ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Töcksmark  (läst 6114 gånger)

2014-07-29, 14:27
läst 6114 gånger

Jan M Keus

Takk Maud, for utfyllende opplysninger. Dette får holde så lenge. Men ett spørsmål har jeg endå:
Hva er en Hemmansägare?  
Betyr det at vedkommende eide sin bolig, og dyrket en begrenset jorde rundt sin hemman? En slags torpare med eiendom?
 
Takk igjen,
JanM

2014-07-29, 15:34
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
En hemmansägare är en bonde som äger sin egen gård och jordbruksmark (sitt hemman).
 
Vad gäller Hemming Anderssons syskon kan tilläggas att även systrarna flyttade till Norge:
Juliana Andersdotter f. 10/12 1847 i Elovsbyn, Töcksmark, utskriven därifrån till Norge 11/11 1872.
Ingeborg Andersdotter f. 23/7 1853 i Elovsbyn, Töcksmark, utskriven därifrån till Kristiania 5/2 1877 efter att ha vistats i Norge en tid.
 
Brodern Nils Andersson f. 29/6 1856 i Elovsbyn, Töcksmark, utskriven därifrån till Sköns socken i Medelpad 8/9 1876 men jag har inte kunnat finna honom i Sköns inflyttningslängd. Inte heller i den svenska folkräkningen 1880, så kanske drog även han till Norge.
Hälsar vänligen
Maud

2014-07-29, 17:17
Svar #2

Utloggad May Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-05-05, 20:09
    • Visa profil
Hej Jan! Hemmings far Anders Hansson är född 1816-12-25 gift med Cajsa Nilsdotter född 1825-07-16 och finns i hemmanet Elofsbyn i Töcksmark socken enligt husförhörslängd AI:15 sidan 56. Anders familj finns i hfl AI:8 sidan 30 föräldrar Hans Hansson född 1787 och Elin Andersdotter född 1789.
Elin Andersdotters föräldrar är Anders Svensson från Elofsbyn född 1760 och Karin Ersdotter från Skrädene född 1747. Anders är son till Sven Månsson född 1723 i Elofsbyn och Böret Andersdotter  från Töresbyn född 1728.  
Svens föräldrar är Måns Svensson i Elofsbyn, född 1676 och Elin Andersdotter född 1685 förmodligen i Rommenäs, Östervallskog.
Karin Ersdotters föräldrar är klockaren och nämndemannen Erik Ersson född 1713 och Kerstin Andersdotter född 1716 från Östra Bön. Erik Ersson är son till Erik Svensson och Malin Gunnarsdotter i Skrädene. Kerstin Andersdotters föräldrar är Anders Simonsson född 1690 från Navarsviken i Östervallskog och Anna Simonsdotter  född 1700 från Östra Bön. Annas far är Simon Olofsson död före 1722-08-25.
Hans Hansson har jag inget på sedan förut men ser att han växer upp som styvson till Christopher Nilsson född 1766 och Malin Jonsdotter född 1765 enligt hfl. Det föds en Hans Hanson 27 april 1787 med föräldrar Hans Larsson och Malin Jonsdotter i Bälserud, som är ett torp under Elofsbyn. Men något förbryllar för Hans Larsson född 1740 är gift med Elin Hansdotter född 1739. Det går naturligtvis att ta reda på hur det förhåller sig och har du tur finns någon annan som redan har fakta . Mvh May

2014-07-29, 21:44
Svar #3

Jan M Keus

Takk til Maud og May. Det synes nå klart at skredder Hemming Andersson (i Norge ble det til Andersen) var av god-gammel bondeslekt, som prøvde lykken først i Norge, så USA og så Norge igjen. I folketelling av 1875 vises det at han bodde (med hustru Ingeborg), samt sine to søstre Ingeborg og Julie, i en leiegård i Norbygaden 45 i Kristiania.
I 1881 reiste han til Chicago, sammen med sin kone Ingeborg (da 32 år) og deres sønn Nils Andersen, da 4 år.  
 
I 1892 er han tilbake i Norge og folketellingen av 1900 viser flere barn, født i Kristiania etter 1892. Dog med en annen hustru, Antonia Benette født Andersen, født i Kristiania 1862, og død i Oslo 1930. I rekken av barn som vises i denne folketellingen er de to eldste barn født i USA før 1892 og er muligens blitt adoptert i hans nye familie, etter at Ingeborg må ha død i USA.  
 
Jeg har mulighet til å søke videre på Arkiv Digital via DIS-Oslo/Akershus' abonnement, som er åpen for DIS-Norges medlemmer.
Takk for all hjelp.
JanM

2014-08-04, 20:36
Svar #4

Jan M Keus

Hallo Maud og Maja
I Norge har vi fordøyet opplysningen om Hemming Andersson (f 1851)og sammenlignet med muntlige informasjoner fra den eldste generasjon. De nevnte flere ganger at Hemming bodde på (eller flyttet fra)gården Ögarn. Jeg har fått tilgang til et antall fotografier av huset. Og lurer på om dere vet noe om gården Ögarn, dets beboere. Han som leder forskningen skriver:
 
Jeg kan ikke skjønne annet enn at Hemmings slekt i generasjoner må ha bodd på en gård Belserud i Elovsbyn. Jeg var der en gang for å se etter den, men fant den ikke. Så når du først er i gang er det fint hvis du spør om den også. Hemmings far døde, og moren giftet seg om, så han vokste opp på gården Gamla. Den er lett å finne, for den ligger langs hovedveien som går nordover fra Töcksfors.
Jeg er ikke sikker på om navnet Ögarn er brukt. Jeg mener å huske at den var oppført med et annet navn i forhørslengdene. Men hvis du beskriver for henne at det er det første huset på veien nordover på motsatte side av Töck enn Elovsbyn. Jeg mener den heter Sandavägen.  
 
Fortsatt god sommer,
Jan

2014-08-04, 21:56
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Hej Jan,
jag har aldrig varit i Töcksmark och har ingen kännedom om gårdsnamnen där utöver vad som står i kyrkböckerna - och där finner jag inte de namn som nämns ovan. Förhoppningsvis kan någon mer bevandrad på orten hjälpa dig.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2014-08-04 21:58)
Hälsar vänligen
Maud

2014-08-04, 22:39
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Här finns en lista på orterna i Töcksmark:
http://www.varmlandsrotter.se/varmland/s-tocksmark-start.htm
 
I grannsocknen Västra Fågelvik finns Ögårn i Dusserud. Den är numera ett kulturminne. Det kanske var någon släkting som bodde där?  
http://www.lansstyrelsen.se/varmland/RumText/byggnm/ogarn_dusserud.pdf
http://www.turistivarmland.se/merinfo_enskild.asp?id=28¬isid=79
http://www.bildgalleriet.org/bygder/f%C3%A5gelvik/%C3%B6g%C3%A5rn-i-dusserud-200 9-1921150

2014-08-05, 12:15
Svar #7

Utloggad May Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-05-05, 20:09
    • Visa profil
Hej Jan! Elofsbyn är inte namnet på ”ett sted” som man kan tro utan ett hemman med jordbruksmarker och skogsmarker som hör till. Far man förbi där det står Elovsbyn på vägskylten i dag ser man flera gårdshus och lador eftersom det kan vara flera ägare inom samma hemman. Ordet Gamla är gammel på norsk, så gården var nog den gamla gården. Bälserud är ett torp som ligger på Elofsbyns marker. Det är sällan man ser i kyrkböckerna vilka som bor på just Bälserud men när farfar till Hemming föds står Bälserud i födelseboken.  Ögårn som nämns skulle kunna vara Östegård som ligger på samma sida av Töck som Sanda. Men jag är egentligen inte så ”lommekjent”  så jag ska ringa några från bygden och höra om Ögårn kan vara ett gårdsbruk vid Bälserud eller inom Elovsbyn  som varit öde en tid och sen kallats så dialektalt. Jag har nämligen tittat i husförhörslängderna och bara funnit Hemming i Elovsbyn. Hans hustru kommer heller inte från Östegård. Kan det vara så att hans skrädderi  fanns i Östegård? Eller snarare lärde till skräddare där? Hälsning May

2014-08-05, 16:50
Svar #8

Jan M Keus

Salut May
Takk for svar; jeg skal sende det videre. Når det gjelder Ögårn så fikk jeg et par bilder av huset. Legger de ved.
 
Kanskje noen på bygden gjenkjenner huset. Der ser ut til å være et torp i allafall.
Hilsen
Jan

2014-08-05, 16:52
Svar #9

Jan M Keus

Salut May
Her kommer et bilde til.

2014-08-06, 20:04
Svar #10

Utloggad May Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-05-05, 20:09
    • Visa profil
Hej Jan! Har pratat med en man i historiegruppen i Östervallskog som håller på att dokumentera gamla bilder. Han bor mindre än en mil från Elofsbyn och lovade titta på bilderna men hade inte tid just nu. Han sa att det fanns ett Ögårn på varje sida av sjön Töck. Med vänlig hälsning May.

2014-08-07, 20:42
Svar #11

Jan M Keus

Takk Maud, Kristina og May for deres svar.
Nå venter jeg spent på hva historiegruppen i Östervallskog kan fortelle oss.
Slik jeg forstår det heter området (hemman) Elovsbyn/Elofsbyn, og at her finnes det flere enkeltstående gårder eller torp,  
som alle har et egetnavn. Hadde f eks et slikt hemman en egen kirke eller annex kirke?
 
Med min hollandske bakgrunn prøver jeg å sette meg inn i den svenske modellen, som er litt annerledes enn den norske modell som jeg har lært meg å forstå etter hvert.
Fortsatt god sommer.
Jan

2014-08-08, 14:22
Svar #12

Utloggad May Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-05-05, 20:09
    • Visa profil
Jan gå in på www.varmlandsrotter.se Välj om Värmland och sen socknar.Då är Töcksmark en av socknarna, som du kan läsa om. May

2014-08-08, 17:43
Svar #13

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
En direktlänk till den sidan finns i mitt inlägg ovan, den 4 augusti...

2014-08-08, 20:18
Svar #14

Jan M Keus

Takk May for länken; jeg hadde allerede sett den, etter at Kristina gjorde meg kjent med den.  
Dermed er det sikkert at Elovsbyn ikke hadde egen annex kirke.
Uansett, vi må nok vente på Östervallskog's historiegruppe.
Hilsen
Jan

2014-08-08, 23:24
Svar #15

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Elovsbyn är en ort i Töcksmark socken(församling), inte en församling med egen kyrka. Enligt folkräkningen 1890 hade Elovsbyn 161 invånare och var därmed den tredje största orten i Töcksmark. Öbyn var minst med bara 6 invånare.
 
http://www2.foark.umu.se/folk/s/statistik.asp?selarkbild=T%F6cksmark&x=Hemort&so rt=Sortera+efter+fallande+antal&action=Ber%E4kna

2014-09-14, 22:26
Svar #16

Utloggad Arne Kjetil Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-09-16, 09:03
    • Visa profil
Hei,
 
Anders Bryngelsson, f. 1787 i Øbyn, Töcksmark til Norge i 1802
Bryngel Bryngelsson, f. 1791 i Øbyn, Töcksmark gikk til Norge i 1805
 
Brødrene kom til Eidsberg i Østfold, Norge og giftet seg der.
Bryngel er min tipptippoldefar.
 
I husforhöret forTöcksmark A1:6 side 75
er foreldrene Kyrkvokter Bryngel Andersson, f. 1743 og Karin Andersdotter, f. 1749
 
Bryngel Andersson Töresbyn og Karin Andersdotter Backa ble viet 28 Dec 1769 i Töcksmark, Värmland
(Töcksmark kyrkobok 1767-1797 folio 201, N:13)
 
Jeg har fra (familyseach) Karin Andersdotter, f. 20. april 1748 Töcksmark, foreldre: Anders Christopersson og Boret Andersdotter  
Anders f. 1714 og Borit f. 1707
 
Videre har jeg fra (familysearch) Bryngel Andersson, f. 4. oktober 1743 i Töcksmark
foreldre: Anders Halwardsson f. ca. 1714, død 10. juni 1759 Töresbyn, Töcksmark og
Gunilla Andersdotter f. ca. 1710, død 21. oktober 1785 Töresbyn.
 
På ancestry.com finner jeg en Gunnela Andersdotter, f. 25. august 1709 i Silbodal, Värmland
Far: Anders Bryngelsson - Mor: Maria Olsdotter.  
Kan det være Gunilla Andersdotter som ble gift med Anders Halwardsson ?
 
Tacksam for hjelp til å finne røttene til de to sistenevnte foreldrepar hvor jeg bare har ca. fødselsår å gå ut ifra.
 
Vennlig hilsen
Arne Kjetil Andersen

2014-09-15, 22:02
Svar #17

Utloggad May Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-05-05, 20:09
    • Visa profil
Hej Arne! Antar att du betraktar familysearch och ancestry som andrahandskällor. Jag sökte på vigde i Töcksmark i kyrkboken C:1 sidan 212 och fann: 1737-10-22 vigdes drängen Anders Halvardsson och pigan Gunilla Andersdotter ifrån Ulvenäs. Ulvenäs är också ett hemman i Töcksmark så jag skulle inte tro att den Gunilla du funnit i Silbodal är rätt person. Men kruxet är att jag inte kan leta efter varken Anders eller Gunillas födelsedatum i Töcksmarks kyrkböcker för de börjar först år 1717. Därför blir det svårare att finna deras urspung.  
Om Karin Andersdotters föräldrar, som är bland mina anor vet jag att Böret är av finskt ursprung född beräknat 1709 i Norra Ivarsbyn, Östervallskog socken och död i barnsäng 1756 i Backa i Töcksmark.
Hennes make Anders Christophersson föddes i Backa 1714 enligt husförhörslängd och dog 1772-12-18 56 år gammal. 1741 fick han skottpengar vid tinget för att ha skjutit en björn. Hans far är Christopher Persson född beräknat 1655 enligt dombok 1730 och begravdes 1740-11-01 100 år gammal.  Hustru nummer två till Christopher och Anders mor är Elin Rasmusdotter , som begravdes 1738-02-24 68 år gammal. Anders farfar är Per Månsson i Svensbyn i Östervallskog enligt dombok 1730. Mvh May Jonsson

2014-09-15, 22:27
Svar #18

Utloggad May Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-05-05, 20:09
    • Visa profil
Hej igen! Formulerade mig otydligt nyss. Menade att det andra släktforskare lägger in i släktträd är bra att kolla mot källorna Har inte varit så noga själv, ser jag, att för dig ange exakt var jag fått mina uppgifter från, men vill du kan jag maila mina avskrifter med sidhänvisningar. Med vänlig hälsning May Jonsson

2014-09-16, 09:03
Svar #19

Utloggad Arne Kjetil Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-09-16, 09:03
    • Visa profil
Hej igjen May,
 
Tackar så mycket for alle opplysninger.
Jeg er heldig som traff deg.
 
Ja jeg vil gjerne at du mailer dine avskrifter med sidhänvisningar til meg (sandsteel@gmail.com)
 
Kommentarer:
Anders Christophersson f. 1714 Backa - Hvordan vet du han er født/døpt i Backa ?
Christopher Persson, f. ca. 1655 er alder fra Dombok 1730 mer reliable enn alder i Kyrkboka ved begr. ?
Har du navn og opplysninger om hans 1. ektefelle ?
Jeg er også interessert i søskon om du har dem (jeg har søskene til Karin Andersdotter og Bryngel Andersson, men det er ikke primærkilder).
Per Månsson, Svensbyn, Östervallskog (fins ikke Svensby også i Töcksmark ?)
Jeg kjører forbi der når jeg besøker min svoger i Sillebotten.
 
Med vennlig hilsen
Arne Kjetil Andersen

2014-09-16, 22:10
Svar #20

Utloggad May Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-05-05, 20:09
    • Visa profil
Hej Arne! Svarar på dina frågor här men det övriga kommer på mail. De domböcker jag refererar till är från Nordmarks häradsrätt.
fråga nummer 1: kan inte finna belägg i födelseböcker eftersom de inte finns bevarade från tiden före 1717 men enligt mantalslängder och domstolsprotokoll talas alltid om hans far som Christopher i Backa från 1677. Backa är ett hemman i Töcksmarks socken som hade en sockenkyrka där han troligen är döpt (men i de födelseböcker som finns kan man se att ett barn ibland döps i en grannsocken /nabosocken)
fråga nummer 2: Så här har jag skrivit i mitt släktprogram om Christophers födelseår:  Christopher Pärsson i Backa 100 år gammal står det i begravningsboken 1740 men när han vittnar vid tinget 1730 står det en gammal man, 75 år gammal Hans far Per Månsson omtalas vid samma tillfälle och om honom sägs att han tjänade i Kristiania under Hannibalsfejden och den var 1643-1645, så det verkar mer troligt med födelseår 1655. Dessutom finns Per med hustru i mantalslängden först 1653.
Christopher Pärsson finns i mantal 1677 i Backa och då är han gift och det är rimligt, att han kan vara 22 år som domboksuppgiften visar.  
fråga nummer 3: Vintertinget 1740 §33 (bild 716 AD) Änkan Marit Christophersdotter i Skarbol ...kärade till Christopher i Backa angående bördslösen av 1/12 uti hemmanet Backa som Anders  köpt för 97 daler 16 öre smt.. tingsrätten änteligen befunnit att Britta Amundsdotter först varit gift med Anders Rasmusson och med honom avlat sonen Erik Andersson säljarens fader, sedan är Brita gift bliven med Christopher Pärsson med vilken hon avlat kärande Marit; Efter Britas död har Christopher sig ytterligare gift med Elin Rasmusdotter och med henne avlat svaranden Anders. Denne Christopher som är kärandens och svarandens fader...
fråga nummer 4:  syskon får jag återkomma till i ett mail
fråga nummer 5: Vintertinget 1730 (bild 173-AD) sidan 55 upplästes den synerannsakning  som d 28 augusti 1729,,,,,,,,, förrättad i parternes närvaro över torpet Svensbyn och Björkeskog hvarom jordägarna i Amunderud å ena och av jordägarna i Kyrkiobyn Östervallskog socken å andra sidan äro tvistiga  ,,,,,,,,,,till vittnes uti saken gamle mannen  Christopher Persson i Backa hvilken,,,,,,,,,, berättandes sedan at dess fader Peer Månson hade under hannebals fäigden (Hannibalsfejden var åren 1643-1645) varit tiänande uti Christiania(=Oslo) i Norriget,,,,,,,,, tog han sig tienst hos Christopher i Strömmer då han gift sig till Kyrkiobyn hvar ifrån han flytta till skogen därunder och tog sig före att svedja och upparbeta Svensbyn därest han en lång tid af 30 åhr vistades.
Peder och hustru finns enligt mantalslängden i Svensbyn 1653 - 1663.
Pär Månsson och hustru (Mantal Kyrkebyn 1664-1675) I dombok 1683 Sidan 127 ”kiärade Christopher Persson till bägge sina bröder Äskil och Anders.
Svensbyn är ett torp under hemmanet Kyrkebyn eller Stommen i Östervallskog.
Känner inte till Svensbyn i Töcksmark men känner till flera andra Svensbyn i Sverige.
Jag har fler domboksavskrifter om Per, Christopher och Anders och de kommer med mail. Mvh May Jonsson

2014-09-23, 00:58
Svar #21

Jan M Keus

Hallo May
Jeg er takknemlig for din hjelp tidligere og er fortsatt opptatt av Hemming Andersson's etterkommere i Norge.  
Sønnen Henning Albert Andersen 1901-1987) byttet slektsnavnet i 1946 til Arnhøy.
Dette navn var temmelig ukjent i Norge og jeg lurer nu på om han fant navnet i Sverige; der finnes slektsnavn Arnhög som på norsk kunne bli Arnhøy. Finnes det i Töcksmark (eller rundtom) et sted med dette navn?
 
Hilsen
JanM

2014-09-24, 17:26
Svar #22

Utloggad May Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-05-05, 20:09
    • Visa profil
Hej Jan! Tråkigt nog kan jag inte hjälpa dig alls med namnets ursprung. Det jag tänker på är att namnet kanske har att göra med Arne men den enda Arne i Elofsbyn jag stött på är Arne Andersson på torpet Högbol i Elofsbyn. Han dog 1797 men jag ser ingen koppling mellan honom och Hemmings släkt. Med vänlig hälsning May.

2014-09-24, 23:57
Svar #23

Jan M Keus

Tack May. Ingen Arnhög i Töcksmark altså.
Da må vi gå utifra at Henning Albert fant opp navnet selv; eller at han ble inspirert på annet sett.
Jeg får lete videre.
 
Hilsen
JanM

2014-10-27, 22:58
Svar #24

Utloggad May Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-05-05, 20:09
    • Visa profil
Hej Jan! Ser att du inte fått svar på bilderna men i kväll har jag talat med en duktig släktsforskare, som dessutom har bott hela sitt liv i Töcksmark om Hemming och Elofsbyn. Det finns två gårdar som ligger helt nära varandra och nära vägen på östra sidan i Elofsbyn som kallas Gamla (norra och södra). Vidare finns inget Ögårn i Elofsbyn men väl i Töresbyn söderöver. Utefter Sandavägen strax norr om Töcksfors ligger Ögårn i Sanda. Vid Mellanögårn finns ett ställe som kallats både Skomakarbacken och Skräddarbacken! Något Arnhög i Töcksmark har hon aldrig hört talas om. Nu ser hon inte längre att använda internet och annan text men säger, att den person du hjälper att finna Hemmings anor, gärna får ringa henne. Jag sänder tel nr i mail. Mvh May

2014-10-28, 04:08
Svar #25

Jan M Keus

Salut May
Takk for meldingen, som kom til meg like før jeg skal ut å reise. Er borte i 14 dager, og skal ta opp tråden igjen når jeg kommer hjem.
Jeg har nylig snakket med en svensk representant for EmiWeb (på Slektsforskerdagen i Oslo) som viste meg et kart av området rundt Elofsbyn. Dermed blir det litt lettere å forholde seg til dine informasjoner.  
Vi snakkes, Jan

2015-02-24, 13:57
Svar #26

Utloggad Frode Myrheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:43
    • Visa profil
Per Andersson og Margrete Andersdotter hadde sonen Olof til dåpen 6. desember 1815 i Töcksmark.
 
Seinare kom dei åt Nord-Trandum på Rømskog i Noreg (side 390 i Rømskog Bygdebok). Er det nokon som veit meir om opphavet deira og kor dei er gift.

2015-02-24, 17:23
Svar #27

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:41
    • Visa profil
Per Andersson var född 1785 i Elofsbyn och Margreta Andersdotter 1792 i Gottarsbyn.
 
Pers föräldrar var Anders Göstasson f.1752 och Kjerstin Hemmingsdotter f.1754.
 
Margretas föräldrar var Anders Thöresson f.1764 och Marit Olsdotter f.1768
 
Deras vigseldatum kan jag inte hitta ...
 
Mvh Christina

2015-02-25, 11:36
Svar #28

Utloggad Frode Myrheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:43
    • Visa profil
Tusen takk for opplysningane Christina
 
Beste helsing frå Frode

2015-03-06, 11:32
Svar #29

Utloggad Frode Myrheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:43
    • Visa profil
Hei igjen Christina.
 
Veit du namnet til Pers og Margretas besteforeldre?
 
 
Beste helsing frå Frode

2015-03-06, 13:27
Svar #30

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:41
    • Visa profil
Anders föräldrar var Törel Olsson och Malin Pärsdotter  
 
Ingen Marit är född 1768 men en Malin med föräldrarna Olof Bryngelsson och Ingeborg Andersdotter.
Kan vara de som är föräldrarna.
 
Återkommer med Anders Göstassons föräldrar.
 
Mvh Christina

2015-03-06, 19:40
Svar #31

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:41
    • Visa profil
Hej Frode!
 
Kjerstins föräldrar var Hemming Svensson född 1702 och Elin Månsdotter född 1717, boende i Elofsbyn
Malins far Olof född 1728 och mor Ingeborg född 1726, boende i Dalen.
 
Anders far Töres Olofsson var född 1723 och mor Malin Pärsdotter född 1729.

2015-03-06, 20:29
Svar #32

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:41
    • Visa profil
Anders Göstasson (Gustafsson) hittar jag inte i födelseboken - tyvärr ...

2015-03-06, 20:41
Svar #33

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:41
    • Visa profil
MEN jag sökte på DISBYT och fann en uppgift att hans far ska ha hetat Gösta Olsson och modern Anna Persdotter. De vigdes 1745 Östervallskog, Värmlands län.  
 
Om detta stämmer är Anders född i Östervallskog 1752-05-30 Far: Jösta Ollson Mor: Anna Persdotter.
 
Bästa hälsningar Christina

2015-03-07, 12:13
Svar #34

Utloggad Frode Myrheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:43
    • Visa profil
Tusen takk igjen Christina
 
Helsing frå Frode

2015-04-14, 18:31
Svar #35

Utloggad May Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-05-05, 20:09
    • Visa profil
Hej Frode,
 
Här är Anders vigselnotis.
 
Vigsel 1773 nr 1 drängen Anders Gustafsson i Kyrkobyn med pigan Kerstin Hemmingsdotter morgongåva 50 daler smt. 1773-12-26 brudgummen Anders Gustafsson i Kyrkebyn med sin brud lämnar 1 daler 16 öre till kyrkan och 16 öre till socknens fattiga. Nyårsdagen 1774 lämnar bröllopslaget hos Gösta Olsson i Kyrkebyn 1 daler 14 öre till socknens fattiga.
 
Du har möjlighet att läsa mer om minst tre generationer bakåt, om du lånar min sammanställning om Hemmanet Kyrkobyn Del 1, som finns på biblioteken i Töcksfors och Årjäng. Jag tänker också lämna min domboksforskning om hemmanen i Östervallskog och Töcksmark till historiegruppen i Östervallskog och biblioteket i Töcksfors.
 
Med vänlig hälsning     May Jonsson / Strömstad

2015-04-15, 13:56
Svar #36

Utloggad May Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-05-05, 20:09
    • Visa profil
1790-06-20 vigdes drängen Anders Töresson från Gottarsbyn Töcksmark socken med pigan Marit Olofsdotter i Nafvarsviken morgongåva 16 riksdaler 32 s specie
Töres Olofsson född 1723 har far olof töresson 1699--1754 och mor Margareta Brattström 1698-1773.
olof töresson har far Töres olssn domare, dör före 1712-09-08 och mor Elin Olofsdotter 1674-1758
Töres olssons far är Olof Kättilsson död 1695, vars far i sin tur är Kättil eriksson

2015-04-20, 20:32
Svar #37

Utloggad Frode Myrheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 16:43
    • Visa profil
Takk for opplysningane May.

2015-09-20, 00:24
Svar #38

Utloggad Ulla Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1402
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 23:18
    • Visa profil

Hej May Jonsson !!
 
I ett inlägg Töcksmark,
29/7 2014
skriver du om te.x. en
 
Sven Månsson f. 1723 Elofsbyn, Töcksmark, gift med
Böret Andersdotter f. 1728 Töresbyn.
 
De hade en son, skriver du, Anders f. 1760.
 
Vet du om de också hade en dotter som hette Böret f. 1767-68 i
Elofsbyn ?? gift med en Knut Olsson f. 1764 N. Hån.
 
MVH
Ulla

2020-04-10, 20:04
Svar #39

Utloggad Per Aase Andresen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 20:29
    • Visa profil
Hei.
Ulla Karlsson skriver i sitt innlegg den 20-09-2015 om
Sven Månsson f. 1723 Elofsbyn, Töcksmark, gift med
Böret Andersdotter f. 1728 Töresbyn.
 
De hade en son, skriver du, Anders f. 1760.


Mitt spørsmål blir da;
Kan det tenkes at Sven er bror til Elin Månsdotter født i 1717 antagelig i Elofsbyn, og gift den 02. juli 1774 med Hemming Swendsson Elofsbyn født ca 1708 i Elofsbyn.

og vet noen hav foreldrene til Elin, og Svein heter?

på forhånd takk

mvh

Per Aase Andresen

2020-04-10, 22:07
Svar #40

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2999
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Det finns bara han antecknat i Värmlands Kyrkboksregister
Sven
Född 19/5 1723 i Elovsbyn, Töcksmark (Värmland)
Far
Måns
Mor
Elin
--
Anders
Född 31/1 1760 i Elovsbyn, Töcksmark (Värmland)
Far
Månsson, Sven
Mor
Andersdotter, Böret
--------------
Källa: C:1
Med vänliga hälsningar.

2020-04-10, 22:16
Svar #41

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2999
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Gifta 1774-07-02? ???  57 år vid giftermål? Är det inte dessa?
--
Svensson, Hemming
Dräng
Elovsbyn
Månsdotter, Elin
Piga
Elovsbyn
Vigda 31/10 1737 i Töcksmark (Värmland)
--------------
Källa: C:1

--
Barn: Ingeborg 1739-08-22, Elin 1744-04-29, Sven 1746-01-15, Marit 1750-01-31, Kerstin 1754-10-12
--
Svensson, Hemming
Danneman (ålder: 65 å)
Elovsbyn
Död 2/7 1773 i Töcksmark (Värmland)
Dödsorsak: Rötfeber
--------------
Månsdotter, Elin
Änka (ålder: 80 år)
Elovsbyn
Död 10/10 1793 i Töcksmark (Värmland)
Dödsorsak: Ålderdom
--------------
Källa: Töcksmark C:2
Med vänliga hälsningar.

2020-04-11, 09:51
Svar #42

Utloggad Per Aase Andresen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 20:29
    • Visa profil
Hei Kenneth.

Jeg takker så mye for den informasjonen du har gitt om Hemming og Elin, samt Sven Månsson.

Ser en på når Sven og Elin er født, hhv 1723 og 1717, er det ikke helt utenkelig at de kan være bror og søster. ;)

Et spørsmål til slutt.
Finnes det noen lenker til  skifteprotokoller, som viser hvem som har arvet de døde?

Ha en fortsatt god påske

mvh

Per A

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna