ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olaus Andersson fra Björkmarka i Bohuslän (Mo sogn?)  (läst 641 gånger)

2001-08-30, 15:41
läst 641 gånger

Jørn Lier Horst

Min tippoldefar het Olaus Andersson og kom fra Bjørkmarka i Bohuslän. Han fikk så vidt vites 5 børn  Anna, Carl, Johanna, Hedda og Emanual. Emanuel er født 20. juni 1855 i Bjørkmarka og er min oldefar. Han flyttet til Norge en gang  før 1891 og arbeier som fyrbøter...
 
ønsker å komme i kontakt med personer som kan kjenne til slekten eller stedet Bjørkemarka.

2001-09-02, 12:27
Svar #1

Laila N. Christiansen

Jørn!
Det er ingen Emanuel født/døpt i Mo i 1855. Ikke heller i Naverstad, etter det jeg kan se med en rask mys.
 
Har du fødselsår på noen av de andre barna?  
 
Jeg skummet også husforhørslängdene, og fant ingen Emmanuel der. Olaus Anderson  
 
Nå må jeg si at jeg myste fort, men kunne altså ikke finne noen familie som passet. Har du noen som helst flere opplysninger, hjelper jeg deg gjerne!
Laila

2001-09-02, 19:44
Svar #2

Bosse Forsström

Hej Jørn,
 
När det gäller Mo socken bör man nog alltid först gå till Hans Karlssons bok Familjer i Mo Socken. Där finns på sidan 23 de här uppgifterna om Olaus Andersson och hans familj:

2001-09-03, 09:25
Svar #3

Laila N. Christiansen

Hei Bosse! Er denne boken fremdeles for salg?? Den hadde vært fin å ha den!
Laila

2001-09-05, 16:47
Svar #4

Bosse Forsström

Nej tyvärr, och Hans Karlsson är tyvärr också död sedan en tid tillbaka. Han gav ut sina böcker på eget förlag.  
 
Jag känner nån som varit i kontakt med hans syster, och tydligen hade hon bara kvar exemplar av Familjer i Håby socken.
 
Det enda råd jag kan ge dig är att låna hem den via ditt bibliotek och kopiera den. Precis som du säger är boken en guldgruva om man forskar på Mo, och HK har gjort ett fantastiskt arbete när han skrev den. Det gäller förresten också hans andra böcker om Svarteborg, Foss och Håby.
 
Mvh Bosse F

2001-09-06, 10:45
Svar #5

Laila N. Christiansen

Hei og takk, Bosse!
Det er nok det jeg må gjøre da, hvis bibliotekene i Norge og Sverige har slikt samarbeide...
Jeg får sjekke biblioteket.
Laila

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna