ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2015  (läst 1046 gånger)

2014-09-22, 16:00
läst 1046 gånger

Utloggad Dan Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 348
  • Senast inloggad: 2018-09-19, 16:13
    • Visa profil
Hej  Elisabeth,
Per Jonsson är nog född 17050608 11/6 är dopdatumet(CI:2 sid.168). Hans far heter Jon Larsson modern Marita Jonsdotter.
Ellika är född 17150201 i Torp, Väse (CI:2 sid.99) föräldrarna heter Hindrik Månsson och Annika Jonsdotter.
Vad gäller vallonkopplingar vet jag intet.
mvh/Dan

2014-09-22, 22:24
Svar #1

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2019-12-03, 22:54
    • Visa profil
Jan, Elisabet och Dan
 
Väse socken uppvisar under 1600-talet första hälft en invandring/inflyttning av skogsfinnar. Jag har fått fram bl.a. med hjälp av domböcker och skattelängder att socknen hade sex hemman som var upptagna eller befolkade av finnar: Barsjötorp, Norenberg, Sorkedalen, Viberg samt Södra och Östra Ölmhult; eventuellt också Ölmbäcken. Även Bäckelid hade tidvis finsk bosättning.
 
Samtliga hemman röjdes på kronans allmänning och var alltså kronohemman, åtminstone till en början. Senare kunde dessa hemman skatteköpas.
 
Typiska namn på skogsfinska män förekommer som t.ex. Henrik, Göran och Mats. Henrik Månsson och Ellika Henriksdotter här ovan kan sålunda ha skogsfinsk härstamning. Men det återstår att klarlägga.  
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2014-09-23, 10:28
Svar #2

Utloggad Rune Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2019-04-11, 08:51
    • Visa profil
Hej Elisabeth
 
Fadern är Per Jonsson född i Södra Ölmhult men den Ellika som föddes i Torp 1715 avlider 17171127.
Ellika är född 17100108 i Gillermyren föräldrar är Hindrik Persson och Britta Jönsdotter.
 
Rune

2014-09-23, 12:13
Svar #3

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Ellika är en variant av Elin/Helena, ett s k förminskningsnamn lilla Elin, precis som Annika betyder lilla Anna. T. ex. när mor och barn hade samma namn så var det ett sätt att skilja dem åt i vardagligt tal. Dessa olika sätt att skriva kan gälla samma person. Står det Elin eller Helena istället för Ellika så kan det vara samma Ellika i alla fall! Elin är en försvenskad (nordisk) form av Helena,v vanligare med att det står som folk kallades i husförhörsboken för i födelseböckerna  tog man det mer högtidligt, då blev det ofta gammelformen på namnet! I vår egen tid finns gott om folk som heter en sak officiellt men kallas något annat, t.ex. alla Ann-.Christine som kallas Anki!
 
Mvh Björn :-)
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2014-09-23 12:14)

2014-09-23, 14:31
Svar #4

Utloggad Dan Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 348
  • Senast inloggad: 2018-09-19, 16:13
    • Visa profil
Rune,
 
Får tacka för korrigeringen vad gäller Ellika. Av någon anledning har hon varit svårfångad.
Födelseåren har varierat mellan 1715, 1705 och 1710 och jag har vid någon tidpunkt dragit för snabba slutsatser. Hon avlider troligen 1782 i Södra Ölmhult. Hennes bouppteckning sker 1782-04-18 enligt Väse häradsrätt FII:5 (1779-1784) sid.371
 
/Dan
 
(Meddelandet ändrat av gund 2014-09-23 14:36)

2014-09-29, 14:54
Svar #5

Utloggad Elisabeth Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-02-16, 17:51
    • Visa profil
Tusen tack för all hjälp. Hur skulle vi vanliga klara oss utan er.
Elisabeth

2015-01-04, 15:27
Svar #6

Utloggad Jan W Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2019-11-22, 14:15
    • Visa profil
Jag har ett ett litet problem med min ana Karin Olofsdotter död 1761-05-31 i Bartena,Väse, 72 år gammal. Alltså född ca 1689.
I begravningsnotisen står det att hennes föräldrar är Olof Nilsson och ?? Nilsdotter. (FI:1 sid 177).
 
När jag letar bland födda den aktuella perioden är enda som jag ser kan passa är Kari född 1687-02-02 i Silkesta med Olof Bog (Nilsson?) som far (CI:1 sid 149). Men vem är hennes mamma?
 
Tacksam om hjälp
 
Jan Larsson

2015-01-04, 21:49
Svar #7

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
I begravningsboken 1761 tolkar jag föräldrarnas namn som Oluf Eliesson och Ragnild Nilsdotter. I födelsenotisen från 1687 nämns inte moderns namn överhuvudtaget utan bara faderns, Oluff El[ss]ons barn i Silkesta.  
 
Du verkar vara på rätt spår men det kräver en del ytterligare forskning bakåt från Bartena och Karin Olofsdotter för att fastställa att detta verkligen är de rätta föräldrarna.
 
Mvh
 
Peter

2015-01-04, 22:50
Svar #8

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5450
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 17:51
    • Visa profil
Fadern i Karins dödnotis heter Olof Nilsson.
 
(Tagit bort en felläsning, var på fel sida...)
 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 2015-01-05 11:54)

2015-01-05, 09:21
Svar #9

Utloggad Rune Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2019-04-11, 08:51
    • Visa profil
Det är nog den Karin som föds i Silkestad 1688, döpt1688-02-19.
Far skräddaren Olof Nilsson 1647-1720 och mor Rangela Persdotter 1649-1728
Med vänlig hälsning
Rune

2015-01-05, 11:51
Svar #10

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5450
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 17:51
    • Visa profil
Rune
Vad står det mellan Oluff och barn?

2015-01-05, 13:13
Svar #11

Utloggad Rune Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2019-04-11, 08:51
    • Visa profil
Kristina
Det står nog Box för hans skrivs Olof Nilsson Box.

2015-01-05, 19:09
Svar #12

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5450
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 17:51
    • Visa profil

2015-01-06, 17:32
Svar #13

Utloggad Jan W Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2019-11-22, 14:15
    • Visa profil
Vad jag förstår finns det tre Olof Nilsson i Silkestad. Skräddaren Olof Nilsson d 1720-05-07 i Silkestad. Enligt dödsnotisen gift första gång med KERSTIN Nilsdotter d 1679 så det kan inte vara hennes mor andra gången med  och Rangela PERSDOTTER d 1728.  
 
Olof BOG Nilsson, (är han soldat?) Enligt Släktdata (som jag senare kollade i födelseböckerna) är han far till 4 barn Ellika f 1685-10-18, (min?) Kari 1688-02-19, Päder 1690-09-24. Maria f 1698 d 1702 i koppor.
 
Och Olof Nilsson d 1729-02-21 56 år gammal, gift med Kersti Hallorsdotter f i Bartena d 1729-02-12 67  år gammal. Men de gifter sig först 1694, lite sent för att vara föräldrar till min Karin.
 
Jag har gått igenom mantalslängderna också, där finner man från 1682 två Olof Nilsson båda antecknade som två personer, med hustru. 1683 Olof Nilsson och Olof Nilsson Bog.
Från 1685 finns det tre Olof Nilsson.
 
Detta blir ett pussel att få ihop.
 
En måste vara son till Häradsdomare Nils Olofsson d 1696-09-20 i Silkestad f 1619.

2015-01-06, 18:00
Svar #14

Utloggad Jan W Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2019-11-22, 14:15
    • Visa profil
Jag hittade och följde Olof Nilsson Bogs dotter Ellika Olofsdotter. Hon föddes 1685-10-18, och gifter sig med Olof Olofsson i Glumserud 1718. Där dör hon 1765-11-03. Där kan jag läsa att föräldrarna heter Olof Nilsson och INGRID Nilsdotter (!) FI:1 sid 252.

2015-01-06, 21:51
Svar #15

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5450
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 17:51
    • Visa profil
I Ellikas dödnotis tyder jag faderns namn till Olof Jonsson/Jönsson och moderns Ingegerd(Ingigärd) Nilsdotter.
 
Och Box ska vara namnet enligt Rune ovan. Kanske från Boxerud i Väse?

2015-01-07, 11:05
Svar #16

Utloggad Jan W Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2019-11-22, 14:15
    • Visa profil
Då har jag gjort fel. Det fanns tydligen en Ellika till i Silkesta född 1685-12-20, vars far heter Olof Jonsson.  
 
Men jag förstår inte vad Box kommer ifrån. På alla ställen jag har läst tyder jag namnet till BOG, Födelseboken och i mantalsregistret, det gör också den som har läst data in Släktdata.
 
Ska forska om de andra barnen i Silkestad, för att komma i klarhet om vem som är vem.

2015-01-07, 11:17
Svar #17

Utloggad Dan Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 348
  • Senast inloggad: 2018-09-19, 16:13
    • Visa profil
Jag får det till att den Ellika Olofsdotter som dör 17651022 i Glumserud är född 16851220 i Silkestad och är dotter till Olof Jonsson (död 17141217 i Silkestad) och Ingegerd Nilsdotter (död 16890120 i Silkestad).
När Ellika gifter sig med Olof Olofsson i Glumserud 17181102 står det att hon är piga från Silkestad.
Och som Kristina skriver ovan står Ellikas föräldrar i hennes dödsnotis som Olof Jonsson och Ingerid Nilsdotter

2015-01-07, 12:42
Svar #18

Utloggad Jan W Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2019-11-22, 14:15
    • Visa profil
Jag får tacka alla som bidragit.  
 
Tydligen är Skräddaren Olof Nilsson Box och Rangella Persdotter föräldrarna till min Karin Olofsson.
 
Speciellt tack till Rune som också har skickat mig Karins antavla, ända ner till Andor i Glumserud år 1380.  
 
Jan

2015-01-07, 15:53
Svar #19

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Använd gärna sökfunktionen till vänster. Jag hittar några sidor om folk Box, bl.a. just din anfader, Boxarnas anfader som borde FLYTTAS till Boxsidan ... http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/135830.html?1388765885
 
Ja, HELA denna diskussion skulle gärna flyttas hit till denna Boxsida:  
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/22472.html?1018044100
 
Och så finns Nils Olofsson Box nämnd av Stefan Björn i inlägg 2010-11-18 på Lungsundsidaan (Socknar Värmland) som generation III:1 i en anlista (utan att S.B. vet om dennes föräldrar som vi vet). Tydligen blev denne Nils Box anfader för folk med namnet Box i Lungsund, Karlskoga etc ställen i Värmlands bergslag. idag finns ättlingar till Box i Amerika.
 
Även ytterligare sidor med Boxfolk finns.
 
Mvh Björn
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2015-01-07 15:55)

2015-01-07, 16:15
Svar #20

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Den som har skrivit äldsta kyrkboken har fått en skopa här som slarvpelle i en sedelapp för att han kallar orten för Bogserud (se länk nedan).  
 
Modern form på hemmanet är Buxerud, men Buxrud finns det nämnt som redan 1622 (Buchrud 1630, Bochrud 1631) i en annan källa. Ett annan av sedelapparna visar att uttal förr var ett slags o-uttal, dvs Boks. Förr i tiden uttalades u nämligen nästan som modernt o. Nuförtiden uttalas orten annorlunda enligt samma sedeslapp.  
 
Min sökning:  
http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/phpform/vrm1.php?socken=%25Hela+riket% 25&rubrik=bu%25&lokal=%25&sockenort=V%E4se&haradort=%25&avdnr=0&sprak=alla&formu lar=++S%F6k+++
 
Om namnet Buxeruds betydelse, se här:  
http://www.varmlandsrotter.se/varmland/s-vase-ortnamn-buxerud.htm
 
Mvh Björn
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2015-01-07 16:18)

2015-01-07, 23:52
Svar #21

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2019-11-28, 16:09
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Det finns mycket få notiser om Buxerudsborna i domböckerna från Väse härad men om man kombinerar det som finns med uppgifter från skattelängder framkommer en någorlunda tydlig bild. Så här tror jag det ligger till med anorna till Box från Buxerud:
 
Generation I
Päär/Peder i Buxrudh 1610 o 1612 (spannmålstionde Väsehärad) och Peder Jonsson gammal knekt i Booxrudh 1627-1628 skulle kunna vara en och samma person.  
 
trolig son:  
I:1 Lars Pedersson
 
Generation II
I:1 Lars Pedersson
 
barn:
II:1 Erik
II:2 Nils
II:3 Joen
II:4 en dotter med okänt namn verkar ha varit gift med Hans Nilsson
 
Kommentarer:
*Eftersom Lars förestår ett relativt stort hushåll med gift son och Nils Larsson enligt mantalslängderna efterträder Lars är de med största sannolikhet far och son. Det styrks också av nedan återgivet protokoll från häradsrätten.
*Lars i Buxerud ingår 1637 i en lista med frälsebönder över 60 år. Lite märkligt att han ändå verkar finnas kvar i mantal t o m 1650. Vid denna tid var kanske inte åldersgränserna för beskattning så strikta eller så är det bara ett tecken på att han ännu var familjens överhuvud. Informationen antyder i vilket fall att Lars var i 60-årsåldern omkring 1640 och alltså född c1580 (grov uppskattning). Den Lars i Buxerud som omnämns i kyrkoräkenskaperna t o m 1658 är förmodligen Lars Pedersson.
*I Väse häradsrätt 1650 återges händelseförloppet vid ett dråp i samband med gästabud vid ett bröllop som hölls hösten 1649 i Myrom. Gamle mannen Lars från Buxerud och hans söner Erik, Nils och Joen Larssöner var inbjudna. Nils blev vittne till dråpet och själv skadad när han försökte avväpna vildmannen genom att slå en stör i huvudet på honom. Stören var dock så rutten att den inte höll för slaget...
*Dottern och mågen hör till släkten med stöd av min tolkning av mantalslängderna, där Lars Pedersson verkar ha en dotter och ej namngiven måg i hushållet fram till 1653 när Hans Nilsson först namnges. Han skattar emellertid inte utan enbart hustrun och året därpå enbart den vuxne sonen som från 1657 är huvudman i hushållet. Okänt om Hans var sjuk, åldrig eller kanske mest troligt soldat.
 
Generation III
II:2 Nils Larsson
 
barn
III:1 Olof Nilsson Box (ca1647-1720), g 1:o ca 1672 m Kerstin Nilsdotter från Silkestad (16xx -1679), g 2:o ca 1679 m Rangela Persdotter från Silkestad (ca1649-1728)
               
III:2 Elin Nilsdotter (ca1655-1699), g ca 1680 m Lars Olofsson från Berg
               
III:3 Lars Nilsson Box (ca1656-1741) bosatt i Lungsnäset, Lungsund, g m Margareta Henriksdotter från Asphyttan
            
III:4 Peder Nilsson (ca1657-1692), g ca 1682 m Walborg Bengtsdotter från Gummerud (ca1658-1722)
               
III:5 Karin Nilsdotter (ca1659-ca1696), g m Jon Persson från Labberud, Ölme
 
III:6 Ellika Nilsdotter (ca1662-1725), g 1687 m Lars Olofsson Hjortsfeldt/Jordfelt
   
Kommentarer:
*Nils Larsson börjar namnges i rullor och längder i slutet av 1640-talet men har förmodligen ingått i faderns hushåll som en gift son redan från åtminstone 1642. Födelseåren för hans kända barn kan utifrån åldersuppgifter i Db mm sättas till 1647-1662.  
*Enligt mantalsuppgifter hade han möjligen en gift son redan 1658 och en ogift vuxen dotter ingår i Nils hushåll 1662. Det tyder alltså på att han kan ha haft barn födda redan på 1630-talet. En liten reservation dock för möjligheten att ”sonen” 1658 kan vara en annan manlig släkting än ett eget barn, t ex en yngre broder. Om Nils Larsson blev far redan på 1630-talet passar även Kerstin Nilsdotter, som enligt åldersuppgift var ca 10 år äldre än Olof Nilsson Box, in som dotter i familjen.
*Nils förekommer i mantalslängder t o m 1679, de sista två åren utan markerad hustru vilket bör innebära att hon dött eller fallit för åldersstrecket.
*Vid denna tid förekom personer (normalt) i mantal mellan 15-63 år. Nils skulle alltså kunna antas tidigast vara född c1616 med tanke på att han gick ur mantal 1680. Om han utgick av åldersskäl eller inte är okänt men det förefaller som om han var död före 1683/84 eftersom han inte återfinns i Db för Väse som börjar då.
*Observera att det förekommer släkttabeller baserade på äldre forskning som säger att Nils Persson och Börit Attesdotter var föräldrar till Buxerudsbarnen. Det är felaktigt och verkar ha orsakats av en feltolkad domboksnotis där Gaperud i Nyed förväxlats med Buxerud. Bokstäverna ”G” och ”p” i förstnämnda ortsnamnet är med gammalt skrivsätt snarlika ”B” och ”x” i Buxerud.
*Ett mål i Ölme häradsrätt 1696 visar att Olof Nilsson Box, Elin Nilsdotter, Peder Nilsson och Karin Nilsdotter var syskon. Lars och Ellika omnämns inte i domen men jag tror ändå de hör till samma syskonskara. De verkar passa åldersmässigt bra för att så ska vara fallet och jag förmodar att de inte nämndes av den enkla orsaken att de inte närvarade vid tinget. Ärendet gällde arvet efter systern Karin Nilsdotter som dött barnlös.  
*Att Lars Nilsson Box hör till syskonskaran styrks av att han i Lungsunds kyrkoräkenskaper uppges vara född i Buxerud. Åldersuppgiften pekar på ett födelseår kring 1647 men är nog överdriven. Han är utesluten från mantalslängderna fr o m 1719 vilket snarare pekar på en födelse omkring 1656. Vidare har han liksom sin äldre bror Olof utövat skräddareyrket, vilket inte var vanligt i bondbygden. Skräddaregossen Lars Nilsson i Buxerud omtalas i Väsehärads dombok 1684. Därefter hittar jag honom inte förrän han dyker upp i Lungsund omkring 1691. Något som understryker släktskapet ytterligare är att när Lars Nilssons barnbarn blir faderlösa i Lungsund erhåller de sin farfaders systerson i Väse till förmyndare.
 
(Meddelandet ändrat av Merik 2015-01-08 08:52)

2015-03-08, 11:26
Svar #22

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2019-12-10, 13:49
    • Visa profil
Hej
Jag behöver hjälp med att tyda två stycken plats ord. Platser i Väse socken, platserna bör ha funnits i slutet av 1600-talet.  
 
Krumelurerna står i: Väse CI:2 sid.84 (vigselbok) vigseln tycks ske någon gång i oktober, oklart om det är den 7:de. men året är 1700.  
Det är paret: Nils Jönsson i.................. och
              Lisken Olofsdotter i..............
 
I samma bok, fast i födelseboken, finns de på sidan 167, då de får sin son Olof, men de tidigare platsangivelserna har nu blivit till deras egen hemvist antar jag och vilken är den? Jag kan se att de för faddrarnas del bl a står Silkesta.  
 
Tacksam för hjälp
Ewa Karlsson

2015-03-08, 13:08
Svar #23

Utloggad Karin Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-03-08, 13:08
    • Visa profil
Hej!
 
Under Värmlandsrötter finns ortsnamn för varje socken. Med hjälp av registret för Väse tyder jag orterna till:
Nils: Vimyren alt namn Backa
Lisken: Backa alt namn Vimyren
vid Olofs dop: Brosätter
 
Att Lisken kommer från samma plats som Nils verkar inte troligt men detta är det bästa jag kan tyda platserna till. Men som sagt använd gärna Värmladsrötter - där finns mycket intressant information som är nyttig för oss med anor i Värmland
Hälsninga
Karin M

2015-03-08, 16:12
Svar #24

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2076
  • Senast inloggad: 2019-12-08, 09:37
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Nils och Lisken vigs 7 oktober 1700.
Nils är från Vimyren (=Backa) och Lisken från Stocken (=Hallanda)

2015-03-08, 16:13
Svar #25

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2019-12-10, 13:49
    • Visa profil
Tack Karin
Va duktig du är! jag fick inte ihop något som liknade något.
Jag har aldrig hört talas om dessa namn, men du har säkert alldeles rätt. Undrars om man kan få tag i en karta för att se var det låg eller kanske fortfarande ligger. Jag har själv bott i Glumserud ett par år, så jag hittar till viss del ganska bra i dessa trakter. Men kanske ligger det inte alls i närheten!
 
Men hur kommer jag i kontakt med Värmlandsrötter? är det en släktforskarförening? Allt som kan hjälpa mig och kartlägga min mormors anor är intressant. Jag prövar med att gå ut på Googel så får jag se vart jag hamnar!  
Tack än en gång

2015-03-08, 16:25
Svar #26

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2019-12-10, 13:49
    • Visa profil
Tack Gunnar
Detta hade jag då inte lyckats klura ut av de krumelurerna. Tur att det finns de som kan! Men övning ger färdighet, eller hur?
Men vad betyder, inte för att det har någon större betydelse, men vad menas med Vimyren (=Backa) eller Stocken (=Hallanda) är det alltså äldre benämningar eller är det yngre benämningar.
När jag bodde i Glumserud ett par år, så hörde jag inte talas om dessa ord men det kan ju betyda att Glumserud inte ligger i närheten av dessa platser.
 
Tack än en gång
Ewa Karlsson

2015-03-08, 22:17
Svar #27

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5450
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 17:51
    • Visa profil
Adress till Värmlandsrötter, hemsida för Värmlands släktforskarförening:
http://www.varmlandsrotter.se/

2015-03-09, 10:11
Svar #28

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2076
  • Senast inloggad: 2019-12-08, 09:37
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Backa har stundtals kallats för Vimyren, och Hallanda har stundtals kallats för Stocken.
Nuvarande namn är alltså Backa och Hallanda.
Du kan se på Hermelins värmlandskarta var de ligger.
Där står felaktigt Harlanda för Hallanda.
http://idahlgen.scienceontheweb.net/Hermelinweb/orter/Vase.html

2015-05-11, 12:49
Svar #29

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2019-03-07, 13:44
    • Visa profil
Hej
 
Snälla, någon med abonnemang på kyrkböcker
 
Tror jag skrivit av fel
 
Väse C:7 s 525
 
jag har FF mors halvsyster Kajsa noterad som född 1841-01-07, och undrar om det är korrekt, dvs januari.  
Födelseby är Skyttjärn i Väse.
Skulle kunna vara 1841-05-07 (maj) då det finns en Kajsa född detta datum, gift Asp i FR 1890 samt död i SvDB5.
Så frågan är om det verkligen fanns två Kajsa, en för vardera datum jag nämnt?
 
Min Kajsa kallas oäkta och mor är änkan Cajsa Jansdotter.
 
Tack på förhand för hjälpen.
Marre

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna