ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning  (läst 1369 gånger)

2000-01-18, 07:40
läst 1369 gånger

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle vilja veta var man kan få tag på
bouppteckning över en person. Bouppteckningen
är fr. 1963. Sen undrar jag om man är oäkta,
har man då samma rätt till arv från mamman
som dom övriga äkta syskonen.
MVH Anita

2000-01-18, 09:01
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Bouppteckningen du söker förvaras ännu med största sannolikhet på den tingsrätts arkiv där den har registrerats. Det beror alltså på var personen dog.
Man kan ringa vederbörande tingsrätt och beställa en kopia. Det är oftast gratis. Som släktforskare är man nog mest intresserad av förteckningen över dödsbodelägare, dvs bouppteckningens första sida.

2000-01-19, 07:36
Svar #2

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Tack Carl-Johan!
Jag skall ta reda på var hon dog,och ringa till
tingsrätten där.Tror du att du vet svaret på min
andra fråga som jag ochså skrev?
MVH Anita

2000-05-18, 20:46
Svar #3

Malin Warnqvist

Anita: Ett barn ärver av sina biologiska föräldrar. Vad jag vet ärver du inte från din styvmor/far såvida inte denna/e har nämnt dig i sitt testamente.
 
En fråga: Finns det någon som har tid och lust att hjälpa mig att kolla upp en ev. bouppteckning? 1798-01-27 dog min anmoder Stina Nilsdotter i Varnum (S) och jag skulle hemskt gärna vilja veta om det i BU står något som kan hjälpa mig att komma på varifrån hon och hennes make (Petter Månsson Holmström) kom.
 
/Malin

2000-07-21, 07:41
Svar #4

Anit a Hadadi

Jag skulle vilja veta hur det kommer sig, att
min pappa och en syster till honom (bägge två
står som oä fader okänd,) inte fanns med på
bouppteckningen efter sin mor.Båda kom visserligen
till olika fosterfamiljer.Min pappa var tolv år
när han kom till en fosterfamilj.Bara barnen från
hennes äktenskap fanns med.
MVH Anita

2000-07-21, 12:05
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En förklaring till att oä barn inte är med i moderns bouppteckning kan ju vara att de adopterats av fosterföräldrarna. Adoption infördes i svensk lag 1917. Barn som adopterats före 1 juli 1959 ärvde både de biologiska föräldrarna och adoptivföräldrarna, därefter bara adoptivföräldrarna. Fr o m 1 juli 1971 ärver alla endast adoptivföräldrarna, även de som adopterats före 1 juli 1959.
 
En annan förklaring kan ju vara att moderns efterlevande make och äkta barn inte visste att det fanns andra barn, eller åtminstone låtsades inte veta det, och att detta inte kontrollerades innan bouppteckningen fastställdes av tingsrätten.
 
Jag har själv ett liknande fall. Min mormors far var oä. Han dog före sin mor, så då var det ju hans barn som skulle ärva farmodern i hans ställe. Han var gift två gånger och hade sammanlagt fem barn. Men i moderns/farmoderns bouppteckning står endast ett av dem med. Och de var alltså ändå äkta allihop. Så kontrollen har tydligen inte alltid varit så noggrann. Detta hände på 1920-talet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-07-24, 09:52
Svar #6

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Min pappa var inte adopterad.Han bodde med
med sin mamma och hennes man i två år.Sen
lämnades han till sin fostermamma.
Ett av hennes oä barn vart adopterat av hennes
man.Hon visste om pappa.Men som du nämner så låt-sades hon säkert inte om det.
Om man är fosterbarn har man väl ingen rätt till
arv.

2001-12-19, 14:16
Svar #7

Nina M.Nordby

Jeg s?ker boopptegninger for Älgå (1895-1900) og Humlevik i Arvika (1897 - 1905), hvor finner jeg disse?  
 
Min anefar var fattig og eide trolig ingen fast eiendom,er det da trolig at det fantes noen boopptegning?

2001-12-20, 21:34
Svar #8

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Nina,  
 
Bouppteckningar för Jösse härad, liksom för övriga ställen i länet, finns numera på Värmlandsarkiv i Karlstad. Älgå och Humlekil, Arvika hörde till Jösse härad.  
Du kan skriva dit och få kopior:  
Box 475, 651 1 Karlstad, tel. 54 - 61 77 30  
 
MVH Kenneth L. Slobyn Mangskog

2001-12-20, 21:35
Svar #9

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Tillägg
 
En 1:a saknas i postnumret i frg inlägg: 651 11.
Kenneth L.

2001-12-21, 08:46
Svar #10

Nina M.Nordby

Takk så mye, jeg har allerede mailet til dem. De skal ta frem lista, men tar 90 kr. pr. 15.minutt!!! Det er da mye, men det hadde kostet skulle jeg reise dit også. Håper jeg finner hva jeg leter etter.

2015-07-18, 17:36
Svar #11

Utloggad Petra Öhrberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2020-10-02, 20:49
    • Visa profil
Hej
jag har lite frågor om boupptecknigarna som gjordes. var det familjemedlemmarna som gjorde dem eller vem utförde det? Hur lång tid hade de på sig? Om en avliden hade skulder, vad hände då? fick familjen ärva skulderna?
Mvh Petra

2015-07-18, 20:20
Svar #12

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Det är efterlevande make eller, om det inte finns någon sådan, arvingarna som är skyldiga att se till att bouppteckning upprättas. Boet uppges av efterlevande make eller den som har hand om boet. Uppgiftslämnaren undertecknade bouppteckningen under edlig förpliktelse. Enligt 1734 år lag skulle egendomen värderas av två gode män, som utsågs av dödsbodelägarna om det var på landet. Var det i en stad utsågs förrättningsmännen av borgmästare och råd. Enligt 1734 års lag skulle bouppteckning ske inom tre månader från dödsfallet, något som inte alltid efterlevdes, trots att dröjsmål kunde leda till att man förlorade en del av sitt arv eller måste betala böter. Lagen stadgade också att bouppteckning bör lämnas till rätten.
 
Skulderna skall betalas av boet innan det skiftas. Om skulderna överstiger tillgångarna kan man låta dödsboet gå i konkurs och därmed slippa personligt ansvar för skulderna. Gjorde man inte det utan tog egendomen i besittning blev man ansvarig för skulderna även om de översteg tillgångarna.
 
De regler som gäller idag kan du hitta på Skatteverkets hemsida.

2015-07-18, 22:14
Svar #13

Utloggad Petra Öhrberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2020-10-02, 20:49
    • Visa profil
Tack för svaret. Men då ska det finnas bouppteckning för alla egentligen? Jag har sökt på min anfader ,gått igenom massa bu plus hustrun men inte funnit. :-(

2015-07-19, 17:47
Svar #14

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Efter 1734 sade lagen att det skulle upprättas en bouppteckning efter alla. Jag tror inte att det gjordes, och domstolarna kontrollerade inte att det skett. Regeln var ju att bouppteckningen borde, inte måste, lämnas till domstolen. Det var bara när någon klagade som domstolen beordrade att bouppteckning skulle upprättas.
 
I senare tid blev man mer noga med att kontrollera att bouppteckning upprättades och lämnades till domstolen. En orsak till detta var naturligtvis intresset att ta ut arvsskatt, något som domstolen gjorde i samband med att bouppteckningen registrerades.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna