ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bäckhammars Bruk Visnum  (läst 1713 gånger)

2002-01-03, 18:05
läst 1713 gånger

Gunilla Axelson

En av mina anfäder, Nils Gyllenmört, verkade under början av sin karriär (mästersven) vid Bäckhammars Bruk i Visnum. Är det någon som känner till något om detta bruk? T ex Vad var det för bruk? Hur länge fanns det? mm
 
Tacksam för all information.  
 
Gunilla Axelson

2002-01-03, 18:34
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Bäckhammar, sulfatfabrik och pappersbruk i Visnums socken af Värmlands län. Bruket tillhör Bäckhammars nya aktiebolag och producerade 1904 1,200 ton torrberäknad cellulosa och 1,111 ton papper.
 
Nordisk Familjebok 2 uppl

2002-01-10, 13:30
Svar #2

Gunilla Axelson

Tack Bo för informationen.
Är det någon som känner till om det alltid varit ett pappersbruk? Min anfader Gyllenmört verkade där i slutet på 1760-talet, tillverkade de något annat vid denna tid?
 
Gunilla

2002-01-10, 20:03
Svar #3

Ingvar Jonson

Hej Gunilla!
1871 lades järnbruket ned och ersattes av en cellulosafabrik och senare tillkom ett pappersbruk. 1682 fick Bäcks övre hammare sina priviligier och 1690 Bäcks nedre hammare sina. Hamrarna kallades från och till för Krontorps bruk
mvh
Ingvar Jonson

2002-01-10, 20:30
Svar #4

Gunilla Axelson

Tack så mycket Ingvar. Mycket intressant information...
 
Gunilla

2003-06-27, 23:02
Svar #5

Mats Mogren

Hej Gunilla!
 
Du efterlyser information om Bäckhammars Bruk.
Detta bruk hette ursprunglingen Krontorp. Senare tillkom ytterligare 2 hammare. Det vid sjön blev Sjöhmmaren och det vid bäcken följaktligen Bäckhammar.
 
På min hemsida har jag samlat lite information om de bruk där mina förfäder varit verksamma. Följande har jag om Bäckhammar:
 
Ämtjärn var ett litet bruk, som egentligen var en del av Krontorps Bruk. Det första bruket som fick privilegier 1682 kallas Bäcks övre hammare eller bara Krontorp. Det andra bruket som anlades på platsen med privileiger från 1690 får namnet Bäcks nedre hammre. En tredje hammre kom till stånf genom att den dåvarande ägaren Jonas Stockhaus 1694 flyttade en av härdarna till Ämttjärn. I motsats till de bägge hammrarna vid bäcken, Bäckhammar, kallas denna anläggning vid Ämttjärn för Sjöhammaren.  
 
De bägge bruken Bäck övre och nedre blev alltså Bäckhammar och var ett stångjärnsbruk. 1817 uppfördes en ny hammarsmedja vid Bäckhammars-delen. Den andra delen som anlades 1694 blev alltså Sjöhammaren eller mer officiellt Ämttjärns bruk. Även vid Ämttjärn uppfördes en ny smedja, 1823. Samma år fick man också privilegier för manukfaktursmide.
 
På 1850-talet hade Krontorp, med Bäckhammar och Ämttjärn, totalt 3 stångjärnshammare med 5 härdar samt en manufaktursmedja med 1 knipphammare, 2 spikhammare och en stålugn. 1864 byggdes bruket om och försågs med lancashirhärdar och en sk välvugn. Bruket lades ner 1871, då man anlade en ur ekonomisk synvinkel mer lönsam cellulosa-fabrik. Senare tillkomm också ett pappersbruk vid Bäckhammar.
 
På Ämttjärn verkade Jonas Persson-Mogren (1735-1817) som mästersmed 1764-65 och 1767-70 och på Bäckhammar som mäster 1765-67.

2004-01-10, 14:51
Svar #6

Utloggad Siv Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 22:24
    • Visa profil
Hej Mats Mogren
Har Du tillgång till alla smederna vid SJöhammaren och Ämttjärn?
Mycket intresserad då en Lettenström var mästersmed vid Ämttjärn i början av 1700-talet - även hans far skulle varit smed, men vem fadern var letar vi fortfarande efter.....
mvh Siv Janson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna