ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anor för Värmlandsoriginal sökes  (läst 983 gånger)

2001-06-24, 22:29
läst 983 gånger

Peter Funke (Fun)

Jag undrar om det finns något forskat på anorna för de välkända bygdeoriginalen Agrippa Prästberg,
Mäster Flygel och Filurius? Agrippa P. skall ha hetat Karl Jansson-Prästberg, vara född i Mangskog 1/1 1800 och död i Sunne 3/4 1881. Filurius, som enligt Gunde Johansson alltid gick omkring med ett träskåp på ryggen istället för kont, lär ha slutat sina dagar på ålderdomshemmet i Djuprämmen. Det är i stort sett allt jag vet, men innan jag eventuellt börjar söka efter mer detaljer tar jag gärna emot upplysningar om vad som redan är känt om dessa sägenomspunna personligheter!

2004-03-19, 19:13
Svar #1

Lennart Hjerpe

[size=0]Peter
Här kommer ett sent svar,har inte uppmärksammat ditt inlägg tidigare.Hoppas det inte är för sent och för obetydligt.
Denna Agrippa kallades även Utter och Wetter då han var trummslagare vid I2,som sådan skall han ha varit med i Napoleonkrigen,ganska ung alltså.
Han for omkring på en flotte i sjön Fryken,på flotten hade han en liten verkstad.Om denna flotte talade lärarinnan Sunden när jag gick i skolan.Många år senare läste jag samma berättelse i en bok av Natan Hedin som handlade om udda människor i Fryksdalen,den boken tror jag finns kvar i Sunne Bibliotek.[/size]

2004-03-19, 20:27
Svar #2

Utloggad Irmgard Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2020-02-15, 17:38
    • Visa profil
I Svenska Turistföreningens årskrift för Värmland år 1985  sid 231 finns ett foto av Filurius.

2004-03-20, 10:09
Svar #3

Peter Funke (Aningen)

Jag har båda böckerna, men tack för att ni blåste liv i den gamla frågan!

2012-11-28, 11:54
Svar #4

Utloggad Bror Hermanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2014-12-08, 08:48
    • Visa profil
Hej, Peter!
 
Av en tillfällighet fick jag ögonen på Din efterlysning för mer än 10 år sedan angående original i Värmland. Jag vet inte, om  frågan fortfarande är aktuell, men jag råkar veta en hel del om gårdfarihandlanden Filurius (alis Anders Gustaf Andersson).
 
Om Du läser detta kan Du ta kontakt, så skall jag gärna dela med mig av mitt vetande.
 
M v h  Bror Hermanson, Enköping

2012-12-01, 09:18
Svar #5

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Bror, fick tips om ditt svar av en vänlig forskare, annars hade jag nog missat det. Även om jag inte längre släktforskar aktivt så tar jag förstås gärna del av vad du har att berätta!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna