ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-03-03  (läst 3788 gånger)

2009-07-09, 21:09
läst 3788 gånger

Utloggad Maria Åkerlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2009-07-09, 21:09
    • Visa profil
Stort tack Bo och Sven-Ove för er insats vad gäller min Magnus.
 
Någon som kan se när han gifte sig med resp. fru samt var Magnus var bosatt innan han, som soldat, flyttade till Visnum?
 
MVH Maria

2009-07-10, 11:34
Svar #1

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Elisabeth!
Det står fader bekännes dr Gustav Lars(son) på Edet i Rudskoga sokn.

2009-07-10, 12:18
Svar #2

Utloggad elisabeth elg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 18:20
    • Visa profil
Stort tack Peter för läshjälpen!
Mvh Elisabeth

2009-07-15, 11:43
Svar #3

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Nu testar jag lite, efter en tids frånvaro ;). Men jag är lite nyfiken på om någon känner till mer om barnen till Nils Håkansson´s (i Hallerudsbacken)  hustru och hennes syskon i mitten av 1600-talet?  
MVH Per

2009-07-16, 14:43
Svar #4

Utloggad Martin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 19:30
    • Visa profil
Hej Per,
 
jag har tyvärr råkat ut för en krasch på min laptop vilket gör att jag saknar stora delar av mina register för tillfället. Lite information om Nils Håkanssons familj har jag dock sammanställt, hämtat från domböckerna 1684-94 och kyrkböcker. Detta är vad jag kan bjuda på för tillfället, förhoppningsvis kan det finnas en del att hämta när jag får tillbaka datorn från verkstaden.
 
Nils Håkansson i Hallerudsbacken begravs 10/5 1691 i Hallerudsbacken [testamentspenningar] och var gift med Sigrid Andersdotter (framgår i domboken flera gånger, bland annat 14/3 1692) vilken är död före den 23/3 1691 (salig i domboken då och testamentspenningar utan datum tidigt 1691). Tre döttrar har jag till dem:
 
Elisabet Nilsdotter, gift med Nils Nilsson i Storängen, Karlskoga sn. Troligen är det hon som dör där den 14/3 1719 (kallas Elin) och är då 85 år, således född kring 1634.
Annika Nilsdotter, gift med Per Nilsson i Nolgården Viken. Tre av deras barn begravs 6/1 1693, 2/2 1693 och 7/6 1693 (den sista en dotter).
Brita Nilsdotter, gift med Jöns Eriksson som tog över Hallerudsbacken efter svärfadern. Dessa hade ett barn vilket begrovs 1695 (testamentspenningar).
 
Jöns var i sin tur son till Erik Eriksson i Udden, vilken hade uppodlat hemmanet där det förut bara fanns en backstuga. Han var gift med N.N. som sedan gifte om sig med Sven Ingvaldsson i Udden (nämns som Jöns styvfar 21/10 1687) vilken begravs 18/8 1687. Dessa hade sonen Ingvald Svensson(Jöns halvbror på mödernet enligt dombok 30/10 1688). Jöns moder begravs 26/1 1696 i Udden, kallad Ingvalds moder. Ingvald hade ett barn son begrovs 1/12 1695 i Udden, och fyra av hans barn vigs i Visnum 1710-20: Erik, Sven, Maria och Kerstin. Jöns Eriksson hade också en broder Henrik, vilken 23/10 1670 gifter sig i Varnum med Gunilla Svensdotter ifrån Bergsjö.
 
Ingvald Svensson i Udden kallas f.ö. för den fjärde brukaren i Udden, troligen efter sin far, Erik Eriksson samt den hittills okända person som tog upp backstugan Udden från första början.

2009-07-16, 23:50
Svar #5

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack för informationen. Det angående hans barn, kände jag bara till 2 av dessa (och var dem bodde), däremot verkar Sigrid Andersdotters syskon vara mer intressanta för mig. Tack vare en del mål ur demboken verkar en del av dessa gift in sig i Persbol samt Nolgården (!). Eftersom dem verkar beröra mina anor på något sätt hade jag (av ren nyfikenhet) blivit glad om någon visste mer om deras öden. Men visst figurerar han en hel del i Visnums häradsrätt. Hallerudsbacken ser ut att vara hans hustrus arvejord (+ att han köpte ut hennes syskon) kring detta är det även en del tvistigheter i häradsrätten. Jag tror att jag nog måste ge mig på Häradsrätten igen och se ifall jag finner ytterligare spår som kan hjälpa mig. Jag misstänker att jag inte gått igenom den renoverade Domboken kring åren 1670-1700 (vilket även är efter hans död). Han misstänktes ju även för en del (som han rentvåddes från), att han kom från Karlsskoga framgår ju även av Visnums häradsrätt (samt ett svar jag tidigare fått). Sigrid Andersdotter (hennes föräldrar och syskon misstänker jag att du har mer om). Jag måste dubbelkolla en del jag antecknat.
 
MVH Per

2009-07-20, 14:20
Svar #6

Utloggad Karin Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 13:10
    • Visa profil
Jag är också intresserad av Hallerudsbacken och Nils Håkansson och Sigrid Andersdotters anor och barn.  
Jag har ytterligare tre barn till dem - sönerna Anders, Olof och Johan. Olof och Johan rymde till Närke omkring 1676 (Visnums Häradsrätt hösttinget 1678)En av dem var död den andre levde på okänd ort.
Sonen Anders nämns i Visnums Häradsrätt 1660. Mer om sönerna har jag inte hittat.
Lisbet Nilsdotter har en son Johan Nilsson (Karlskoga Häradsrätt 1716-08-27 Göran Ekbergs avskrift)Maken Nils död före april 1696 (Visnums häradsrätt 1696)
Brita Nilsdotter vet jag endast att hon var gift med Jöns Eriksson och att han dog före oktober 1705 (Visnums Häradsrätt hösten 1705)
Jöns levde 1704 i Storfallet 1704 (Visnums häradsrätt hösten 1704)
Annika Nilsdotter (min ana) Var gift med Per Nilsson och de bodde i Nolgården. De hade hade minst två barn som blev vuxna Måns (min ana)och Daniel.Jag har ochså en anteckning om en son Jon men har inte antecknat var jag hittat den uppgiften...........
Måns begravdes 20  juli 1733 angavs då vara 45 år dvs född ca 1688 - och jag har inte hittat honom i födelseboken. Han var gift  med Katarina Jacobsdotter från Båtsviken i Varnum (släkten Kunt/le Compte)
Om Daniel har det skrivits en hel del tidigare här på anbytarforum så honom lämnar jag.
Nils Håkansson har jag mer om några led bakåt bl.a. har han en syster som också är min ana.
Ett tack till Martin Andersson för kompletterande information.
 
Sigrid Andersdotters anor har jag lite om men jag tror att du har mer än mig Per Göthe. Du skriver att hennes syskon gift in sig i Nolgården och Persbol. Har du uppgift om vilka det är? Jag är intresserad av det efterom jag har anor både i Nolgården och Persbol på 16-1700talet. Jag försöker få ihop släktskapen och vilka personer som bott på vilka gårdar främst under 1600 talet men ända fram till husförhören försöker jag få ihop.
De syskon jag har till Sigrid är:
Olof
Elin
Karin
Marit
Anders
Jöns/Jon  
Uppgifterna kommer från Visnums Häradsrätt och de flesta från det köp av Hallerudsbacken Nils Håkansson gjorde med Sigrids syskon.  
Jag har inte hittat (ännu) några av Sigrids syskon i Nolgården - första knytningen jag hittat är Sigrids dotter Annika som ju gifter sig med Per från Nolgården.  
I Persbol har jag inte heller(ännu) hittat några av Sigrids syskon.
Hälsningar
Karinm

2009-07-21, 11:26
Svar #7

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej Karin. Det är på det viset att jag måste dubbelkolla en (hel) del av målen (jag har Häradsrätten hemma från 1603-1725/30?). Men stämmer bitarna så har jag möjligtvis ner till omkring 1590-1610. Jag har kollat dessa bitar en del, men dessvärre är ena datorn just nu ur funktion. Dem tidigaste i Hallerudsbacken jag känner till (tar ur minnet nu) är Anders Olofsson. Vet inte om dessa mål kan intressera dig något nämnvärt.
 
12 Aprilis 1641 (Visnums Häradsrätt)
 
än kom för rätten Marit Andersdotter i Ämter=
fallet i Warnum sochen på sina barns wegnar och
tilltaldha deras faderbro(ö?)dher Anders och Jöns Anders=
söner sampt faderssÿstrar Magit, Elin och
Sigridh Andersdöttrar om ......... och någon
..... lösöre efter Anders .....son i Hallarudsbacken
i Wisnum sochen, och när rätten war .... och wÿst ...
och (barns?) mÿcket .... hadhe (upbudit?) och af honom  
sådan eftelagt jämpnkat bifans, och Marits barn hadhe .... hoos
sin ....... Anders Andersson , penningar 32 Dr ..
20 Öre kopparmÿnt och (uth?)i (radskopan?) och bohagt
.i..om, sku ännu wore obÿtta, skulle de hafua en bro=
derslott jordan behållen till dheras mÿndiga åhr (<)/.
 
November 1640 (Visnums Häradsrätt)
 
.....  ..... Marit Andersdotter i Emtafallet uthi
Warnums socken till sin mans broder, Anders i
Hallarudsbacken uthi Wisnums socken om arfft efter hans
fadher Anders Olufsson i be[ta] Hallarudsbacken. Och me=
dan .... och ....stade obÿtta, och lösöran wore, skift=
ada, dock uthan w(etneskap?), huru skiäligt: sÿ afsagdas, att
der wiste om, denonation om lösören å nästa ting, så mel=
lan han skulle jämkas (<)/.
 
Kolla 10 Februari 1651 (Visnums Häradsrätt, har ej försökt skriva av målet dessvärre, men har noterat anteckning om datumet för målet).
 
MVH Per (hoppas detta är till någon hjälp)
 
PS! Vilka har du i Nolgården och Persbol ? Jag menar nu förutom Annika Nilsdotter och hennes man naturligtvis!

2009-07-21, 18:07
Svar #8

Utloggad Helen Sperens

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-01-27, 17:05
    • Visa profil
Hej! Kan någon hjälpa mig med detta?
 
Enligt husförhör Finnerödja AI:1 s.95, AI:2 s.316, AI:3 s.175, AI:4 s.208 ska Carl Jansson vara född i Visnum 1765.
 
Den enda Carl jag fann 1765 var i C:3 1750-95 s.133, Carl född 3 november med föräldrarna soldaten Israel Wallman och Kierstin ? i Ersgårds Soldatstuga.
 
Namnet stämmer alltså inte (Jansson). Hade hoppats på att hitta en Carl med en Jan till far.
 
Någon som vet något mer om soldaten Israel Wallman f.1730?
Kan det vara “min” Carls far? Om Carl eller Israel lagt till eller bytt namn?
Israels förste son Jacob f.1770 heter som han borde; Jacob Israelsson enl. hfl AI:7 s.55.  
 
MVH Helen

2009-07-21, 18:12
Svar #9

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Jag tror att jag får göra ett tilläg nu,  så att det inte blir ett fel någonstans. Skrev jag inte slarvigt nu så skrev jag att några av hennes syskon  verkar hag gift in sig i Nolgården och Persbol. Det vill säga att det är mycket osäkert, det finns bara sporadiska uppgifter i Domboken (jag bör gå igenom materialet igen).

2009-07-21, 20:04
Svar #10

Utloggad Karin Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 13:10
    • Visa profil
hej Per!
Roligt att du åter är på G i Visnum! Hallerudsbacken hittade jag lite mer om - Sigrid Andersdotters syster Marit. Hon var gift i Sörgården i Vike med Anders Olofsson (hans andra gifte) och hade två söner Anders och Måns. Måns hade sonen Sven. En del av detta framgår av det mål i Visnums Häradsrätt 1707 som du tidigare har lagt ut här på anbytarforum.Föräldrarna Marit och Anders har jag hittat i andra mål i häradsrätten.
Måns A måste vara död före 1707 eftersom det då talas om Anders Andersson och hans brorsson.  
Sven Månsson dör 1709 (Visnum C:1) ihjälsagen på landsvägen vid Jälsberg och anges vara 36 år gammal.
 
Har du hittat något mer om vem Erik Mattsson i Blinäs Karlskoga är (mer än vad som framkommer av mantalslängden för Blinäs och det som för några år sedan du med flera skrev om på anbytarforum), han som köper Brita och Lisbet Nilsdöttrars tredjedelar i Hallerudsbacken? Jag har lite undringar om han kan vara släkt med Nils Håkansson eventuellt dvs har anor i Stora Strömtorp i Karlskoga. Hat letat en del där men inte hittat något ännu.
 
Jag håller nu också på att kolla i kyrkböckerna och även i häradsrätten. Jag har AD så jag har tillgång till det som finns där. Jag har skrivit ner det som finns om vissa gårdar dvs personer släktskap och så uppbuden. Men jag har inte gjort några avskrifter som du ju i alla fall tidigare ägnat dig år.  
 
De tidigaste jag har i Hallerudsbacken är samma som du Anders olofsson där dina tidigare inlägg ianbytarforum var det som satte mig på spåret. Jag har alltså inte hittat några Andersbarn i Nolgården och Persbol men jag har inte riktigt alla åren klara för de gårdarna. Jag har läst häradsrätten fram till ca 1715 men är inte riktigt klar med den första domboken. Sen får jag reservera mig för att det är svårläst ibland och det kan bli felläsningar.
Hälsningar
KArinM

2009-07-21, 21:20
Svar #11

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tyvärr är min andra dator ur funktion nu, annars tror jag (har för mig) att Anders Olofsson är kusin till en av mina anor, men just nu har jag inte det andra släktträdet framför mig (det som är mer ifyllt).Jag har dessutom ej kollat Karlskogas Häradsrätt, men det är en del som förbryllar mig lite. Jag har en Anders Andersson bland mina anor i Persbol! Det är denna.
 
Upbud 10 Martij 1722
 
3/6 delar eller hälften af en fierding hemmat Hallaruds=
backen Wisnums s. , des af Per Nilsson i Nohlgår=
den bewÿsta sig kiöpt hafwa 2/6 af sin swåger Jöns
Eriksson i Hallarudsbacken för 40 Rdr Countant
efter undfången köpaskrift daterat d 1 December 1694  
men 1/6 utj bem[ta] hemmat har Per Nilssons son
Måns Persson i Nohlgården inlöst af Anders
Andersson i Persbol för 30 RDr countant, ei p=
mätigt säljarens gifna salubref d 13 Februari
1709 och med datt quitence på hela köpesumman
d: 17 Augusti 1719, opböds för Per Nilsson och hans son
Måns Persson i Nohlgården  \/.  
 
PS! Anders Anderssons hustru (Ingeborg Swensdotter 1654-1738 domb. + Db)kommer från Persbol, och där är jag i skiftet 15-1600-talet på hennes faders sida, hennes moder (Elin Bengtsdotter) e´det mitten, till slutet av 1600 (hon dog December 1704, Db). Men jag vet inte varifrån Anders Andersson kom, bara att han är inblandad i gårdsköpen kring Hallerudsbacken.
Domb. = Domboken, Db = Död o begravningsboken.

2009-08-02, 19:00
Svar #12

Utloggad Martin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 19:30
    • Visa profil
Hej Per och Karin,
 
jag vet inte om jag kan bidra med så mycket mer information, men om jag sammanställer vad jag har så kan jag nog åtminstone komma med ett par funderingar.
 
Anders Olofsson i Hallerudsbacken är död före 1636 (hustrun då änka i Domb), namnet framgår bland annat i Domb 1641. Han var gift med Elin Larsdotter (änka 1636 belägrad av finne Lasse Jonsson, levde 1651 som Anders Anderssons mor enligt Domb). 1651 framgår i domboken att två av Anders bröder har blivit hängda för stöld, en namnlös i Filipstad och Lasse i Stockholm. Paret hade barnen:
 
Jon Andersson, död före 1681 i Gärdsberg, Varnum sn.
Sigrid Andrsdotter, gift med Nils Håkansson i Hallerudsbacken.
Anders Andersson, belagd 1640-51 i Hallerudsbacken(Domb), salig 1681
/Olof/ Andersson, troligtvis död före 1681 då sonen Anders Olofsson lever i Bregårdstorp, Karlskoga sn.
Elin Andersdotter, levde 1681 i Kymmen, Sunne sn.
Karin Andersdotter, gift med Jon Persson i Kojan, Nysund sn.
Marit Andersdotter, gift med Anders Olofsson i S Viken. Anders var gift 1:o med Gunilla Persdotter och hade barnen Sven i Sörgårdstorp, Jon i Karaby, Nils i Kväggstorp, Bjurtjärn sn, Karin i Bäcken, Nysund sn, och Inga, salig 1668. I giftet med Marit hade han barnen Måns och Anders, vilken tog över gården och gifte sig med Sigrid Algotsdotter ifrån Blaxmo.
/Anders/ Andersson, gift med Marit Andersdotter i Ämtefallet, Varnum sn, vilken talade å sina barns vägnar till deras farsyskon vid ting 1641.
 
Angående Erik Matsson i Blinäs så härstammar jag från honom, men har inte funnit någon koppling till Stora Strömtorp. Hans hustru Brita Eriksdotter härstammar ifrån Brickegården och Immetorp, och själv är han på fädernet från Blinäs. Modern Elin Svensdotter vet jag däremot inte varifrån hon kommer. En hypotes är förstås då att hon skulle vara dotter till Sven Håkansson i Stora Strömtorp - bror till Nils i Hallerudsbacken - trots att han redan har en känd dotter med det namnet, gift med Tomas Nilsson (jag känner dessutom bara till Svens dotter Gunilla, gift med Olof Grelsson i Gräsmossen).

2009-08-26, 16:34
Svar #13

Utloggad Britt-Marie Jedmo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2009-08-26, 16:34
    • Visa profil
Hej!
I min forskning dyker det upp en Neva Kristiansdotter f. 1896-07-20 någonstans i Nord-Amerika. Hon är gift med Ernst Oskar Karlsson f. 1892-07-20 i Finnerödja. De får en son, Ernst Kristian, f. 1916-09-20 Örebro Nicolai fs. När jag söker efter Neva och hennes anförvanter, hittar jag henne i 1900 Sv. Bef. i Visnums församling. Där bor hon hos f d barnmorskan Cajsa Lindholm Nilsson i Svedje. Cajsa är änka efter skräddaren Johannes Persson Lindholm 1827-1880. De har tre biologiska bar:  
PER HENNING f. 1862 d. 1895. Var i Nord-Amerika åren mellan 1880-1895.
EDLA AMALIA f. 1865. Även hon åkte över till Amerika 1886 och återvände år 1894.
AGNES SOFIA f. 1868 emigrerade till Nord-Amerika 1889 och troligen blev kvar där.  
 
Min fundering och undran är om den sistnämnda Agnes Sofia kunde vara mor till Neva Kristiansdotter. Agnes Sofia var den enda som enligt husförhörslängd inte återvände till Sverige och därmed kunde befinna sig i Nord-Amerika 1896, då Neva föddes. Finns det någon släktforskare som känner till detta mer och bättre än jag, vore jag tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Britt-Marie Jedmo

2009-08-30, 10:23
Svar #14

Utloggad Kerstin Jeppsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 590
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 22:32
    • Visa profil
Torparen Lars Jonsson f.17640518 i Bäck, Visnum gift med Katarina Olsdotter f. 1769. De flyttade från Algutseryd  till Persbol enl. A1:10 1809-1814 GID: 538.11.84100. Kan inte följa dem längre fram. Finns det någon som känner till vart familjen bodde senare?
MVH
Kerstin Jeppsson

2009-09-25, 11:03
Svar #15

Utloggad Tor Hilmar Årnes

  • Slektsforskar
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-07-04, 00:36
  • Fra Tromsø , Norge, Bor på Nesodden .
    • Visa profil
Hei!
Mitt navn er Tor Hilmar Årnes og jeg søker etter en person fra Sverige som
hette:
Anders (Andreas)Fredrik Ahlbäck.Født ca. 1841-1844.
Var I Bergen og Tromsø I Norge mellom 1865-1880.
Mulig det har noe med denne personen :
 
Post 841286
Ahlbäck, Anders Fredrik
Man
f. 29/11 1841 i Kristinehamn, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 1861
från Varnum, Värmlands län (Värmland)
0311861001 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta
Emigrantregistret i Karlstad
Källa: Emibas emigrationsakt: Varnum S 1861 001
Onormerade namnformer:
Destinationsland: Osäker emigration

2009-09-25, 12:42
Svar #16

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Tor Hilmar!
Anders Fredrik är född 23/11 1841 och son till
Kakelugnsmakare C W Ahlbäck och hans hustru
Johanna Nilsdotter
Värmland, Kristinehamn C:8 Fö 1837-1860 sidan 105
Mvh Annalena

2009-09-25, 19:41
Svar #17

Utloggad Karin Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 13:10
    • Visa profil
Hej Kerstin
Lars och Katarina flyttar 1814 med familjen till Algutserud där återfinns de i AI:11 1814-18 på sidan 3 (Arkiv Digital)  
i  AI:12 1818-24  s. 280 Husvilla i Persbol återfinns familjen kommer från s. 33 Bäck där de står som inhyses. Från Persbol flyttar fsmiljen till Krontorps bruk 1822. Jag kan inte återfinna dem i Krontorp men på s. 3 (AD) finns en inhyses Lars Jonsson utan årtal inflyttad från Persbol 1820 död 1824. Någon Kerstin hitar jag inte där.
I dödboken E:1 1787-1825 hittar jag inte någon Lars Jonsson men den verkar inte vara komplett det året.
 
Du kan ju leta igen och se om du hittar något mer - längre än så här kommer inte jag.
Hälsningar
KarinM

2009-09-29, 09:42
Svar #18

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej
Jag söker information om föräldrarna till Sara Cajsa Olsdotter född 1816 18/6 i Visnum. Det enda jag har lyckats få fram är namnen på föräldrarna men inte födelseår eller födelse socken, Fadern: Olof Nilsson och Modern: Anna Jansdotter. Detta måste man ju ha när man ska leta djupare ner i rötterna  
Finns det någon som har råkat på dessa föräldrar och kan bistå mig med upplysningar?
Anna

2009-09-29, 21:51
Svar #19

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Har du tittat i Visnums födelsebok? Då ser du att det står att de bor i Kvarnbråten, och där finns de också, på sidan 102 i husförhörslängden, Visnum AI:11. Sedan är det bara att gå vidare.

2009-10-01, 19:29
Svar #20

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Tack för tipset Kristina. Jag kollar upp!
Anna

2009-12-08, 17:32
Svar #21

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej
Är det någon som har råkat på Lena Jacobsdotter. Hon är född 1746 och död 1793 24/3 i Visnum (Hult). Hon var gift med Bengt Andersson född 1746 i Visnum. Men jag har inte kunnat hitta var hon är född någonstans. Om det är någon som har upplysningar om henne så skulle jag bli väldigt tacksam.
MVH
Anna

2009-12-09, 10:42
Svar #22

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
1746-08-24 Visnums Kil   Det exakta datumet är hämtat från ICI.  
 Skapad av MinSläkt 2.4b, Programmet tillhör: Lars-Ola Hansson.

2009-12-09, 10:44
Svar #23

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Far:    Jacob Andersson  
Mor:    Elsa Torstensdotter  
ENL.SAMMA KÄLLA

2009-12-09, 15:33
Svar #24

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil

2009-12-29, 20:28
Svar #25

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej
Behöver lite läshjälp. Någon som känner till trakten och kan tipsa mig var Olof Nilsson är född. Bilden är hämtad ur Visnum A1/11
Tack på förhand
Anna

2009-12-30, 12:36
Svar #26

Utloggad Karin Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 13:10
    • Visa profil
Hej  Anna!
Familjen kommer från Rudskoga - Olof finns i Rudskoga födelsebok 1768-1850 s. 6 C:4 AD online
föräldrar Nils Hindrichsson och Ingrid Olofsdotter från Upplanda husförhör Rudskoga 1761-75 s. 33 del II AI:6 AD online  
Anna finns i samma bok på s.35 föräldrar Johan Elofsson och Stina Persdotter södra Gren husförhör Rudskoga 1775-93 s. 37 AI:7 AD online finns hela familjen med sex syskon till Anna.

2009-12-30, 14:36
Svar #27

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej Karin
Tack så mycket för hjälpen. Det hade jag aldrig listat ut själv
Gott nytt år!
Anna

2010-03-03, 16:21
Svar #28

Elin Nylander

Hej!  
 
Jag behöver lite hjälp med att tyda anteckningen om min släkting Elin Elisabeth.  

2010-03-03, 18:54
Svar #29

Utloggad elisabeth elg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 18:20
    • Visa profil
Hej Elin!
 
Föräldrarna är Anders Peter Johansson och hans hustru Johanna Sofia Carlsdotter från Mobråten i Nysunds församling i gränstrakterna Värmland/Närke. Du hittar dem i Nysund A1:20a sidan 215 där det noteras att familjen flyttar till Nors församling,Värmland  1877-12-21 attest nr 60.
 
Med vänlig hälsning
 
Elisabeth Elg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna