min anfader Johannes föddes oäkta 1854-07-05 i Sunne. I födelse/dopboken står hans moder som Katrina Jonasdotter f. 18310429. Fader står som okänd men fadder hans morbror Jöns Jonasson.  
 
Katrina gifter sedamera med Karl Fryksten och hela familjen flyttar till Frykerud från Sunne. Johannes benämns för första gången som Johannes Billberg år 1870 i Husförhörsalängderna (och inte längre som Johannes Jonasson) i Frykerud och jag tolkar detta som att hans biologiska fader kanske kan ha erkänt faderskapet detta år?  
 
Kan någon av er möjligen lösa gåtan eller ge mig råd var jag skall leta efter svaret? Jag antar att det handlar om domböcker antingen för året då han föddes eller runt 1870 då han tar efternamnet Billberg som ju är ganska ovanligt.
 
Mvh
 
Jon Johnsson

2010-10-02, 15:32
Svar #7

Utloggad Ingrid Billberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 12:29
    • Visa profil
Hej  
Har sedan en tid forskat på just Johannes Billberg. Hans far  var Emil Billberg det står i en födelsebok,
Jag har också kontaktat arkivet i Karlstad, det är helt riktigt.  
Om han sedan erkännde eller inte vet jag inte, men Johannes visste nog vem som var hans far  
eftersom han kallde sig Billberg när han flyttade hemifrån vi 16 års ålder.
Hans farfar hette Otto och var född i Stockholm. Hans farfars far hette Johan Peter Billberg och var född i  
Bunkeflod i Skåne
 
Mvg Ingrid Billberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna