ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bodde min farfar med sin biologiske pappa?  (läst 680 gånger)

2011-09-21, 20:57
läst 680 gånger

Johan Lindberg

Min farfar, Rune Lindberg, vilken var född i Långaryd den 20 januari 1909, förlorade redan vid sju månaders ålder sin mor i bukhinneinflammation. Han hade då sin tre år äldre bror, Harry (född därsammastädes den 12 januari 1906) och far kvar. Fadern var dåvarande schaktmästaren Carl Lindberg (vilken även han var född i Långaryd, den 15 september 1880). Efter denna tragiska händelse överlämnades Rune, min farfar, till sin mormor och morfar (byggmästaren Svenning Rylander och hans hustru Lisa, född Sundgren), vilka bodde i Södra Hestra. Han bodde sedan, från 1910, hos sin moster och hennes make. Dessa var disponenten Albin Lundell och Selma, född Rylander. Farfar såg dessa två som ett slags halvföräldrar, då de uppfostrat honom.  
 
Jag skulle vilja ha lite datum på precis när han flyttade till dessa olika släktingar men har inga källor att tillgå i nuläget och har ej heller tidigare funnit några in- och utflyttningslängder för Långaryd under den här perioden. Jag misstänker att min farfars bror bodde kvar hos sin far, men är inte säker på denna uppgift. Jag tror att denne först flyttade till sin farmor och farfar, Anna och Mårten Lindberg, i Landeryd, och sedan flyttade till sin far i Karlstad. Inga av dessa uppgifter är jag säker på.
 
Efter att min farfar gift om sig den 25 juli 1918 med Julia Maria Falk, Maja kallad (1883-1966) så vet jag att min farfars bror bodde i familjen (de bodde i Karlstad då) men jag vet inte om farfar någonsin gjorde det. Det enda jag har hört är att min farfars bror betraktades som fosterson (varför detta?) i sitt eget hus. Maja och Carl hade då fått ytterligare en dotter, Ann-Beate (född i Karlstad den 25 september 1922), vilken beskrevs som äkta. Vill någon hjälpa mig att ta reda på dessa uppgifter? Bodde min farfar någonsin med sin riktiga pappa? Frågetecknen här är många!
 
Vänligen
Johan Lindberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna