ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-27  (läst 3065 gånger)

2002-11-25, 09:44
läst 3065 gånger

Jan Lilliesköld

Henrik!
 
Jo, Nils Sättermans första hustru dör 15/4 1875.
Den då avskedade soldaten (gratialist) gifter sedan om sig året därpå med Karin Nilsdotter, samt är sedan skriven hos henne i Bäck.
För övrigt flyttar sonen Lars till Söderala 1874.
 
MVH,
/Jan Lilliesköld

2002-11-28, 15:09
Svar #1

Jan Lilliesköld

Hej!
 
Jag har en fråga rörande flyttning till Karlstad.
Jag har en avsk. sold. Jöns Ersson f 1742 och änkling 1788, för vilken det finns antecknat under 'flyttning till': Carlstad 92. I senare hfl finns det en son till honom vid namn Olof Jönsson för vilken det också står att han flyttat till Karlstad.
Ingendera av dessa kan jag återfinna i Karlstad. Varken i de framtagna registren (XX:6), eller vid genomletning av hfl för både staden och landet, har jag återfunnit någon av dem.
 
Kan det vara någon annan socken i närheten av staden som kan avses ?
- eller var det bara så att de missades i registreringen - om någon snart flyttade vidare någonannanstans ?

2002-11-28, 18:23
Svar #2

Olle Hörnlund

Hej!
Jag har en Jon Jonsson, senare Borg, som föds den 21 April 1755 i Sunne. Föräldrarna är ogifta, Karin Jonsdotter från N Soneby och pappan Jon Nilsson från ? Kan någon se vad det står i kyrkboken ??
Jag ser det inte.
 
MVH
Olle

2002-11-29, 10:29
Svar #3

Jan Lilliesköld

Hej Olle!
 
Vad jag kan se så står det Högberg.
Efter att ha kollat lite, så finns det ett Högberg i både Ö.Ämtervik och N.Råda. Tyvärr finns då ingen hfl för någondera socknen för 1755.
 
MVH,
/Jan Lilliesköld

2002-11-30, 13:54
Svar #4

Olle Hörnlund

Tack Jan!
Jag kom också fram till Högberg men tänkte att jag läste fel eftersom det inte fanns i Sunne. Jag får kolla om någon av dom flyttar  samband med födseln eftersom jag inte har hittat barnet i Hfl Sunne(ännu).
 
MVH
Olle

2002-12-02, 19:07
Svar #5

Utloggad Kurt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2009-07-23, 19:29
    • Visa profil
I Spelnäs by i Sunne bodde i flera generationer bönder tillhörande Lidström-släkten. Vid ett besök i byn träffade jag ett par äldre bröder Nilsson på gården Gabriels ,kusiner till min far.Detta var nu i slutet av 1950-talet,tiden går,men jag minns ännu en åldrig miljö med mängder av gamla släktföremål,allt strax därefter skingrat på en gårdsauktion. Gården har ju bytt ägare flera gånger under åren, men jag undrar om möjligen någon minnesgod person kommer ihåg auktionen ? Och kanske kan ge någon ledtråd om de föremål som då klubbades bort?

2002-12-08, 17:30
Svar #6

L Hjerpe

Spelnäs
Hej Kurt.Kan du beskriva var denna gården låg,om du utgår från första gården i Spelnäs (Nygården,där Göran Larsson m familj bodde)och går norrut,jag bodde i 6:e huset i Spelnäs räknat från bäcken som skiljer Spelnäs och By,alltså där dansbanan låg en gång i tiden.Jag bodde där mellan 1957-1969,jag minns auktionen hos Oskar och hans broder,däremot minns jag inte de föremål som klubbades bort.Alla som bodde där vid den tiden är ju borta,möjligen att någon finns kvar som har minnet i behåll.Jag har själv en anknytning till Lidströms-släkten, men har inte forskat så mycket i den,det är ju en sidogren.
MVH L Hjerpe

2002-12-12, 10:44
Svar #7

Utloggad Kurt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2009-07-23, 19:29
    • Visa profil
L.Hjerpe-tack för synpunkter om Gabbriels i Spelnäs.Jag skriver namnet med två g som Du ser för så sa man på gården när jag var där,ljust a således. Om jag inte missminner mig var det 1959 och i sällskap hade jag min då nyförvärvade unga hustru. Oskar lagade mat och bjöd och sen plockade bröderna fram gamla handlingar och foto-grafier som då var okända för mig. Bl a foton på brödernas farfar o farmor,min farfars far och mor, som jag fick ta med för kopiering. Jag har ännu bilderna kvar här framför mig. Det var nog den stunden som tände mitt intresse för person-och bygdeforskning, något som nu följt mig i mer än fyrtio år.  -Nej,någon karta från nutid över Spelnäs har jag inte tillgänglig,men jag vill minnas att det var femte-sjätte gården söderifrån räknat.En liten smal väg ledde direkt upp till vänster,på andra sidan stora vägen såg jag en liten udde ut i Fryken. Bakom gården en bergshöjd dit jag travade upp med Gunnar som ville visa den mäktiga utsikten över Fryken-sjöarna. - Från denna gård kom således min ff m,Kerstin Andersdr, och det var hon som var av gabbrielssläkten. 1802 kom Gabriel Liedström till Spelnäs, hans morfar som hette Matts Ersson hade rötter i byn sen ur-minnes tid. Spelnäs är ju en av Sunnes äldsta byar och namnet Per Ersson skymtar i tidigt 1600-tal. Den Gabriel som kom till byn 1802 var ju son till bruksförvaltaren Gabriel Liedström på Lersjöfors,gift med en dotter till den grälsjuke men driftige kopparslagaren Jona Nyqvist i Berga. Gabriel den förstes ursprung har jag sökt i årti-onden,han påträffas första gången som skrivare på Norums bruk i Nyed 1739, tjugo år gammal, och han dör strax före jul 1756 som änkan säger.Hans bouppteckning är magnifik och lockar till fortsatt forskning. Men det är som förgjort, jag har sökt med ljus och lyckta i alla tänkbara arkiv men utan framgång.  -Har Du någon ledtråd ? -Ja auktionen -59,jag förstår ju att det är näst intill omöjligt att spåra något ifrån den. Men just det omöjliga ter sig rätt lockande och jag vägrar tro att undrens tid är förbi. Så om Du hör något så... MVH Kurt Nilsson

2002-12-12, 13:05
Svar #8

Nisse Söderqvist

Hej Kurt och L Hjerpe
Det där om Gabbrielsgården lät mycket intressant eftersom Gabriel Lidstöm är min anfader och som jag försöker få så mycket jag kan om. Jonas Nyqvist är en annan anfader och han var ju rätt flitigt förekommande i domböckerna har jag sett. Har dessutom en kopia på en bouppteckning som jag tyvärr inte läst närmare, men det kanske är Gabriels eftersom jag har för mig att den var från mitten av 1700-talet. Så jag har försökt att utifrån de här två anfäderna forska fram deras ättlingar och har väl kommit en bra bit på väg. Men färdig lär en väl aldrig bli?
MVH
Nisse Söderqvist

2002-12-13, 04:20
Svar #9

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej
 
Söker upplysningar om  
Nils Frykholm född omkr. 1856 i Sunne
gift med
Charlotta Mathilda Nilsson född omkr. 1855 i Stockholm.
 
Jag vet att han är boende i Stockholm 1881 då första barnet föds.
Syskon och förädrar sökes i första hand, men alla upplysningar tas tacksamt emot.
 
Hälsningar
Berith

2002-12-13, 22:28
Svar #10

Malin Lyktberg

Hej Berith!
Detta fann jag på Arkion;
 
ANNO 1890 - Stockholms stad  
Källa: Husförhörslängden Arkion.
 
Hedvig Eleonora församling  
   
Nils Frykholm f. 1856 Sunne Verml. l.  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Hedvig Eleonora
Hemort: Björken N:o 17
Kontrakt: Stockholm
Län: Stockholms stad
 
Födelseår: 1856
Födelseort:  
Födelseförs: Sunne Verml. l.
 
Yrke: skräddare
Titel:  
 
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Man
Familjest:  
Famstkod: Far/man (F)
 
Hushåll nr: 2025
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------
SVARvolym: 000062  Kort nr: 4
Sida: 130  Rad: 28
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
(Nils Frykholm f. 1856, skräddare
Charlotta Matilda Nilsson f. 1855)
Nils August f. 1881
Axel Daniel f. 1883
Viktor Samuel f. 1886
Magnus Emanuel f. 1889
Fam nr: 2
Vilhelmina Kristina Johanna Wengelin f. 1869, Piga
--------------------------------------------------  
Charlotta Matilda Nilsson f. 1855 St.  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Hedvig Eleonora
Hemort: Björken N:o 17
Kontrakt: Stockholm
Län: Stockholms stad
 
Födelseår: 1855
Födelseort:  
Födelseförs: St.
 
Yrke:  
Titel:  
 
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Kvinna
Familjest: h.
Famstkod: Mor/fru (M)
 
Hushåll nr: 2025
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse: Baptist
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
SVARvolym: 000062  Kort nr: 4
Sida: 130  Rad: 29
 
Alla barnen, födda i Stockholm och odöpta (kanske pga. att modern var baptist.)
 
Mvh. Malin

2002-12-14, 20:29
Svar #11

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej Malin
 
Tack för ditt svar, tyvärr är det just på arkion jag funnit personerna.
Vad jag är mycket intresserad av är hans föräldrar och eventuella syskon.
 
Hälsningar
Berith

2002-12-15, 01:16
Svar #12

Malin Lyktberg

Hej igen Berith!
Har du kollat på www.familysearch.org?
Jag fann en hel del med efternamnet Fryklund, när jag gick in där och sökte.
Annars är det bara att gå in på SVAR's hemsida, beställa födelseböckerna på microkort för de aktuella åren. www.svar.ra.se
 
/Mvh. Malin

2002-12-17, 14:58
Svar #13

Utloggad Kurt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2009-07-23, 19:29
    • Visa profil
SPELNÄS- Nisse Söderqvist,jag är lite nyfiken på den bouppteckning som Du talar om,det är ju just såna slåktpapper som sätter lite färg på eljest ofta rätt anonyma figurer. Kan Du inte vara vänlig och se efter vem din bouppteckning avser ?  
 
 
Hälsningar Kurt Nilsson

2002-12-21, 14:20
Svar #14

L Hjerpe

SPELNÄS
Hej Kurt,du har rätt beskrivning av gårdens läge,jag var ofta hos Oskar och Gunnar,jag minns speciellt att de bakade allt bröd själva.Om du sett TV-programmet om bröderna i Småland som gick vid jultiden ett år,så var det hos bröderna i Spelnäs.Gunnar fick tag på en fjälla på gammaldagen och bodde omväxlande i Spelnäs och i tätorten Sunne.Att Lidström bott där visste jag inte,men att han bott i Spelnäs har jag sett i bl.a. födelse och dödböcker,så att jag hade släkt i den gården var bra att få veta.
För övrigt har jag den mesta släkten i Sunne-Ekshärad-Lekvattentrakterna,ja,och lite över allt i Värmland finns någon släkting.
Mvh L Hjerpe

2002-12-30, 16:58
Svar #15

Bengt-Göran Gunn

Jag söker uppgifter om Teodor Gunn senare Eklöv Han var musikuof Fick avsked (reg.nedläggningar)1924 Han blev ledare av Sunne musikkår 1924. Han var kornettist.
Han var född i Ölserud 1873-01-05

2003-01-04, 18:28
Svar #16

Nisse Söderqvist

Hej Kurt
 
Nu har jag tittat efter på den kopia jag har av en bouppteckning. Det är efter Gabriel Lidström som dog 1757. Nu är väl inte kopian så där särdeles lättläst men det kan ju även bero på ovanan vid handstilen. Jag har kopierat den från en annan kopia jag lånat från en annan Lidströmsättling. Den är på flera sidor så det är väl allt som fanns i hushållet som räknas upp. Är även underskriven av hans hustru Inga Greta Nyqvist.  
 
MVH Nisse S

2003-01-05, 14:18
Svar #17

Utloggad Kurt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2009-07-23, 19:29
    • Visa profil
Hej igen Nisse S-t  Några ord till om Gabriel Liedström,och tack för ditt spanande i hans bouppteckning. Den är ju märklig inte minst med tanke på hur hans efter dåtida mått räknat icke så obetydliga boksamling utförligt noterats.Där nämns ju t ex en tysk psalmbok och ytterligare någon volym på tyska,sid 220,jag har tittat på motsvarande exemplar i Kungl Bibl i Sthlm.Men just vår Gabriels ex(Gustav Landcron:eines Schwedischen Edelmannes..) ärvdes eller snarare övertogs av hans svåger,den välsituerade bruksförvaltaren på Treskogs bruk i Gunnarskog,han hette Henric Lindbohm. Så då uppstår förstås följande fråga för alla oss som så länge sökt efter GabrielLiedström bakgrund:var han ändå av tysk släkt som Linus Brodin säger ?   Vad skulle han eljest med tysk psalmbok (han äger ingen svensk dito som väl ändå var det vanligaste av allt vanligt) och en tysk äventyrsbok i Robinson-stil ? Frågetecknen hopar sig. -För övrigt var det just av sin svåger Lindbohm som Gabriel köpte Lersjöfors manufakturbruk och kopparsmedja,och när Gabriel Liedström dog var han alltjämt skyldig svåger Lindbohm pengar.Denne hade i din tur köpt bruket av deras gemensamme svärfar Jonas Nyqvist,dennes två söner ägde kvar varsina mindre andelar i Lersjöfors.Domboken vittnar vältaligt om att samägandet med Nyqvistarna var komplett omöjligt,bråk och elände från början till slut. Man kan just undra om inte Gabriel Liedström blev lurad av svåger Lindbohm till köpet,1752. För inte heller han fick en lugn stund på grund av ständiga nyqvistska tjuvnyp. Jag för min del tror att Gabriel drunknade i Lersjön.Prosteritabellen för 1756,uppställd femårsvis efter de avlidnas ålder,visar att endast en man i Gabriels ålder dog detta år,och denne ende drunknade. Jag tänker mig att Gabriel hade givit sig ut på svag is vid vid Lersjöns utlopp i älven Leran,kanske var han ute efter en fet och god julgädda ? För strax före jul var det säger en högt bedröfwad Enkia Ingri Greta Nyqvist när hon i en framställning till tingsrätten 10.2.1757 begär uppskov med bouppteckningens inlämnande för dess vidlyftighets skull. Sunnes dödbok har en lucka just här,så änkans strax-före-jul får väl duga. Nå,nu blir Liedström-forskningen bara intressantare och roligare-men svårare. Att börja leta i Tyskland,det blir väl som nålen i höstacken det. -För övrigt,har Du noterat att Gabriel Liedströms lilla vackra stenbro i Lersjöfors börjar se tafflig ut ? Ni alla Liedströmmare i trakten får ta på er detta,gå man ur huse med kulturnämnd och hembygdsförening som inspiratörer.Men det brådskar,rapport inväntas.?? MVH Kurt Nilsson

2003-01-08, 16:28
Svar #18

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Är det någon som har lyckats lista ut vilka som var föräldrar till Per Ersson i Tosseberg (D 25/1 1741 i Tosseberg, 35 år. Begr 1/2)? Han blev g 26/12 1736 i Sunne m Kerstin Andersdotter (14/12 1717 i Gullsby, Lysvik. D 20/7 1770 i Tosseberg (modersjuka), 54 år. Begr 22/7) i hennes 1:a äktenskap.

2003-01-12, 14:03
Svar #19

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Mikael!  
Såvida det inte fanns flera Per Erssöner i Tosseberg på 1730-talet så gäller följande:  
Per Erssons föräldrar var Erik Månsson och Kerstin Nilsdotter i Tosseberg. Det var Eriks andra äktenskap, i det första hade han sönerna Måns och Nils, i det andra fanns en son (Per) och en dotter.  
Erik Månsson avled före 1730 och Kerstin efter.  
källa: Fryksdals härads dombok 1730 ht162 och 1740 ht72.

2003-01-13, 12:46
Svar #20

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Tack Lennart!
 
Jag var inne på dem också, men jag har även sett en halvintressant notis i 1735ht 113, där det barnlösa paret Per Elofsson ohh Ingeborg Olofsdotter, Tosseberg, vill ta till sig ett av Eriks [Olofsson, Åsegård, bror till IO] barn, 'som skall äga lika god arvsrätt som de själva'. Det sägs inte vad barnet hette, eller vilket kön det hade, eller ens om det blev som planerat, så det är ju högst osäkert om det är något som passar in i sammanhanget. Av 1738ht 55 ser det också ut som om de säljer arvsrätten.
 
Även den familj som Per Erssons bildade med Kerstin Andersdotter verkar lite osäker:  
Det föds ju en son Erik 23/2 1738 (dp 24/2), men han dör ju 22/9 1740 i Tosseberg, 2 år och 2 mån [!]. Begr 29/9 (om jag fattat rätt).  
Den 16/12 1740 föds det en dotter Maria till Per Ersson i Tosseberg (utan dopdatum), men hennes mor kallas Kerstin Persdotter. Är det ändå rätt familj, och bara moderns efternamn som blivit fel?
En annan son till Per Ersson ska vara den Erik Persson som den 28/12 1767 i Lysvik blev g m Ingeborg Andersdotter (23/9 1748 i Väsby, Lysvik. D 1824 i Väsby). Han dog 8/9 1792 i Väsby (drunkning), 52 år (begr 16/9). Han bör alltså ha varit född 1740, men står inte med i födelseboken.  
Trots alla osäkerheterna, är följande linje ändå rätt?
Erik Persson, 174(0) i Tosseberg. D 1792 i Väsby
Per Ersson, 170(5) i Tosseberg. D 1741 i Tosseberg
Erik Månsson
 
Hälsningar,
Mikael

2003-01-19, 09:54
Svar #21

Jan Lilliesköld

Hej!
 
Har problem med att avgöra vem Gertrud Larsdotter är.
 
1740-02-24 vigs Jon Olofsson i N. Borgeby och Gertrud Larsdotter Ivarsbjörke.
Gertrud anges då som änka, varför föregående gifte torde vara 1737-12-26 med Nils Svensson Bäck (kan dock inte finna någon dödnotis på denne !?).
Gertrud anges vara född 1711 (i senare hfl - men man vet ju hur mycket salt man skall lägga i sådana uppgifter). Det finns dock en Gertrud född 1713-02-17 och även en född 1715-04-21, bägge till Lars Olofsson och Karin Hansdotter i Ivarsbjörke.
Har sedan försökt avgöra via hfl om det är denna (senare) Gertrud som gifter sig med Jon Olofsson eller inte - och finner att det verkar mycket luddigt.
 
Är det någon som har någon hjälp i detta spörsmål ?
 
MVH,
/Jan Lilliesköld

2003-01-19, 10:19
Svar #22

Jan Lilliesköld

...En annan fråga rör Jon Olssons fader Olof Jonsson.
Vad jag kan se av hfl, så heter föräldrarna Jöns (OBS! varför heter sonen då Jonsson ??) Ersson och Ingiähl.
Eftersom jag inte hittar vare sig någon vigsel såsom några barn födda här - så undrar jag nu om det kan vara så att dessa (inklusive sonen) kommer från någon annan socken ? - och isåfall varifrån ?
Är det någon som har någon hjälp i detta spörsmål ?
 
MVH,
/Jan Lilliesköld

2003-03-01, 23:55
Svar #23

Thomas Nygren

Hej, Marcus!
 
Jag har läst mappen “Anbytarforum, Värmland i Sunne“.  
Jag har släkt ifrån Sunne. Dvs. min ffffffffff Kristoffer Persson från N. Arneby (torp) och hans hustru Margareta Svensdotter från Tjustersby.
Jag skrev för länge sedan till en person som arbetade på Landsarkivet i Göteborg, han hjälpte mig att forska efter släktingar.  
Det kanske är fel år och datum, han skrev slarvig.
Jag vore tacksam om du kunde kolla om det är rätt.  
Är du släkt med Kristoffer Persson eller Gunnar Almqvists från Sunne?  
Min Antavla ser ut såhär:
 
Min fffffff
Nils Pettersson
F.17521023 i Sunne
D.18180912 i Sunne
Gift:17841203 i Sunne
Min ffffffm
Lisken Andersdotter
F.17640325 i Lysvik
D.18240103 i Sunne
Barn:
Pär F.17850607
Olof F.17890403 D.18571209 i Sunne  
Erik F.17930929  
Maja F.17940131
Lars F.18010707
Nils F.18090104
Alla barnen är födda i Sunne.
Generation I
Min ffffffff
Pär Olofsson
F.17150127 Gjutaregården, Sunne  
D.17750812 Bäcks gård, Sunne.      I Antarbyforum står det “Pär Olofsson dog 17630628?”
Gift: 17511130 i Sunne.
Hustru
Min fffffffm
Giärtrud Larsdotter  I Anarbyforum står det “Britta Olofsdotter F.1709 D.17821103?”
F.17140912 Björka gård, Sunne
D.17990408 Bäcks gård, Sunne
Barn:
Nils F.17521023 D.18180912 i Sunne
Olof F.17541209
Karin F.17560601
Alla barnen är födda i Sunne.
Generation II
Min fffffffff
Olof Christoffersson
F.16900119 Torsby, Sunne
D.17380112 Gjutaregården, Sunne
Gift:17131011 i Sunne
Min ffffffffm
Hustru
Kirstin Jonsdotter
F.1679 Gjutaregården, Sunne, förm.16891128
D.17540818 Gjutaregården, Sunne
Barn:
Pär F.17150117 Sunne D.17750812
Karin F.17170722 Sunne ??
 
Generation III
Min ffffffffff
Christoffer Persson
F. ?
Gift. Ca 1677
 
Min fffffffffm
Margareta Svensdotter
F. Ca 1640
D. 17370517
 
Barn:
Ingeborg F.16870731 Torsby, Sunne
Olof  F.16900119
 
Du har kanske några frågor eller information om släktet Kristoffer Persson i Sunne.
 
Thomas Nygren

2003-03-04, 18:15
Svar #24

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1243
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Hej. Har sett några av personerna i de äldre generationerna i olika sammanhang, men tycker att kopplingarna tillbaka verkar vara högst osäkra. Samt finner jag inte vid en ytlig undersökning vissa av de påstådda vigsel- och födelsenotiserna (de som berör Nils Pettersson och Lisken Andersdotter). Mitt tråkiga förslag är nog att du ånyo får gå igenom Sunne hfl samt kyrkböcker (from de enligt dig helt säkerställda personerna) och se om du kommer fram till något annat (men utan att slänga de gamla uppgifterna). Hoppas att ngn annan har mer information att ge dig. //Mvh Marcus

2003-03-05, 13:05
Svar #25

Utloggad Karin Gällman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig att kontrollera en sak? Jag upptäckte just att det kan finnas ett fel i en förteckning över husförhörslängder för Sunne. AI:5 uppges vara för åren 1741-46. I själva längden är inte årtalen utskrivna (i alla fall inte på de sidor jag har tittat på), utan jag har utgått ifrån att första årets datumnoteringar är för 1741. När jag fick anledning att kontrollera datumen i Almanacka för 500 år, kom jag fram till att alla datumen första året är måndagar. Däremot är samma datum söndagar 1740. Sidan i hfl AI:5 Sunne som jag tittat på är 62. Borde AI:5 vara från 1740 istället eller tänker jag helt fel? Detta kan ha stor betydelse för mig när det gäller att hitta rätt anmoder i dödboken.
 
Mvh Karin Gällman

2003-03-16, 16:10
Svar #26

Utloggad Margareta Carlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2011-03-18, 14:53
    • Visa profil
Söker uppgifter om Nils Larsson f. 1800-10-28 Ivarsbjörke Sunne, han var gift med Maria Jönsdotter f. 1798-10-19 W Löfåsen Lysvik. Maria dog 1858-12-29 Ängfallet Ivarsbjörke Sunne. Detta par är jag barnbarnbarnbarnbarn till och det skulle vara roligt att få veta mer om dem och deras anor bakåt och framåt.
 
Vänliga hälsningar
Margareta Carlgren

2003-03-24, 15:22
Svar #27

Utloggad Majbritt Jarkell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2011-10-19, 09:21
    • Visa profil
Hej. Är det någon som känner till Karin Johnsson född 15/1 1849 i Ekshärad. Hon arbetade på Torsby bruk hos olika familjer 1867, och om någon känner till namnen Moneur och Bouchard, troligtvis arbeta dom också där.
 
Majbritt

2003-03-25, 15:58
Svar #28

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Hej Majbritt!
En Karin Jonsdotter finns i Ekshärads dopkladd för 1849:
Karin f 15 jan döpt 18 i Morberg under Nore. Föräldrar Torp Jon Nilsson och Karin Nilsdotter
 
Kanske det är din Karin?
 
M v h
Kaj

2003-03-27, 09:25
Svar #29

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Jag söker efter
Jonas Persson f 10/12 1819 i Ö Ullerud
Hu Anna Håkansdotter 4/2 24
D Christina 16/10 48
Anna Maria 2/6 50
Brita      25/6 52
S Jan Hindrik 11/12 55
D Augusta      5/8 58
S Peter       25/7 60
  Gustaf       3/7 63
Familjen flyttade från Norra Ås i Övre Ullerud till Sunne 3/9 1865 (Attest nr 8).
Istället för att blada igenom hela HFL för Sunne hoppas jag att någon känner till vart familjen tog vägen i Sunne.
 
Kaj

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna