ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bärön, Millesvik  (läst 1060 gånger)

2007-07-26, 22:16
läst 1060 gånger

Utloggad Lisbeth Thorlid Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 11:30
    • Visa profil
Jag har nyligen besökt Millesvik - där min mormor Hedvig Hjern fd.Stenholm var född 1871. Hennes föräldrar Per Stenholm och Anna Olsdotter flyttade/arrenderade, runt 1885 Bärön - där de sedan bodde till sin död 1900 resp.1902.  
 
När jag var runt i trakten - omtalades det att huset på Bärön fanns kvar och en förening höll på att restaurera det.
 
Min fråga är vilken förening?  
 
Hur kan man som turist ta sig över till Bärön?
 
Har det bott andra personer i huset på Bärön efter min mormors föräldrar?
 
Vi i familjen har gamla brev skrivna från föräldrar och två bröder Carl och Hans på Bärön till dottern/systern Hulda som var i Amerika. Breven berättar om livet på Bärön runt sekelskiftet - ett stycke intressant historia. Familjen försörjde sig på fiske och prickhållning för sjöfarten.
Tacksam om någon har mer information om Bärön. Intresset växte att vilja veta mera och att dela med av det som vi har i form av släkthistoria.
Mvh
Lisbeth

2007-07-27, 06:06
Svar #1

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Lisbeth, det står lite om Bärön och några av dess innevånare  i Iwan Schymans bok Värmlandsnäs, del 1. (Även Per finns omnämnd i boken, dock inte i samband med Bärön.) Per var bror till min mormors far Olof Henrik.  
 
Kanske kan Säffle turistbyrå ge tips om hur man tar sig till Bärön? Det går ju turer till Lurö under sommaren, så det finns någon form av turisttrafik från Ekenäs.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna