ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: By, Gård eller Torp i Jösse hd ?  (läst 1369 gånger)

2000-05-25, 18:53
läst 1369 gånger

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Undertecknad har under mina forskningar i Boda socken påträffat flera personer som på 1820-talet anges vara inflyttade från Vinäs [Boda AI:13 s 13,27 o 40]. Vinäs kan inte vara någon plats i Boda socken för i sådant fall skulle prästen angivit en sida i hfl från vilken personerna i fråga flyttat (Har letat igenom hela hfl). Då inte personerna anges med inflyttningsförsamling måste (?) denna ort ligga i närheten (Brunskogs pastorat/Jösse hd). I socknens inflyttningslängd kan ingen (!) av personerna återfinnas.  
 
 
Har någon upplysningar om var detta Vinäs i Värmland ligger/låg.  
 
MVH Stefan Jernberg, Karlstad

2000-05-25, 19:11
Svar #1

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Hej Stefan!
Det finns ett Vinäs i Ölme socken under Via.
MVH/Marianne

2000-08-09, 20:02
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Det finns ett Norra Näs i Bodas grannsocken Frykerud. Kanske kan detta med N Näs slarvigt ha blivit mer likt V, och sedan med semikolon ungefär V;näs?

2002-02-19, 19:01
Svar #3

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Till Stefan Jernberg!
 
Jag kanske är några år sent ute, men...
En av mina anmödrar tjänade som piga, bla i Eda och Gunnarskog. Till Gunnarskog kom hon ihop med sin oäkta dotter från Vinäs! Av en slump hittade jag en annan piga i Kila sn med 4 oäkta barn och som varit på Vinäs i 20 års tid. Kan det röra sig om någon slags institution för ensamma mödrar? Eller ett fattighus? Kanske är det ett gods eftersom det står på Vinäs.  
MVH Annika

2002-02-19, 21:00
Svar #4

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Sitter just och för in Mangskogs dödbok i Excel. 1817 dör en fältjägare vid namn Jonas Mattsson Bjur, dödsorsak: Genom våda, olyckligt skott på Vinäs. En militäranläggning således, kanske det som Marianne nämner som ligger i Ölme.
 
MVH Kenneth L. Slobyn Mangskog

2002-02-24, 08:14
Svar #5

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Annika Svensson
 
Tack för uppgiften ang. Vinäs. Hittills har jag famlat i blindo efter denna ort? Genom ditt och Kenneths inlägg har dock bilden klarnat något. Har du kvar anteckningarna från vilka hfl du funnit dessa notiser om de pigor du nämner - så att jag själv kan gå in i hfl och kontrollera.
 
MVH Stefan Jernberg, Karlstad

2002-02-24, 22:26
Svar #6

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Hej Stefan
I Gunnarskog AI:17, på sidan 715 under lösdrivare, kan du läsa om pigan Stina Andersdotter Kruskopf och hennes ankomst från Vinäs 1853.  
För tillfället kan jag inte hitta anteckningarna över min egen anmoder Karin Olsdotter (även kallad Mobacke-Karin) och hennes dotter Maria Axberg, men jag tror att de anlände till Gunnarskog från Vinäs i samma veva som Stina Andersdotter Kruskopf. Jag är självfallet intresserad om du finner något nytt om nämnda plats!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna