ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-06  (läst 2904 gånger)

2006-07-04, 09:11
läst 2904 gånger

Gunilla Jonsson

Söker denna ana på morfars sida.
 
Vänligen: Gunilla Jonsson
 
Bengt Nilsson, född 1738 Tomthult.  
D 1790-09-11 Tomthult, 52 år, orsak: obstruktion.

2006-07-09, 10:35
Svar #1

Göran Lundberg

Hej!Någon som vet ett annat namn på Stensjön el.Stentjärn i Sunne? Kan ej hitta platsen i hfl åren kring 1782.     Mvh Göran.

2006-07-09, 19:39
Svar #2

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Hej Göran
 
Det finns inget annat namn på denna förr så livaktiga by,som nu är öde.Sista fastboende dog i slutet av 1940-talet eller början på 1950-talet.
Jag har själv bott några km söder därom,då var allt borta utom två hus som står kvar,ett gammalt skolhus och ett vanligt hus som tyvärr förfaller.
Jag vet inte hur mycket du känner till om platsen och de som bodde där.
 
Till saken:Det finns inget husförhör för Stensjön åren 1781-1790 som ju låg på västra sidan i socknen.
Mvh Lennart

2006-07-10, 14:03
Svar #3

Göran Lundberg

HejLennart och tack för svaret!Jag har en flicka som var född där:Katarina 5 jan, 1782,föräldrar var Olof Olsson och Anna Ersdr.Vet ej vart de tog  vägen sedan.Är intresserad av hennes syskons namn och födelsetider som kan bekräfta om jag är på rätt spår. Mvh Göran

2006-07-11, 03:18
Svar #4

Phyllis Bongard

Hej Göran och Lennart!
Jag är också intresserad av Stensjön eftersom min morfars morfar, Lars Jonsson, föddes där 1815-12-12. Hans far, Jon Olsson, var född där också i 1769.  Tyvärr, jag vet ingenting om syskonen.
Jag har en mycket bra karta (Kartförlagets Sverige vägatlas) men kunde inte hitta Stensjön.  Var ligger platsen?  Bodde många familjer där 1800-talet?
Mvh
Phyllis  
Faribault, Minnesota

2006-07-12, 02:58
Svar #5

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Phyllis! Jag var i Minnesota i förra månaden, men nu är jag tillbaka i Sverige.  
 
Det bodde ganska många familjer. Jag har avskrifter och utskrifter på Stensjön alias Stentjärn i alla bevarade husförhörslängder på Stensjön fram till 1880.  Under 1870-talet lämnar de sista medlemmarna i den gamla släkten Stensjön för alltid 1876-1879. Därför har jag satt punkt vid år 1880.  
 
Fattighjonet Maria Kajsa Larsdotter född 8 febr 1844 enl hfl var den sista av den gamla släkten att lämna Stensjön och flyttar en annan plats i Sunne. Fattighjon hade hon varit sedan slutet av 1860-talet. Dessförinnan var hon inhyses piga. Hon var min farmors mor Marit Persdotters femmänning och även sjumänning med Lars Jonsson (f. 1815) barn.  
 
Min farmors mor var sjumänning med Lars Jonsson och sjumänning även med Jan Olsson, född 1840 som var brorson till Lars Jonsson. Han och hans fru och barn flyttar ifrån deras gård i Stensjön 31 oktober 1876 till en annan plats i Sunne socken.  
 
Troligen är det så att de säljer hemmansdelarna till Brunsberg bruks aktiebolag, Brunskog och flera nya familjer, torpare och arrendatorer mestadels från Brunskog och Västra Ämtervik flyttar in 1872-1877.  
 
Gemensam nämnare är Lars Larsson, död vid pingst år 1664, en nybyggare som tog upp Stensjön 1644. Han var sannolikt av finsk härkomst, men detta är inte bevisat. Han blev dömd till döden enligt Fryksdals häradsrätts dombok vid hösttinget 1649 ? 41.  
 
Lars var gift med Ingeborg Eriksdotter, vars far var Erik Nilsson i Svensby i Sunne. Ingeborg borde vara identisk med den Ingeborg som avlider den 1 juni 1690 i Stensjön. Under åtminstone ganska många år tycks livet på Stensjön ha gått på sparlåga, t.o.m. vara öde enligt skattelängderna. Jag har dock inte kollat hur det ligger till med den saken. Men jag tror det har med sonen till Lars Larsson, Erik Larssons allt för tidiga död, han dog redan före 1667. Jag vet inget mera än att han hade en son Lars Eriksson som blev gift med Sigrid Nilsdotter. Hon finns omnämnd i domboken 1734 hösttinget ? 147. Lars hade också varit gift med Karin Olofsdotter tidigare, se dombok 1735 hösttinget ? 55. Omkring 1734-1735 avlider både Lars och Sigrid.  
 
I domboken 1734 hösttinget ? 147 och år 1738 vårtinget ? 95 finns patronymikon Olofsdotter med för Jon Larssons fru Karin. Hon var farfars mor till Lars Jonsson, född 1815. Hennes man var barnbarns barn till Lars Larsson.  
 
Med vänliga hälsningar Björn  
 
PS Synd att det inte bor folk i Stensjön. Men finns det sommarboende kvar där? DS

2006-07-12, 03:59
Svar #6

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Göran!  
 
Vart Olof Olsson och Anna Ersdotter tog vägen vet jag inte. Ur husförhörslängderna har jag födelsedatum för följande syskon till Katarina;
 
Erik 1769, Karin -71, Olof -74, Sven -76, Maria 28/1 1780. Namnet Erik är efter Erik Persson född 1719, död någon gång 1757-1764. Olof efter farfar. Sven är kanske efter Sven Hansson, efter barnets ingifta faster Kerstin Svensdotters far Sven Hansson. Maria kan ej placeras, men Karin hade namnet ev. efter sin mormors mor Karin Persdotter född 1667 i Stensjön och där också gift med Per Mickelsson Arpiainen.  
 
Förresten så kan inte heller Lisa Persdotter Arpiainen född 1709, återfinnas i husförhören 1785-1789 och 1790-1795 i Stensjön. Lisa var omgift med Per Andersson under 1760-talet som dog redan 7 mars 1768. Hon anges som blind i hfl 1776-1781.  
 
Någon gång 1765-1769 gifter sig dottern Anna Ersdotter, född 1748 med Olof Olsson, född 1744.  
 
Karin Persdotters född 1667 och död 19/2 1739 morfar var nybyggaren Lars Larsson i Stensjön, död pingsten 1664. Hennes son Per Persson född 1709, död 1788 , var gift med Kirsti/Kerstin Svensdotter född 1709, död 1794. Kerstins far var just denne Sven Hansson. I sitt första äktenskap var Kerstin gift med Lars Persson född 1731, död 12 sept. 1768.  
 
OBS! Alla datum har jag hämtat ur husförhörsländerna utom Karin Persdotters döddatum som är kollad sen tidigare.  
 
Arpiainen finns belagt i Fryksdals dombok 1719 vårtinget ? 8. Per Mickelsson bodde tidigare i Humsjön i Gräsmark. Fryksdals domböcker 1710 höstting ? 19, 1715 höstting 127 och 1716 höstting 62 ger klart besked.  
 
Han finns inte i mantalslängderna i Humsjön, antagligen är han husfinne där eller så finns han i Stensjön. Se Gunnar Almqvists publicerade domstolsutdrag och Jarl Ericsons bok Finnar i väst, sidan 40. Den förstnämnda kan bl.a. köpas på Finnnkulturcentrum i Torsby, första delen den för 1600-talet kan vara slutsåld. Jag tror Värmlands Släktforskarförbund också säljer dessa böcker av Almqvist. Hittills har tre dombokssammanfattningar kommit ut, den fjärde och sista och ännu ej postumt utgivna behöver fler subskribenter.    
 
mvh Björn

2006-07-13, 04:35
Svar #7

Phyllis Bongard

Hej Björn!
Tack för svaret!  Trevligt att du var här i juni!  Vilken platser besökte du? Du är mycket välkommen i Faribault nästa gång du är i Minnesota.
 
Om jag är på rätt spår då har du givit mig en direkt linje till Lars Larsson.  Informationen att jag har forskades av min moster.  Enligt henne var min Lars Jonsson (f. 1815) gift med Kerstin Olsdotter (född 1818-12-8 i Åmot, Brunskog) i 1844 och han dog i Åmot 1859. Deras dotter, Maria Larsdotter var född 1854-11-28 i Åmot. Hon emigrerade till US och gifte sig med Per Gustaf Persson från Klenshyttan, Ludvika.  De bodde i Chicago där båda min morfar och mor föddes.
Tror du att din Lars Jonsson kunde också vara min Lars Jonsson?
 
Tack för underbara historier! Det är så spännande att få ny information!
 
Mvh Phyllis

2006-07-18, 12:56
Svar #8

Göran Lundberg

Hej Björn!
 Har varit bortrest därför dröjsmålet.Ett stort tack för att du gjort mig övertygad om att jag är på rätt spår.Har läst igenom elva socknar för att komma dit jag nu är.Men fortfarande vet jag ej var de höll hus före 1795.
 mvh Göran.

2006-07-19, 00:32
Svar #9

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Phyllis! Jag har varit ganska mycket i Minneapolis, S:t Paul. Har varit på utfärder mestadels i emigranternas fotspår med undantag då för Harmony och indianmuseet Mille Lacs Lake. Jag har varit till Duluth som hade världens största? insjöhamn - numera går fartygen till staden Superior på Wisconsinsidan. Andera ställen som besökts är bl.a. Ely, Wadena, Brainerd, Cambridge, Alexandria, Mora, Red Wings, Little Falls, Hibbings med världens största dagbrott och Grand Rapids. Dessutom ett par gånger till Wisconsin State, dels till Stockholm med 97 invånare och dels till hjulångaren på S:t Croixfloden. Stillwater var förresten väldigt fin stad.  
 
Lars Jonsson borde vara samma person. Han flyttar bort till skog 1844. Före skog finns ett B eller G. Brunskog? Gunnarskog och Blomskog är andra kandidater. Se Sunne 1840-44, sidan 268, i husförhörsbok AI:39.  
 
Lars Eriksson och Sigrid Nilsdotter hade sonen Joen/Jon Larsson, född 1679, död någon gång 1757-1764. Hans hustru Karin Olofsdotter, född 1689, död någon gång 1757-1764 var syster till Ingeborg Olofsdotter och barn till Olof och Margareta Larsdotter. Se tidigare inlägg. Deras son Olof Jonsson, född 1742, förstörd och gikt i ryggen står det i en husförhörslängd (1700-talet) om honom. Men han blir gift med Gertrud Arvedsdotter, född 1736, död 1777 på Stensjön. I husförhörslängderna 1805-1810 står det att han går ej till nattvarden. Lärer vara rubbad till förståndet. Orsaken anges inte, men han hade blivit änkling 1777 och detta kan ha bidragit till sjukdomen. Detta par hade i sin tur bl.a. sonen Jan Olsson född 1769, död 24/1 1846 på Stensjön efter att ha antecknats som mycket sjuklig. Han var gift med en Britta Olsdotter född 1770 i Skäggeby, död december 1842 på Stensjön. En son till dem bör väl vara din Lars Jonsson och en annan var Olof Jonsson. OBS! Årtal och datum härovan hämtade ur husförhör och inte ur födelse- och dödböcker.  
 
Olof Jonsson, född 23/6 1805 Stensjön, död 7/5 1875 Stenjön. gift med Kerstin Nilsdotter, född 14/4 1805 Västansjö, död 21/1 1855 Stensjön. De hade bl.a. sonen Jan Olsson född 25/7 1840 och sonhustun Kajsa Jansdotetr född 15/1 1842. De bortflyttade 31/10 1876 till pagina 1473 i Sunne husförhörsbok.  
 
Min anknytning ?r genom Per Pålsson (Arpiainen), född 1735 enligt Fryksände husförhörslängd. Vid ett tillfälle i Stensjöns husförhörslängder, så finns en son till Pål Persson Apelbom och Lisken Svensdotter med. Per Pålsson Apelbom var soldat under flera år och son till Per Mickelsson Arpiainen och Karin Olofsdotter. Lisken Svensdotter var dotter till Sven Hansson, född 1652 eller 1654 (dödbok resp. domboksuppgift), död 1749 26/8 (dödbok) och Ingeborg Olofsdotter. född 1674/75 enligt dödbok, död 1739 15/3 enligt dödbok. Pål Persson anges vara född cirka 1698. Dödbokens 90 år, d.v.s. född 1687 tror jag mindre på. Tror att det har att göra med ett felaktigt tidigare infört 1689 i husförhöret. Per Pålsson slutligen flyttade bort från Stensjön cirka 1755 och gift med Gertud Nilsdotter född 1740-02-21 Åsteby, Fryksände socken. Strax norr om Åsteby fanns Vägsjöfors bruk. Här arbetade Per Pålsson som eldvaktare. Det låg då i Fryksände, men tillhör sedan en delning av socknen till Vitsands församling. Genom Lisa Persdotter och dennas dotter Gertrud Nilsdotter, kommer vi till min farfars farmor Lisa Stina Persdotter Nyström  och hennes halvsyster, min farmors mor Marit Persdotter. Båda dessa kvinnor, liksom även Gertrud Nilsdotter kom att flytta till Ekshärads socken, som är min pappas hemsocken.  
 
---------------------
 
Här kommer utdrag (citat från G. Almqvist)som ger lite mera uppgifter om Stensjön: Sammandrag av Fryksdals härads domböcker 1602-1700.  
 
Vinterting hölls någon gång under det förra halvåret och hösttinget under senare halvan av året. Ibland förskjöts tidpunkten för vintertinget till fram emot midsommar så man skrev sommarting. Men Almqvist behöll benämningen vinterting i sitt arbete.  
 
Detta är inte riktigt alla mellan 1648-1670, några har inte tagits med och några är inte exakt avskrivna från boken. Anteckningen fol. är en hänvisning till bladnumret i själva domboken och inte till Almqvists bok. Ibland har jag tagit med denna notering, men i hans bok är fol. alltid medtagen i vänstermarginalen till vänster om texten.  
 
Fol. 82: Vinterting, 1648 15/2: 6/ Lars Larsson i Stensjön bötfälls för uteblivande.  
 
Folienr 86: 1648 18/8 (hösttinget): 10/Lars Larsson i Stensjön och Lars Andersson i Sälsjön är oense om skogen som deras torp är upptagna på, Borrsjöskogen. Lars Andersson har löst den del som ägdes av Västansjö och Hån, och Lars Larsson innehar sin svärfaders Erik Nilssons i Svensby lott. Ett gammalt dombrev från 1485 av lagmannen Olof Larsson (Björnsson i renov, domb.) uppger att Borrsjöskogen ägdes av Svensby (1/3 hemman) och Västansjö. Rätten beslutar att företa syn på ort och ställe.  
 
fol. 100, 1649 13/9 ht 32/ Lars Larsson har mot förbud slagit på en äng tillhörande Lars Andersson I Sälsjön.  
 
fol. 100v, 1649 13/9 ht 41/ Per Eskilsson i Västansjö och Lars Larsson i Stensjön har i en finnbod i Marken stulit en skäppa råg, värd 2 mk smt. Eftersom värdet överstiger 1/2 mk, dömes de till döden. Domen underställes dock hovrättens prövning.  
 
1651 vt 8/ Lars Larsson i Stensjön bötfälls för uteblivande.
 
1651 vt 17/ I tvist mellan Lars Andersson i Sälsjön och Lars Larsson i Stensjön avdömes, att i enlighet med tidigare utslag Stentjärn skall tilldelas 1/4 och Sälsjön 1/3 av all den skog som ligger under de båda hemmanen.  
 
16-17/11 1653 ht 14/ Nämnden har förrättat en syn mellan Lars Larsso i Stensjön och Emtervikshemmanen Hensgård, Folkaregården, Åsen och Hensgårdstorp. (Här namnges sedan vittnen och husbönderna på nyssnämnda hemman).  
 
1656 30/8, extra ting Ingeborg Erikdotter i Stensjön är vittne vid otuktsmål.  
 
56 ht 32/ Hensgård och Stentjärn har förlikts om sin rågång.  
 
57 ht 8/ Sockengränsen mellan Hensgård och Såneby jämte Stentjärn har justerats.  
 
Folium 68. 10-12/11 1664 hösttinget 37/Stentjärn ligger öde i år. Åbon Lars Larsson dog i pingstas efter en långvarig sjukdom och sonen Nils Larsson drunknade för fjorton dagar sedan [= död i slutet av oktober 1664].  
 
1667 26-28/3 vinterting. 12/ Erik Larsson i Stensjön har överenskommit med Anders Larsson i Gisslebyn om utlagor för 1666 och 1667 till Hamilton. Hustru Ingeborg Eriksdotter ålägges att betala för tvenne ödesår 1664 och 1665.  
 
1667 26-28/3 vinterting. 14/ Hamilton vill ha utlagorna i tid. Eljest sker förhöjning med 1/4.  
1667 26-28/3 vinterting. 43/ Beviljas syn mellan Stensjön och Sälsjön.  
 
1667 14-16/11 höstting 6/ Lars Andersson i Sälsjön har sökt nedsättning i utlagorna för hemmanet. Nämnden vill undersöka om Sälsjön kan förmedlas från 1/4 till 1/8 hemman, och samma undersökning skall ske beträffande Stensjön.  
 
1667 14-16/11 höstting 8/ Anders Larsson ger hustrun Ingeborg Eriksdotter i Stensjön anstånd med resterande utlagor.  
 
fol. 111v 9-11/7 1668 12/ Gifte mannen Per Olofsson i Stentjärn bötar 80 daler för lönskaläge med ogifta Börit Toresdotter i Huseby. Börit blev dömd vid förra tinget.  
 
fol. 121v 16-18/11 1668 ht /20 Fastställes gränsen mellan Sälsjön på Bråsstorps, Västansjös och Håns ägor på ena sidan och Stensjön på Svenstorps ägor å andra.  
 
fol. 145v 19-21/10 1670 vt /25 Här framgår det att Per Olofsson var måg till Ingeborg Eriksdotter.  
 
 
-------------
mvh Björn

2006-07-19, 09:48
Svar #10

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Björn Sone
 
Hej
Jag har kontaktat Phyllis via e-post om en del uppgifter i Stensjön,hon och hennes släkt skriker efter uppgifter om folket och dess levnadsätt i denna numera utdöda by.Just nu håller jag på att totalkartlägga några grenar av ursprungsfolket.Alltså den Lars som upptog Stensjön 1644.
Någonstans har jag har ett fotografi av bebyggelsen i Stensjön som den såg ut i början av 1900-talet.Detta har jag tänkt skicka en kopia av till Amerikanarna,bara jag kunde hitta det.Hade det framme förra året när jag skulle upp dit och ta ett foto av hur det såg ut i dag,men regnsommaren gjorde att det inte blev av.Kortet var taget i närheten av den berömda stenbron vid Råtjärnshöjden som enl. en uppsatt info.tavla krävde ett dödsoffer vid byggandet,då Jöns skulle baxa dit sista stenen.(Denna uppgift är mycket tveksam,den Jöns som bodde där dog först 1834 av håll och stygn)
 
Den Lars Jonsson(1815) du undrade över han flyttade till Brunskog och hemmanet Åmot blev gift där och bodde på Myråsen fick där 3 döttarar som alla emig. till Amerika,mellanflickan blev sen mor till Phyllis morfar.
 
Och så undrade du om det fanns sommarboende i Stensjön,nej inte numera,det fanns för ett antal år sedan men dess boning håller på att förfalla bl.a. med hjälp av förbipasserande.
Ett gammalt litet skolhus finns kvar där det tills för några år sen hölls gudstjänst varje midsommar.Nu verkar det vara sovplats för vandrare eller bärplockare.Även detta hus är på väg att förfalla.
 
Det finns en del intressanta saker i Stensjöns omgivningar,jag är ofta där eftersom jag bodde där i närheten,ett stenkast från ruinerna efter Nolby Bruk som ödelades vid Skålsjökatastrofen.
 
Någonstans i skogen mellan Hensgård,Knutstorp och Stensjön skall det finnas en sten med hemliga tecken inhuggna gjorda av finnar som bodde på skogen.Denna har jag letat efter i flera år.Det fanns personer som visste var den stod,men då när jag bodde där var intresset för dylikt noll.Nu är det som vanligt för sent när man skall få tag i uppgifter av de äldre.
 
Intressant också att Per Pålssons avkommor kom till Ekshärad,där farfar och farmor är födda och jag har mängder av både nära och avlägsna släktingar.Jag brukar säga att jag är släkt med 75% av dagens Ekshäringar så vem vet vi kanske har någon gemensam ana.
Släkten i Stensjön är på morfars sida men väldigt avlägsen via bakåtgrenar som utgår från Rinnefors Bruk i Boda s:n(nuv. Högboda)Mormors anor är alla från Sunnetrakten,mest Gårdsjö och omgivningarna norr ut mot Lysvik.

2006-07-19, 12:16
Svar #11

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Björn (Sone)
 
En fråga:När Lisa Persdotter lämnade Åsteby var tog hon vägen i Ekshärad?
Hittar henne inte i föd.bok Fryksände har du kollat hennes föd.not.?

2006-07-19, 12:17
Svar #12

PeO Åstbom

Hej alla!
Vill lämna lite information till diskussionen om Stensjön.
Min far bodde som liten Där Öste i Stensjön och två syskon till honom föddes där 1914 och 1916 innan familjen valde att flytta vidare. Hans far var - förutom torpare och avskedad soldat för Åstenäs rote i Mangskog - kolare, vilket innebar ständiga förflyttningar allteftersom skogen kolades av.
Han berättade om en traumatisk upplevelse då en av kolarna gick ner sig i en mila och omkom. Efter det att man hade lyckats bärga kroppen fick hans mor (min farmor) försöka att snygga till liket medan den cirka fem år sonen fick titta på. Han brukade poängtera just det faktum att hon grävde ut kolstubben ur munnen på offret.
Lennart (hej förresten) jag minns också friluftsgudtjänsterna (vilka min far gärna ville besöka) och stenbron (det är väl mer en fyllning än bro) är ju ett enormt monument skapat av en person.
 
MVH PeO Åstbom

2006-07-20, 08:38
Svar #13

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Lennart!  
Jag har sökt efter Lisa Persdotter i födelsebok för Fryksände utan att lyckas. Har inte kollat i Sunnes födelseböcker. Husförhörslängderna uppger år 1784 som födelseår. Lisa Persdotter flyttade aldrig till Ekshärad, jag menade att Gertrud Nilsdotter och två av hennes döttrar flyttade dit, Lisa Stina Persdotter Nyström född 1833, och Marit Persdotter. Men här gjorde jag ett fel och ber om ursäkt. Till skillnad från några äldre syskon var Marit Persdotter född i Ekshärad och hon var aldrig bosatt i Fryksände eller Vitsand.  
mvh/Björn

2006-07-20, 13:23
Svar #14

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Lennart!
Tack för intressant information om Stensjön. Jag sökte i svenska ortnamn efter slutled -sten, men fick bara upp en bra träff, Tulleristen, fornlämning, på kartblad 11DNV, X=6641358; Y=1362277. Ca 10,6 km VNV om Munkfors.  
 
Har du kollat med Antikvariskt-Toppgrafiska Arkivet (ATA) i Stockholm som är en del av RAÄ (Riksantikvarieämbetet) och/eller Värmlands museum? Eller med Finnkulturcentrum i Torsby som har mycket arkiverade forskares anteckningar och litteratur om finnar?  
 
Lisa Persdotter, född 1784 enligt hfb, blev till sist gift med Per Larsson, född 1793 i Vitsand. Lysning 8 november 1857. I Vitsand AI:7, i Åsteby, pagina 140 (1855-1860) finns en anteckning som jag delvis ionte kan läsa : Fattig: 1850 W. Tings--tet 25 Nils så för v. till ----!.  
 
Lisa anteckans avlida 3 febr. 1870 och Per 9 maj 1870. Per var understödshjon och ur mantal. Lisa var också friskriven från mantalslängd och skatteinbetalning och var rotehjon under Åsteby. Detta finns i Vitsand AI:10, Åsteby sidan 248.  
 
I Åsteby fanns också Lisa Persdotters morbror Per Jonsson, född 27/8 1736 i Åsteby enligt födelsebok av Jon Persson och Sigrid Persdotter. Modern Gertrud Jonsdotter var född 21 febr. 1740 i Åsteby enligt födelsebok. Husförhörslängderna har felaktiga uppgifter om hennes födelseår. Gertrud Jonsdotter avlider 9 augusti 1821 och Per Pålsson då inhyseshjon, dör redan 21/0 1787. Båda uppg. enl dödböcker, men jag missade att anteckna månaden för Per, men se sid 101 i F:1. Per Pålsson arbetade som eldvaktare vid Vägsjöfors bruk och dessförinnan som dräng i Frysände socken. Det är vid vigselnotisen i Fryksände (1763-12-26) som man ser att han var ifrån Stenkiärn i Sunne Sokn. Barn till paret födda och döpta i Vägsjöfors, kollat i födelse och dopbok, Jonas döpt 1765-05-12; Per döpt 1768-03-25; Per född 1770-09-13; Olof född 1774-03-12; Sven född 1777-04-10; Erik född 1781-06-15 som eventuellt är identisk med Hallsten född 1781 i hfb samt Lisa född 1784 enligt hfb. Namnen Sven och Lisa är också indicium på att Per verkligen kom från Stensjön. Hans mor hette Lisken (Lisa) Svensdotter. Lisken är en namnvariant av Lisa.  
 
Tack Per Åstbom för din berättelse om Stensjön.  
mvh Björn

2006-07-23, 11:26
Svar #15

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej, jag söker info om en familj som bodde i Gårdsjö Sunne. Det ser ut som alla av familjens barn emigrerar till amerika, ev kommer en av dom tillbaka.  
 
Jag har inte tillgång till husförhörslängder längre än 1896 och undrar om någon har tillgång till senare längder för att slå upp åt mig. De flesta emigrationsuppgifterna kommer från Emibas, jag har bara sett det som är före 1896 i Hfl.
 
Familjen består av  
Far Lars Eriksson f 1835
Mor Maria Persdotter f 1844
 
Barnen:
 
Per August f 21/12 1868, utv 8/11 1889
 
Kristina f 4/7 1870, utv 25/8 1891 enl hfl sid 413, och senare även 6/3 1903 enl hfl sid 727
 
Elin Maria f 9/8 1872, utv 26/10 1894 enl hfl, sedan igen 5/5 1905 då med namnet Elin Maria Larsdotter Sundkvist tillsammans med 3 barn som jag antar att hon fött i Sunne? med vilken man vet jag ej.
Barnen är Herman Natanael f 28/5 1901
Magnhild Maria f 18/7 1902
Nils Helmer f 18/10 1903.
 
Olof f 15/6 1874, utv 5/4 1895. Utv igen 18/3 1902 hfl sid 404, denna gång tillsammans med sin bror Axel Ludvig.
 
Axel Ludvig f 27/4 1878, utv 18/3 1902.
 
Alma Gustava f 2/7 1880, utv 6/2 1903 enl hfl sid 404, med dotter Ruth f 9/11 1901 el 1902, är dottern född i Sunne? man?
 
Hilda Linnea f 4/7 1885, utv 15/4 1904 enl hfl sid 404. Kommer hon tillbaka?
 
Simon Natanael f 6/8 1887, utv 16/7 1907 enl hfl sid 404
 
Joel Laurentius f 22/6 1890, utv 4/5 1909 enl hfl sid 404
 
Tacksam för hjälp med uppgifter från senare hfl och födelsebok.

2006-07-24, 03:33
Svar #16

Phyllis Bongard

Hej Björn!
Det var trevligt att läsa att du har varit i min hemtrakt omkring Cambridge.  Min fars farfar (från Halland) bosatte sig i den norra delen av Isanti County och jag har bott där också.  Har du någonsin varit i Cambridge under deras Swedish Festival?  
 
Jag är väldigt tacksam för alla informationen att du har skrivit.  Innan den här diskussionen hade vi bara några få namn och datum (och inga syskon)om min mors anor i Sunne.  Nu är det underbart att få veta mycket mera.  Tack så mycket!
 
Mvh
Phyllis

2006-07-24, 19:11
Svar #17

Helena Rohlin

Hej!
 
Jag har en anmoder: Marit Jonasdotter f.1746 i Sunne. Enl. familysearch.org finns det en Marit Jonasdotter född 3/4 1746 och nu undrar jag om det är samma Marit som gifter sig med Sven Svensson f.1749 i Eda. Tacksam för Er hjälp!
Helena

2006-07-25, 23:43
Svar #18

Kerstin Löwenhamn

Hej Birgit!
Jag har inte mycket hjälp att ge, men detta är vad jag fann vid en snabb sökning på Sunne Bibliotek.
Det finns inga hfl.för Sunne filmade efter 1895,endast församlingsböcker för vart tionde år.
År 1900 finns familjen kvar på Gårdsjö med barnen Axel, Alma, Hilda, Simon, Joel och Elin hemma. Elin gifter sig med Nils Gustaf Sundquist från Ö. Ämtervik.
1910 finner jag dem inte på Gårdsjö. Jag har dock kunnat konstatera att Lars Eriksson dör den 9/8 1902 av slag.
Mvh
Kerstin

2006-07-26, 12:21
Svar #19

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej Kerstin, jättebra, tack så mycket för informationen, alla uppgifter är välkomna.
 
vänliga hälsningar
Birgit

2006-07-28, 15:07
Svar #20

Teresa Dahlgren

Hello.
 
I am searching for the parents of my great-great-great grandfather, Per Dahlgren, who is supposed to have been born in Sunne parish in 1795. Per married Lisa Andersdotter (f. 31 Jul 1794, Mölnbacka bruk, Nedre Ullerud). I do not know the date or place of their marriage, but their children were:  
 
Anders(1819-1820)
Johan (1821-)
Anders (1824-)
Anna Britta (1828-1828)
Carl Magnus (1829->1890) (my great-great grandfather)
Petter (1832-)
Maria Lisa (1836-)
 
The children were all born in Letafors bruk, Dalby/Södra Finnskoga.
 
I would very much appreciate any assistance that anyone can give.
 
Teresa Dahlgren
Waterloo, IA USA

2006-07-30, 11:11
Svar #21

Utloggad Clas Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2013-09-24, 17:37
    • Visa profil
Per Persson, Västra Ingerbyn.  
 
Hej! Söker information om Per Persson och hans föräldrar. Per föddes 1756 vid Västra Ingersbyn i Sunne. Hans föräldrar var Per Persson, f 1725, och Kerstin Persdotter, f 1732.  
 
All information är av intresse.  
 
Tack på förhand!  
 
/Clas Larsson

2006-07-30, 11:15
Svar #22

Utloggad Clas Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2013-09-24, 17:37
    • Visa profil
Hej!
 
Har i födelseboken noterat följande av den 28/7 1842;
Catrina oäkta.
Hån av pigan Catrina Håkansdotter. Fadren angavs vara Dr. Lars Ersson i skröttingerud.
 
Mitt problem är att det finns två Lars Eriksson vid Skröttingerud. Den ena benämns dräng och den andre son. Drängen är född 1818 medan sonen är född 1816 (om jag minns rätt)
 
Har någon information om dessa båda Lars Eriksson (Ersson) så är jag mycket tacksam.
 
/Clas

2006-08-01, 19:24
Svar #23

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Phyllis, ett sista inlaegg denna omgang, Nej jag har inte varit pa denna festival.  
 
Här kommer Lisa Persdotters barn alla troligen födda i Asteby. har kvar att kolla dopbok foer alla utom Ingeborg. Hitar inte tidigare gjord anteckning foer Gertrud just i Fryksande/Vitsand parmen! :
 
Lars Mattsson foedd 1807, draeng 1830/tal i åsteby , i Fensbol 1844/09/01 fadder f;r systerdottern Karin Persdotter. Gift med en Marit Jonsdotter f 1804, bor som inhysesman i Fensbol 1851 9 AI.20A, pagina 133. Men inte funnit honom 1852 i nasta husforhor.  
 
Gertud Nilsdotter f 1813, dead 1891 11/5 Norra Loffstrand, Eksharad.  
 
Per Halvardsson f 1817 finns som draeng i Vaegsjofors 1834. Han flyttar till Fryksande. Darefter har jag inte foeljt honom.  
 
Kerstin Halvardsdotter f 1820 el 1821. Sist funnen 1843/1844 i överbyn i AI,4, men ej i AI,6 i överbyn.  
 
Ingeborg född 1824-XX-02 (ser inte månaden i min avskrift) i Åsteby. Faddrar: Jon Persson och Kari Persdotter i Åsteby. Kollad i boken. Ingeborg död 1849 1/3 enl husf.  
 
Marit Persdotter född 1828 18/1. Ej kollad. Gift till Nils Bengtsson och hans gård Bråten i Åsteby. Hon avlider 24/3 1878. Maken flyttar till annan plats 1883 med 2 barn och ett tredje tar sig till Sveg 1883.  
 
Min anmoder Gertrud Nilsdotter fick tre barn i Asteby innan hon flyttade till Ekshaerad 1845, Lisa Stina 1833, Karin 1842 och Nils 1844. har reda pa attling till Karin i Dalsland och atlingar till Nils ocksa om jag inte tar fel nu.  
 
mvh Bjoern
beklagar texten / problem f.n.

2006-08-04, 16:35
Svar #24

Ulla johansson (Astrid)

Hej
 
Undrar om någon kan hjälpa mig med min farbror Victor Nygren f.1881-10-05.Död i U.S.A.1960.Han var gift med min faster Mia Amalia Carlsson f.1884 i Gunnarps församling d.1958 i U.S.A.
De gifte sig 1906 och fick 2 barn- Elmer f.1910 och Edith f. 1912.Faster Mia återkom aldrig till Sverige på något besök, hon åkte 17 gammal år 1900 till U.S.A.
 
Då jag sökt efter Victor på Databasen CD-Emigranten fann jag en Victor Nygren f.1881 i Sunne.Utvandrad 1905-10-11 distination:Chicago ILL Källkod:79-529-147.
Kan inte finna denne Victor i Sveriges befolkning år 1890 ej heller år 1900
 
Skulle bli glad om någon känner till min rätta Victors föräldrar ev.syskon o.s.v.
Tack på förhand/ulla johansson

2006-08-04, 20:02
Svar #25

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Ulla,
 
den Viktor Nygren du hittat i Emigranten Populär är född 1887/1888.
 
Efternamn:   NYGREN
Förnamn:     VIKTOR
Ålder:       17            Kön: M
Född: 1887/1888
Församling:  SUNNE    Län: S
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1905 10 11
Destination: CHICAGO ILL
Medåkande:   NEJ
Källkod:     79-529-147
----------------------------------
 
Här är samma person i källan Emibas
 
Post 831803
Nygren, Viktor
Jordbruksarbetare (man)
 
f. 21/3 1888 i Sunne, Värmlands län (Värmland)
 
Utvandrad 6/10 1905 från Skrötingerud, Sunne, Värmlands län (Värmland) till Amerika
 
0481905149 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad
Källa: Husförhörslängd, s. 1586
Emibas emigrationsakt: Sunne S 1905 149
-------------------------------------
 
Ovanstående person finns i Sveriges Befolkning 1890 och 1900 med föräldrar och syskon. Fader Olof Nygren, född 1854 i Sunne.
 
I Sveriges Befolkning 1900 framgår det att modern Maria Nilsdotter, född 1848 i Sunne bor ensam med barnen då maken Olof Nygren emigrerat till Amerika.
 
 
mvh Hanne

2006-08-04, 20:05
Svar #26

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Ulla,
 
källa Emibas.
 
Post 829816
Nygren, Olof
Hemmansägare (ogift man)
f. 18/11 1854 i Sunne, Värmlands län (Värmland)
 
Utvandrad 14/4 1891 från Skrötingerud, Sunne, Värmlands län (Värmland) till Amerika
0481891084 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad
Källa: Husförhörslängd, s. 1564
Emibas emigrationsakt: Sunne S 1891 084
-----------------------------------
 
 
Post 832197
Nygren, Olof
Gift man
f. 18/11 1854 i Sunne, Värmlands län (Värmland)
 
Utvandrad 11/3 1909 från Skrötingerud, Sunne, Värmlands län (Värmland) till Amerika
 
0481909018 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad
Källa: Husförhörslängd, s. 1586
Emibas emigrationsakt: Sunne S 1909 018
 
 
Post 832198
Nilsdotter Nygren, Maria
Hustru (gift kvinna)
 
f. 18/10 1848 i Sunne, Värmlands län (Värmland)
 
Utvandrad 11/3 1909 från Skrötingerud, Sunne, Värmlands län (Värmland) till Amerika
 
0481909019 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad
Källa: Husförhörslängd, s. 1856
Emibas emigrationsakt: Sunne S 1909 019
 
 
/Hanne

2006-08-05, 11:23
Svar #27

Ulla johansson (Astrid)

Hej Hanne
 
Tusen tack för hjälpen.När jag fick reda på faderns namn kunde jag hitta det.Jag har kort på Victor och på det står det att han är född 1881-10-05,så därför gick jag efter det.Jag vet ju att man aldrig ska ta för givet allt som skrivs på baksidan på foton,men så skedde i detta fallet.
Jag har ej Emigranten Populär,men ska skaffa den,tog uppgiften ur cd-emigranten nr.1&2/2001
 
Tack än en gång Hanne/ulla

2006-08-06, 12:19
Svar #28

Ingeborg Lysén

Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig:
Angående Håkan Jonsson /Frish född 1644 i Barkby Sunds socken Frykdals härad
Hans far skulle heta Wällt Jon Elofsson
Modern: Ingeborg Olofsdotter  
Jag är medveten om att det ligger långt bak tiden men kanske att det är någon som vet något om dessa personer .
Skulle vilja veta om Håkan hade syskon
Samt när föräldrarna är född?
Tack på förhand Ingeborg

2006-08-06, 16:17
Svar #29

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Ingeborg! Det finns inget Barkby i Fryksdalssocknarna. Sund är ett gammalt namn för Sunne socken som förr var mycket större. I äldsta tid påstås det ha omfattat hela Fryksdalen. Sunne, Ämtervik och Fryksände är de äldsta socknarna.  
 
I slutet av 1600-talet fanns följande byar med liknande namn i följande sex socknar (socknarna senare uppdelade förstås);
 
Årtalen gäller för då hemmanet upptagits eller då det först omnämnts i bland annat skattelängder. Uppgifterna är hämtade från Gunnar Almquist: Sammandrag av Fryksdals härads domböcker 1602-1700, sidan 9. (Till denna bok med domboksutdrag finns även ett ortregister. Även ytterligare två böcker har utkommit och en fjärde och sista är på gång, alla omfattar tillsammans 1700-talets förra hälft).
 
Fryksände : Bergeby (Bergsby) 1/4-hemmantal 1609.  
Gräsmark : Berg V. 1/2 1564.  
Lysvik : Berga V. 1/3 1540, Berga Ö. 1 1540.  
Sunne: Berga 1 1540, Borgeby N. 1 1540, Borgeby S 1 1540.  
V. Emtervik/Ämtervik : Berga 1 1540.  
Ingen med liknande namn i Östra Ämtervik.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna