ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Absolut nykter - anteckning i husförhörslängd  (läst 602 gånger)

2001-09-14, 15:25
läst 602 gånger

Jessica Pildal

Husförhör: A1:5. p. 136
 
Har där en anteckning på min ff ff f, Karl Danielsson, Medskogen, Södra Finnskogas församling. Under frejd och övriga upplysningar kan man läsa:
att. äkt.lysning med Johanna Persdotter. 25/10 (årtal oklart) Absolut nykter.
 
Det där med absolut nykter förbryllar mig något. Har det att göra med alkohol över huvudtaget (min första tanke), eller är det snarare att han stog rak i ryggen och var nervös?? Eller är det något helt annat? Jag skulle gärna vilja höra era förslag, i och med att jag är nybörjare på området.
 
Mvh Jessica Pildal

2001-09-14, 18:31
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Jessica.
 
Jo då, visst var han nykter.
Det var mer regel än undantag att man drack alkohol, ibland i ganska kopiösa mängder.
 
Som exempel fanns nykterhetsföreningen i Kila (S), där medlemmarna i klass 1 endast med måtta nyttjade öl och vin (tror det var tre eller fyra med där). De som var med i klass 2 drack med måtta öl och vin, samt endast EN sup till varje mål, morgon, middag och kväll.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna