ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-11  (läst 653 gånger)

2005-08-02, 11:09
läst 653 gånger

Rolf Nordin

Hej igen,
I ett av Arne Linnaruds kompendier (FVD i Sunne) återfinns en Lars f. 1717-01-23 i Skrötingerud. Föräldrar Erik Persson och Ingeborg Larsdr.
 
/Rolf

2005-08-02, 16:52
Svar #1

Ingemar Lager

Hej Lennart!
Tack för uppgifterna om Lasse Värmlänning. Han är farfars far till min närmaste granne. Själv har jag gemensamma anor med hustrun till Lars Larsson. Hon hette Anna Stina Andersdotter, född 1833-12-29 i Vånga (E) och död där 1902-10-21.
Mvh Ingemar

2005-08-02, 18:11
Svar #2

Irene Larsson

Hej!
 
Tittar på svaret jag fått av dej Lennart  (Hjerpe-Norgren ),på en fråga om Lustig.Du nämner Båtsmän.På Svenska eller finska sidan av Bottenviken? Det var många finska båtsmän på svenska kusten ända ner till Blekinge.Men en annan kul grej är att det ska finnas ett Torsö någonstans högt upp i Bottenviken.Där många båtsmän hade sin hemvist.Detta är något jag sett när jag letat folk på Torsö fast på närmare håll(i Vänern).Men guden Tor fick ge namn på många ställen och folk.Vad hittade du om den båtsmannen Lustig?
Hälsningar
Irene Larsson

2005-08-02, 21:45
Svar #3

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Irene
 
Har jag nämnt Båtsman,inte vad jag minns.Däremot nämnde jag att korpral Lustig förekomm i en sång/visa med Sven-Ingvars.Var textförfattaren fått namnet ifrån vet jag inte.
 
Lennart

2005-08-03, 09:48
Svar #4

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Irene
 
Jo,jag nämnde visst att det förekommer Båtsmän i Norrland,en uppgift jag hittade genom att söka i Eniro och Google,var när och hur de levde kollade jag inte,bara att de fanns.
Säkert fanns i Värmland någon korpral eller menig soldat med namnet Lustig,alla varianter på soldatnamn fanns.
 
Lennart

2005-08-03, 20:23
Svar #5

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Rolf Nordin
 
Kan du se om det finns en Lars Eriksson född 1709 i Arnstorp/Jangshöjda som har en hustru som heter Kerstin Nilsdotter född 1725-04-03.Uppgifter om dessa fick jag via E-mail (utan källhänvisning)men kan inte kolla detta då jag just nu inte har tillgång till kyrkböcker.Om du har Genline ange gärna GID:nr.
 
 
Irene
 
Var fick du tag i dessa uppgifter.Mycket roligt om detta stämmer,det blir nytt ljus över ett av problemen.
 
Lennart

2005-08-03, 20:57
Svar #6

Irene Larsson

Hej Lennart!
 
Tyvärr så är jag ute och seglar har sett fel eller bara slagit in fel.Personerna är rätt men jag har varit slarvig  skrivit in helt fel århundrande.
Kjerstin Nilsdotter f 1825-04-03 där Nol Hedåsen. Gift med Lars Eriksson i Arnstorp.
Kjerstins far var Nils Olsson f 1794-08-21 Edsbjörke.
En fördel med detta slarv var att jag fick ögonen på felet, Lars är inte född 1709.
För övrigt är det ur boken Hedåsen, där man tar upp familjemedlemmarna.
Förlåt slarvet.
Hälsningar Irene

2005-08-04, 18:24
Svar #7

Rolf Nordin

Lennart!
 
Är detta föräldrarna till vår Christoffer Larsson f. 1762-04-10, eller ett annat par? Christoffer Larssons föräldrar har jag bara sett i Gårdsjö. Där står en Lars Eriksson f. 1709 med h. Kjerstin Nilsdr f. 1723. (Kjerstin var emellertid f. 1731-04-10.)
 
Har sökt i Arnstorp men där kan jag inte hitta någon Lars Eriksson med Kjerstin Nilsdr.
 
Hör gärna av dig.
mvh/Rolf

2005-08-04, 19:34
Svar #8

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Rolf
 
Ja,det är föräldrarna till Christoffer Larsson.
Nej,du hittar inte Lars Eriksson med hustru i Arnstorp.Inlägget ovanför ditt från Irene förklarar varför,hon var i fel århundrade och läste fel.
Christoffer gifter sig 1786-05-25 med Ingeborg Olofsdoter född 1765-02-09 i Tjustersby.Christoffer lever till 1830-11-01 i Gårdsjö,Ingeborg lever till 1840-02-19 i Gårdsjö.
Av någon anledning har jag skrivit Nils Christoffer LARSSON Svensman född 1802-09-01 som son till Christoffer och Ingeborg,sitter nu och undrar hur detta gått till,måste alltså kollas.
Vilket jag inte kan,eftersom jag inga kyrkböcker har tillgängliga.Men en blänkare är nu inlagd i datorn till nästa gång jag har Genline.
 
Lennart

2005-08-04, 20:16
Svar #9

Rolf Nordin

Ska erkänna att jag inte har läst den här tråden så väldigt noggrant hela vägen ...  
”-De e mycket nu ...”  :-)  
 
Vi har samma data på Christoffer och Ingeborg. Ingeborg dör emellertid 1849-02-19. begr. -25 [F:1]. Som föräldrar till Ingeborg Olofsdr's har jag Olof Olsson och Karin Nilsdr. Från Säter respektive Edsbjörke.
 
/Rolf

2005-08-04, 23:38
Svar #10

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Rolf
 
Ser nu att det blev lite fel datum på Ingeborgs dödsdag.I min databas står just 1849.Hennes föräldrar har vi samma.
Lennart

2005-08-07, 12:20
Svar #11

Gunilla Pettersson

Hejsan!
Söker efter efter en Olof (Olaf) Eriksson som utvandrade (enligt uppgift från USA) ca 1868,69 från Sunne. Han var född den 12april 1842 i Sunne Hans far skulle heta Erik Matson.  
Mvh Gunilla

2005-08-07, 20:22
Svar #12

Utloggad Bertram Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 21:51
    • Visa profil
Hej!
Dags igen för lite hjälp med mina struliga Värmlands anor.Den här gången gäller det Johanna Beata Olsdotter(Rapp) död 1878-07-23 i Östanbjärke i Sunne socken. Kan man få fram vad hennes man hette hur många barn dom hade etc..
All info om den här struliga familjen tas tacksamt emot.
Mvh  
Bertram

2005-08-09, 15:21
Svar #13

Irene Larsson

Hej!
Jag är fortfarande inne på Hedåsen och kollar med jämna mellanrum.Den Kjerstin Nilsdotter som fanns där var född 1825-04-03 gift med Lars Eriksson i Arnstorp.
 
Kerstins mor var Maria f 1789-06-18 hon gifte sig med Nils Olsson född 1794-08-21 i Edsbjörke de tog över gården Där Nol Hedåsen.
Maria hade en bror Nils f 1795-04-12 gift med Ingeborg ChristoffersdotterDär Ner i Gårdsjö.
 
En annan bror Olof 1793-03-04 måg i Täppa Edsbjörke,han dog 1862-01-28.
Detta är ju senare, hoppas att ni har användning ändå av dessa uppgifter om ni inte redan vet detta.
Med vänlig hälsning
Irene Larsson

2005-08-09, 16:39
Svar #14

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Irene
 
Är det ur boken om Gårdsjö du hämtar uppgifter?
Varning i så fall,mycket är rätt,men en del fel finns!
 
Lennart

2005-08-10, 09:28
Svar #15

Irene Larsson

Hej Lennart!
Nej, det är en bok som kort och gott heter Hedåsen.
Har du läst den?Jag är glad om den information jag har blir rättad om den är felaktig.
Hälsningar
Irene Larsson

2005-08-10, 13:11
Svar #16

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Irene
 
Ja,jag har läst den men minns inte om den innhöll några fel.Avbryter här åska

2005-08-10, 15:15
Svar #17

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Irene
 
Nu har ovädret dragit förbi och jag kan säga att boken inte innehöll några fel gällande de personer jag var intresserad av och det var Hans Andersson Kiesinen han var mm fm fm fm ff till mig.
 
Lennart

2005-08-13, 09:57
Svar #18

Irene Larsson

Hej Lennart!
Vet du vilka av denna släkt som drog vidare till Norge? Trysil m.m.?
Hälsningar
Irene Larsson

2005-08-16, 17:12
Svar #19

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 990
  • Senast inloggad: 2019-12-02, 20:41
    • Visa profil
Hans Andersson Kiesinen. Det finns en skrift om Hedåsen och i denna nämns flertalet finska släktnamn inklusive Kiesinen. I och för sig har jag sett namnet Kes på några med anknytning till Hedåsen, men hur kan man vara så säker på att Hans Andersson bar namnet Kiesinen?

2005-08-17, 09:15
Svar #20

Irene Larsson

Lennart,Marcus och ni andra.
I ett program som heter Genos kan man hitta en del uppgifter om folk som levt i vårt stor rike.
Vad jag funderar på är om detta är seriöst så kan man även fundera på detta att vissa har sagt att man kallade tyskar Garpar i Bergslagen,Var då ätten Garp Tysk?  
Kopierar in några rader från Genos.
 
Några medlemmar av ätten Garp
ERIC ANTHONI
I en uppsats, benämnd Kring vår medeltidsgenealogiska forskning, gav jag en framställning av ätten Garps genealogi, därvid jag kunde bevisa de s.k. Storgårds- och Koskissläkternas gemensamma ursprung [1]. Sedan dess ha nya uppgifter om ätten framkommit, vilka jag tillgodogjort mig för de ättartavlor, som skola publiceras i verket Äldre svenska frälsesläkter. Då tolkningarna av källmaterialet ej kunnat göras tillräckligt fullständiga i detta verk, synes det lämpligt att här dryfta några av de nytillkomna uppgifterna.
 
På en hittills helt förbisedd medlem av ätten, Nils Gregersson, blev jag uppmärksamgjord av fil.kand. Tove Riska, som är sysselsatt med en undersökning av Töfsala kyrka. I takvalvet på denna kyrka finnes nämligen namnet Nials Gregerson jämte ett Garpvapen avmålat [2]. Intill vapnet finnes ett Flemingvapen, som avser Nils Gregerssons maka. Ett annat Garpvapen med namnet på lagmannen Hartvig Jakobsson hör ihop med ytterligare ett Flemingvapen [3]. Alla dessa vapen ha tydligen tillkommit i början av 1470-talet [4].
Kan vara givande att läsa deras sidor,om ni inte redan gjort det.
Hälsningar
Irene Larsson

2005-08-24, 17:28
Svar #21

Ingmarie Fridlund

Kjerstin Johannesdotter född 1856 i denna församling.
 
Kan någon se vad hennes föräldrar och syskon heter
 
Tack på förhand
 
Ingmarie

2005-08-28, 18:36
Svar #22

Irene Larsson

Hej!
När jag sitter och läser om våra släkter så slås jag ofta av att de följt i varandras spår detta gäller även Konterfejaren Olov Enbergs familj.
 
Olov Olavi Enberg mor,
Marina Matsdotter Kemppainen Enkullen
Far: Mats Pålsson Kemppainen
Farfar:Pål Påvel Bertilsson Kemppainens
Farfars far Bertil Bertilsson Kemppainen född 1570, hade en syster som gifte sig med Pål Henriksson Sikainen född 1600 i Hörken han tog upp Södra Röjdåsen.
Sedan så kanske det inte är konstigt att Anna Maria Enberg och hennes make Lars Larsson båda födda 1778, hamnar i Södra Röjdåsen när de flyttar från Sunne.Även om jobbet påverkade.
Det fanns ju även en Kemppainen vid Rögden tidigt.
Hälsningar
Irene Larsson

2005-08-29, 08:03
Svar #23

Utloggad Clas Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2013-09-24, 17:37
    • Visa profil
Hej!  
Lyfter fram denna efterlysning pånytt.
 
Jag söker uppgifter om en Maria Ersdotter född 20/9 1793, eventuellt i Bräcka (om det är en gård i Sunne). Har någon stött på henne är jag tacksam. Det jag själv hittat är en Maria född 21/9 1793 i Rottneros torp, dock heter fadern Elof vilket inte stämmer riktigt.  
 
/Clas

2005-09-09, 10:15
Svar #24

Irene Larsson

Hej Clas!
 
Undrar varför ingen vet. Är du säker på att det inte är Sunne i Jämtland? Sedan finns det Bräcke även i Burträsk.
Bara ett tips.
Hälsningar
Irene Larsson

2005-09-09, 17:00
Svar #25

Margaretha Berggren

Önskar upplysningar om Annika Olsdotter, född 1743? 1745? i Östra Ämtervik, gift med Per Ersson, född 1745 i Skrötingerud, gift 1777-06-06 i Sunne. Hon var då änka efter Sven Jonsson i Södra Såneby och fick med honom två söner, Olof, född 1768 och Jon, född 1770. Jag hittar inte vigeln med Sven Jonsson och inte heller sönernas födelsenotiser. Erik Persson och Annika Olsdotter bodde i Västra Ingersby. Jag hittar inte heller dottern Kerstins födelsenotis, född 1783 enligt Sunne AI:25.
MVH
Margaretha Berggren

2005-09-09, 21:02
Svar #26

Irene Larsson

Clas!
Det ska finnas ett Bräcka i Sunne under Getnäs.
Hoppas du hittar henne.
Hälsningar
Irene Larsson

2005-09-10, 14:37
Svar #27

Per Karlsson

Per Svensson f 1854-10-07 i Sunne
 
Jag söker information om Per Svensson f i Sunne 1854-10-07. Fader Sven Persson och moder Katarina Persdotter enl fb. Orten tolkar jag till Gullsby.
I hfl hittar jag även Gullsby men inte nämnda personer. Någon som kan hjälpa mig vidare ?
 
Per

2005-09-10, 19:12
Svar #28

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Clas Larsson
 
Är din uppgift hämtad i en hfl?
Bräcka finns väster om Sunne.
I Bräcka föds en Maria 1792-01-06 med Erik Nilsson och Katarina Eriksdotter som föräldrar,kan det vara något?
/Lennart

2005-09-11, 07:56
Svar #29

Utloggad Eva Barchas

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Olof Jonsson Berg, f. ca. 1757 i Sunne Östra, Brårud Säter och död 24 april 1834 i Sunne Östra, Prästgården.  Har någon möjligen stött på honom?  Han är min FF MM F och var gift med Britta Larsdotter f. 1747 i Norra Soneby, död 1801 i Gunnarsby.  Kommer ingen vart med denne Olof.
/Eva

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna