ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Digitalisering och renskrift av källmaterial  (läst 780 gånger)

2008-12-27, 07:07
läst 780 gånger

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hej!
 
Jag vill härmed höra efter om det finns fler som skriver av gamla domböcker, sockenstämmor, kyrkböcker m.m. för Värmland, samt vilka socknar detta omfattar och metod?
 
Jag är själv i färd med att skriva av Färnebo härads äldsta dombok och har även påbörjade avskrifter för Filipstad/Färnebos kyrkböcker. På sikt hoppas jag kunna få ihop ett material för östra Värmland fram till början av 1700-talet. Utöver detta har jag en del kyrkboksmaterial färdigt för Hällefors.
Jag arbetar så, att jag skriver av texterna ordagrant, samt försöker göra upplägget så likvärdigt originalet som möjligt. Jag är noga med att skriva volym, tidsperiod i början, samt sidnummer och eventuellt bild- eller GID-nummer där varje sida börjar.
 
Jag har länge haft funderingar att eventuellt publicera mina avskrifter i någon form, samt göra register över allt folk och alla platser som förekommer i det äldre materialet.  
 
Avskrifter och register har följande fördelar:  
- lättare att läsa för nybörjare.
- lättare att söka efter personer, platser, datum, ärenden m.m.
- avsevärt lättare att använda när man vill ha fram allt om en plats eller en person.
- man kan färgmarkera uppgifter som man lagt in i sitt eget forskningsmaterial, och därmed undvika dubbletter och undvika/upptäcka felkopplingar.
- det är lätt att kopiera notiser, citat m.m. ur källtexten.
- med hjälp av en kunnig programmerare kan materialet läggas ut i en databas på Internet. Genom ett synkroniserat material mellan olika forskare kan man t.ex. hitta personer som man inte vet exakt hemvist på, hitta okända släktingar m.m.
 
Det skulle avsevärt underlätta arbetet om man vore flera att skriva av material och korrekturläsa. Jag hoppas att jag inte är den enda som gör avskrifter av gamla källor. Jag tycker att det vore märkligt om ingen tänkt dessa tankar förut - släkt- och hembygdsforskning är inte bara namn, datum och ortnamn, det finns så mycket historia och berättelser att få fram också!
Det är min förhoppning att det finns några som vill samarbeta och försöka skapa ett digitaliserat, sökbart material för hela Värmland och angränsande län.
Naturligtvis har jag ingen kapacitet och förmåga att själv åstadkomma något större material då arkiven är väldigt digra, utan ett dylikt projekt måste man vara flera för att driva. Det bör dessutom ses som ett långvarigt, kontinuerligt projekt.
Jag själv har återkommande problem med ryggen så det är inte heller alla dagar jag orkar arbeta på mina avskrifter.  
 
Med vänliga hälsningar,
Fredd Holm
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net

2008-12-27, 11:38
Svar #1

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Hej Fredd,
 
Jo, jag håller på med att skriva av kyrkoböckerna i Fryksände församling. Jag lägger dem i Excel för att underlätta sökning.
 
Hittills har jag kommit en bit på dödboken (1707-1800), och en liten bit på födelseboken (1707-1723).
 
Bakgrunden till att jag gjorde det var ren frustration - jag satt och letade och letade och letade i dödboken, och sedan så brast tålamodet, och jag började skriva av den.
 
Jag har planer på att öppna en egen hemsida, och lägga ut mina släktforskningsresultat där, och där tänkte jag då också lägga ut Excel-filerna - de jag är klara med då. Planen är att öppna hemsidan till sommaren.
 
Men jag har också anmält mig att hjälpa till med den nya Dödboken, som skall släppas om något år - så jag kommer att vara tvungen att ägna en hel del tid åt avskrifter för det ändamålet under det kommande året, så vi får se hur mycket tid det blir över för mina egna grejer.
 
Det är ett bra initiativ, Fredd, från din sida. Jag har faktiskt suttit och funderat i samma banor - att det t ex inte är fler släktforskningsföreningar som med sina medlemmars hjälp tar sig an avskrifter. Men för min del har det stannat vid funderingar.
 
Hälsningar,
Gunilla i Göteborg

2008-12-27, 12:23
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det finns många entusiaster som gjort register och avskrifter. Det är dock inte lätt att finna vad som är gjort. Jag tror inte uppgifterna finns samlade på ett ställe. Släktdata har ex många register på sin sajt. Släktforskarförbundet har skapat ett gränssnitt för de som vill publicera register på CD. Tyvärr är det (korkat nog) bara anslutna föreningar som får använda det, inte privatpersoner, varför många register sprids i alla möjliga och omöjliga format här och där.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-12-28, 10:06
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Kända register för varje socken och härad i Värmland finns på VärmlandsRötters Värmlandssidor http://www.genealogi.se/varmland/varmland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna