ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-18  (läst 2778 gånger)

2001-10-14, 10:06
läst 2778 gånger

Ulla Hjul

Jag söker föräldrarna till Anders Ersson från Näsrämmen som gifte sig 17460315 med pigan Margareta Persdotter från Linderhöjden.
Tack på förhand.
Ulla Hjul

2001-10-18, 23:29
Svar #1

Morten Strøm

Hei
Jeg söker opplysninger om en Karl Simeon f 1880 i Räm jmfr. folketellingen i 1890. Kan dette väre min oldefar som under folketellingen i Christiania 1900 hadde etternavnet Sundberg? Han var da skomakerdreng hos en skomakermester Nils J. Berg som også var svensk, og de var muligens slekt. Jeg vet lite om min oldefar, da han skiltes fra min oldemor ca 1916, og dette var et ikke tema for min mormor som kunne gitt litt mer opplysninger. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om disse personene og event. deres forfedre/etterkommere?
Mvh Morten Ström
Rälingen, Norge

2001-10-27, 18:00
Svar #2

Victor Alin

hej  
 
jag skulle vara tacksam om jag kunde få info kring dessa personer med säkt. allt är av intressa TAck!
 
anna cajsa magnusdotter född oäkta f. 1811-02-22 i rämmen
 
mor  
 
anna magnusdotter var vid 1811 piga i ?sillafen? eller ngt i den stilen.
 
är jätte tacksam för allt som kan ha ngt med dessa personer och deras släkt

2001-12-14, 16:34
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Ang. bergsmannen Erik Kristofersson i Djuprämmen.
Svar på fråga ställd 2/12 2001 av Ulla Björn under Landskap:Dalarna:sockar:Malung.
 
Enligt Göta hovrätts dom 19/11 1667 (EVAA:48, Göta hovrätts arkiv, Jönköping) skulle Erik Kristofersson utan uppskov halshuggas, parteras och steglas. För hustrumördare fanns knappast någon nåd att vänta vid denna tid, och avrättningen torde ha skett så snart hovrättsutslaget nått vederbörande lokalmyndighet och skarprättare i Värmland. Har den dömde ansökt om nåd hos Kungl Maj:t så bör svaret återfinnas i serien EIAC:1, Kungliga brev, resolutioner i kriminalmål 1636-1674 (Göta hovrätts arkiv). Såväl hovrättens dom som serien Kungl Maj:ts resolutioner i kriminalmål finns att låna på mikrokort från SVAR.    
 
Albert Palmqvist skriver i Finnkulturen nr 2/1982 s. 11, om domen mot Erik Kristofersson, att Avrättningen torde ha skett på Värmlandsbergs gamla 'galgplats' i närheten av Bergskalhyttan utanför Filipstad, där också Färnebos äldsta kyrka stod tills efter stadens grundande 1611.
 
Om Erik Kristofersson i Djuprämmen, se vidare mitt svar i Dalarötter:  
http://www.genealogi.se/dalarna/svar-700.htm#526
 
Se också inlägg 10 jan 2000 i Anbytarforum under Värmland:socknar:Gustav Adolf
och diskussionen om Lång-Kristoffer Havuinen (väl rätteligen Honkainen) under Värmland:Efterlysningar.

2002-01-01, 18:02
Svar #4

Victor Alin

Angående efterlysningen på Anna Cajsa magnusdotter f. 1811-02-22 i Rämmen ( var oäkta barn) så kan hennes mamma möjligtvis hetat Anna  Matsdotter istället för Magnusdotter. (Om jag förstått rätt så kan det oäkta barnets efternamn ibland tas efter fadern och ibland efter modern, vilket ju då skulle innebära att de nödvändigtvis ej har samma efternamn.)
 
Anna Mats-/Magnusdotter som jag vid  
födelsetillfället trodde var bosat som piga i något som såg ut som Sallåfen verkar nu vara Tallåsen.
 
Tacksam för upplysningar om dessa personer.

2002-01-04, 14:30
Svar #5

Anki Hägglund

Finns det någon som kan ge upplysningar om vilka familjer som bodde på Holmsjöfallet, Rämmen under 1900-talet? Söker även kontakt med personer som har foton därifrån.
MVH Anki
anki_hagglund@hotmail.com

2002-01-05, 16:36
Svar #6

Utloggad Barbro Källström Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2012-07-05, 21:51
    • Visa profil
Jag söker upplysningar om Jan Olof Johansson,f. 1875 i Räms församling.Hans föräldrar var Johan Svensson f. 1847 och Anna Maria Jansdotter f.1851.Hans syskon var Karl Gustaf f. 1853,Anna Alfrida f. 1878,Maria Elida f. 1881,Beda Justina f. 1883,Ester Teresia f. 1886.
Jan Olof blev tidigt änkeman ,hustrun hette Beda.
Tacksam för information även om hans hustru Beda.

2002-01-09, 17:24
Svar #7

Utloggad Anne-Marie Olovsdotter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2010-06-10, 22:12
    • Visa profil
    • svedelius.pursche.se
Längst upp på denna sida finns ett inlägg där Jan Johansson efterlyser upplysningar om Signe Bengtsson.  
 
Om Jans mamma hette Sanna och om Jan har en kusin i Malung som heter Lisbeth så är jag intresserad av att få tag på Jan.  
Min mormor, Sannas syster, hette Astrid.
 
Jag är Lisbeths dotter, Ami.
Den Ami som du i så fall har lekt med när vi var små!
 
Hör av dig!
Jag vill också veta mer om vår bakgrund på mormors sida!
 
Min mailadress är:
ami.pursche@telia.com

2002-01-13, 21:46
Svar #8

Elaine Löfgren

Är Rämmens fs och Räms fs samma sak.

2002-01-13, 22:07
Svar #9

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Så här står det i Sveriges församlingar genom tiderna:
 
Rämmen 178207    
Pastoratskod: 090403 Namn: förr Näsräm, Räm eller Rämen, 1891-10-23 enligt KBr Rämen, 1950-03-24 av KMt fastställt Rämmen. Län: -1779 Närkes och Värmlands län, 1779- Värmlands län, 1805-07-18 överfört del av Äppelbo i Kopparbergs län till Rämmen utan länsändring, 1806-11-25 beslut att överföra delen i Kopparbergs län till Värmlands län, ej reglerat, 1815 överfört Höksjön och Skärfjällen från Äppelbo till Rämmen, 1878-12-20 överfört del i Kopparbergs län till Värmlands län (Fiskhushöjden, Hackarasberget, Karkasåsen, Knapptorpet, Liljendal, Lironfallet, Långmarken, Lönnhöjden, Milsjö, Pålshemman, Skärfjällsberget, Sparvtorpet, Spårtorpet, Svarttjärn, Söderskog, Tallåsen och Tuvbäcken), därefter helt i Värmlands län. Indelning: 1777 utbruten ur Gåsborn som kapellförsamling. Pastorat: -1878 Filipstad, 1879(beslut 1859-07-22)-1975 eget, 1976- Rämmen och Gåsborn. Husförhörslängd: 1785-. Födelsebok: 1778

2002-01-24, 18:20
Svar #10

A. Sandin

Jag söker Knut Södergren född 1896 i Rämmen. Jag vet inte om detta är hans födelseeftersnamn eller om han har antagit det i vuxen ålder.  
Tyvärr känner jag inte till mer uppgifter men skulle bli mycket glad om någon kunde åtminstone beskriva platsen eller ge tips.
 
Med tack på förhand //A. Sandin

2002-01-31, 21:51
Svar #11

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Svar till Barbro Källström Ericson
 
Beträffande Jan-Olof Johansson född 1875:
Jag skulle rekommendera en kontakt med någon på Lesjöfors museum. Där lär finnas en liten
grupp som arbetar med att identifiera personer på gamla bilder. De bör kunna ge upplysningar.
Jan-Olof Johansson, eller Jann-Olle i dagligt tal, var en på sin tid välkänd person på bruket. En
kortare artikel om honom och hans tio syskon, under rubriken Gamla Lesjöforsare, finns i
tidskriften Slaggstänks julnummer 1976, sid. 33. Den finns säkerligen att tillgå på museet eller
biblioteket i Lesjöfors. Museets telefonnr är 0590-31122.
 
Vänligen
Gunnar Stolpe

2002-02-18, 18:30
Svar #12

Utloggad Barbro Källström Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2012-07-05, 21:51
    • Visa profil
Tack Gunnar Stolpe!
För Din hjälp till litteratur av Albert Palmqvist
och Gerard DeGeer.
Mvh Barbro Källström Ericson

2002-03-15, 19:43
Svar #13

Bertil Kruse

Hej!
Jag söker förfäderna till min ff f Jonas Håkansson
Kruse f 12/4 1857 i Rämmen och hans maka Emma
Kristina (Vester?)
mvh
Berra

2002-03-15, 22:25
Svar #14

Carin Widén

Hej Bertil
Jag har en uppgift på Jonas? föräldrar, men det bör kollas upp!
Far: Håkan Jansson Kruse f 1829-04-09 i Rämmen, bosatt Rämsberget, Rämmen  
Mor: Stina Olofsdotter f ca 1835 i Sunne?
Farfar: Jonas Danielsson Kruse f 1785-06-25 i Rämmen, död 1844-09-17 vid Rämsberget gift 1808-06-24 med
Farmor: Kajsa Jonasdotter Myrgren f 1789-01-14 i Rämmen död 1860-11-16 vid Västra Granberget, Rämmen
Farfars far: Daniel Denisson Kruse f 1734-12-26 i Rämsberget, Erämmen, död 1791-12-14, gift 1770-07-01 med
Farfars mor: Magdalena Jonasdotter f 1747-06-25 i Rämmen död ca 1831
Farmors far: Jonas Persson Myrgren f 1758-02-18 i Lilla Laggåsen, Norra Råda gift 1788-11-20 med Katarina Kristoffersdotter Kropp f 1761-04-20 i Skärfjällen, Äppelbo
Som sagt, kolla!
Carin

2002-03-17, 07:08
Svar #15

Bertil Kruse

Hej Carin,tack för ditt svar!
Du vet inget om Emma Kristinas förfäder?
mvh
Berra

2002-03-17, 15:20
Svar #16

Carin Widén

Bertil.
Tyvärr så vet jag ingenting mer om Emma Kristina. Du får väl kolla i omliggande socknar Gåsborn, Hjulsjö, Hällefors m m
Hälsningar
Carin

2002-09-15, 12:49
Svar #17

Jan Bäck

Hej!
 
Om släkten Kemppianen.
 
I Vålberget fanns Olof Andersson Kemppianen född omkr 1672 och relativt jämngamle Mats Andersson Kemppianen. Jag antar att dessa var bröder. Jag undrar om det finns några kända kopplingar till de Kemppianen i Linnerhöjden och Omsjön som Carin Widén omtalar i ett inlägg 8 januari 2001? Eller spekulationer. Eller andra Kemppianen… Det är ju f ö korta avstånd mellan Vålberget, Linnerhöjden och Omsjön.
 
Jag skulle också vilja veta vem Olof Andersson var gift med.
 
Jan Bäck, Göteborg

2002-09-23, 18:59
Svar #18

Sune Persson

Hej!
Söker föräldrar till Nils Söderlund Olofsson född 18070513 i Rämmen , Värmland
Tacksam för svar Hälsningar Sune.

2002-09-23, 20:23
Svar #19

Bengt Svensson

Hej Sune
Föräldrarna till Nils Olofsson Söderlund var Nybyggaren Olof Larsson f.1780 och Kerstin Nilsdotter f. 1772, vid giftemålet 1805 kom Olof från Fikullen och Kerstin var piga i Rämmen
Mvh
Bengt

2002-09-26, 18:41
Svar #20

Anna- Lisa Göransson

Häkkinen Henrik, boende vid Djuprämen, vilket han enligt uppgift sålde 1651. Finns det ngn som vet något om vilka barn han hade. Känner själv bara till hans dotter Annika f ca 1641 och  som han troligen fick i äktenskapet med Henrik Larsson Manninens änka Kerstin Bengtsdotter. Undrar om de fick flera barn. Undrar också om han var gift mer än en gg. Är inte säker på stavningen av hans namn tyvärr.
Tacksam för svar på mina frågor.
Anna-Lisa

2002-09-26, 21:40
Svar #21

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa
 
Du tar upp några frågor om en av Värmlands mest kända finnar. Henrik Tomasson med släktnamnet Häkkinen var med all sannolikhet gift åtminstone en gång tidigare innan äktenskapet med Kerstin Bengtsdotter. Hustruns namn är förborgat för oss. Jan Myhrvold (Norge) har i Finnkultur presenterat en i de flesta stycken övertygande bevisning för att Henrik i sitt första äktenskap hade sonen Sigfrid. Denne vistades sina sista år i Mulltjärn i Fryksände. Henrik Häkkinen hade sannolikt även sonen Nils, vilket Niclas Persson på ett förtjänstfullt sätt har utrett. Även Nils avslutar sin jordevandring i Mulltjärn.
 
Henrik Häkkinen ingick sitt andra äktenskap med änkan efter Henrik Larsson Manninen, vid namn Kerstin Bengtsdotter. Vissa forskare anser att detta skedde vid mitten av 1620-talet. Men det finns indikationer på att giftermålet ingicks vid ett betydligt senare tillfälle. Henrik Manninen och Kerstin Bengtsdotter var bosatta i Djuprämmen åtminstone år 1620 (register på tionden). Det är möjligt att den Henrik som anges i hjonelagslängden år 1610 är Henrik Manninen. I så fall är Djuprämmen ett av de först upptagna finnhemmanen i Värmland. Källorna flödar tyvärr inte särskilt rikligt vid denna tid varför det är osäkert vilken av de fyra senare Henrik (Manninen, Häkkinen, Kukkoinen eller Kurki) som avses. Det märkliga är att Henrik Manninen inte förekommer med patronymikon någon gång i skattelängder eller liknande i Rämmenområdet. Hans efternamn Larsson är enbart känt från Fryksdals härads dombok.
 
Henrik Häkkinen sålde hemmanet Djuprämmen till Erik Kristoffersson (sannolikt släktnamn Honkainen, en son till långe Kristoffer Jönsson) och vandrade västerut till Värmland. Han uppodlade där Rattsjöberg i Fryksände socken omkring 1646 (Broberg). Kanske fanns han där redan år 1645, eftersom Häcke Henrik enligt anteckningar i domboken för Färnebo antecknas för rest av lagmansräntan för åren 1645 och 1646. Rattsjöberg finns omnämnt i jordeboken första gången år 1649.  
 
Henrik Häkkinen fick i sitt andra äktenskap sonen Pål och dottern Anna/Annika. Pål dog ganska tidigt men efterlämnade en son vid namn Henrik. Denne dog dock redan som minderårig. Anna/Annika var gift två gånger.  
 
I Gottlunds Resedagbok från Värmland från 1821 finns upptagen en avskrift av en bouppteckning över Henrik Häkkinens kvarlåtenskap. Häcke Henrik torde ha dött år 1669, vilket innebär att han kan ha varit född omkring sekelskiftet.
 
Hälsningar
 
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2002-09-26, 22:59
Svar #22

Anna- Lisa Göransson

Jan Erik Björk!
Skälet till mina tidigare frågor är att jag försöker hitta dels fadern till Ingrid (ev Ingeborg) Hindriksdotter död 1694 v.Näsrämshyttan, gift med Olof Persson (Kropp) (ca 1613- 1667) och säkra uppgifter på fadern till Lisken Olofsdotter gift med Karl Olofsson i Holmsjön, Rämmen (eller Gåsborn), han uppges heta Olof Hendriksson.Har inga födelseår på dem, men Karls och Liskens son Jon född 1715 är min ana.
Anna-Lisa

2002-09-27, 20:48
Svar #23

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej igen Anna-Lisa
 
Ingeborg eller Ingrid Henriksdotter torde vara dotter till Henrik Henriksson Kukkoinen eller möjligen Kokkoinen. Härför talar följande omständigheter. Men historien kommer att nystas upp så att säga baklänges.
 
I Älvdals härads dombok för år 1707 finns några mål som belyser släktskapsförhållanden mellan Näsberget och Färnebo. Där sägs att Olof Olofsson Kropp har köpt jord av sin morbrors änka hu. Karin Henriksdotter. Det visar sig vid närmare efterforskningar att hon är änka efter Jöns Henriksson i Näsberget. Av tidigare mål från Älvdals härad vet vi att Jöns hade syskonen Henrik, Kerstin och Ingeborg. Det innebär att modern till Olof Olofsson Kropp hette Ingeborg eller Kerstin. Olof Olofsson byter till sig jord i Näsberget mot jord i Fiskhushöjden i Färnebo. Härigenom bestyrks sambandet ytterligare. Innebörden är att han har disponerat jord i Färnebo, men vi vet inte med bestämdhet att det är hans arvejord. Slutsatsen torde emellertid bli att deras ursprung är att finna i Färnebo. Nu vet vi också att Näsberget upptogs i slutet av 1650-talet(R Broberg). I en domboksnotis omtalas ett nedsättningsbrev från år 1659. Gottlund anger i sin resedagbok för år 1817 att Västra Näsberget först upptogs av en Henrik Kukkoinen.
 
För att ytterligare säkerställa sambanden går vi så till mantalslängderna för Färnebo under 1640-talet och framåt. I Rämmenområdet finns minst fyra Henrik att välja mellan. Men finns någon Kukkoinen bland dem? Jovisst! Tre av Henrikarna uppträder med olika epitet: Hecke Henrik, Kucke Henrik och Kurk Henrik. Den fjärde anges som Henrik Sigfridsson. Det är ingen tvekan om att Kucke Henrik står för Henrik Kukkoinen eller möjligen Kokkoinen.  
 
I mantalslängden för år 1654 dyker så i stort sett hela familjen upp: Kock Henrik, hu Agnes och sonen Henrik. Dottern Ingeborg är inte nämnd i detta sammanhang men hon var sannolikt gift vid denna tid. I samma mantal står antecknad Olof Persson Kropp med hu. Ingrid. Vi kan därmed utesluta ovannämnda Kerstin som moder. (I förbigående kan nämnas att hon blev gift till Solberg i Ekshärads socken). Paret står antecknade i längden alldeles före Kukkoinen-familjen. I mantalet för år 1656 tillkommer Kock Henriks son Jöns. Mantalet för år 1659 är det sista år som de är antecknade i längden för Färnebo. Det stämmer ju bra med flyttningen till Näsberget.  
 
Hälsningar
 
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2002-09-28, 09:09
Svar #24

Utloggad Inger Kölestam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2010-07-04, 11:44
    • Visa profil
Hej,
Jag söker efter föräldrar till torparen Jan Hansson i Holmsjön, Rämmen. f 1775-10-22, d 1847-09-08. Gift med Maria Jonsdotter 1788-10-06 d.1849-09-1849.
 
Tacksam om någon kan hjälpa mig med dessa uppgifter.
Med vänliga hälsningar
Inger Kölestam

2002-09-28, 20:39
Svar #25

Anna- Lisa Göransson

Tack Jan Erik.
 Återstår frågan vem som var far till Karl Olofssons hu Lisken. Känner inte alls till dessa två Henrik, Kukkoinen eller Kurki som du nämner. Vill gärna veta mer om dem. Nu skall jag läsa igenom ditt svar riktigt ordentligt och beskåda alla möjligheter till en lösning på problemet. För jag förstår att dina antaganden är helt riktiga. Har själv funderat på möjligheten, men jag vet ju så lite om Rämmen. Bara det som Anna Westlund i Linköping och Einar Gustavsson i Lesjöfors har skrivit och sagt och dom nämner ingenting av allt detta. Har du mera eller kan du tipsa om litteratur, så ta?r jag tacksamt emot.
Anna-Lisa

2002-09-28, 21:34
Svar #26

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Anna-Lisa
 
Albert Palmqvist, den store Rämmenforskaren gav ut en del läsvärt material om området, bl.a. skriften Rämsbergs gruvor och Näsrämshyttan, nr 3, en av många delar i Filipstads bergslags arkiv. Den kan säkerligen lånas från något bibliotek. Där står en del av det jag har redogjort för ovan. Den gode Albert har även lämnat efter sig ett betydande arkiv som finns förvarat i Värmlandsarkiv. Jag har själv tittat i det och funnit många godsaker i hans anteckningar om släkter.
 
hälsn
 
Jan-Erik
 
PS Henrik Kurki flyttade sedermera till västra Värmland. DS
hälsningar
Jan-Erik Björk

2002-09-29, 20:52
Svar #27

Anna- Lisa Göransson

Jan Erik!
Tack för tipset. Vill bara säga att Olof Persson Kropp och Ingrid?Ingeborg Henriksdotter fick en dotter kallad Agnes, så det problemet är väl löst eller vad säger du. Agnes är ju inte ett så vanligt namn.
Mvh Anna-Lisa

2002-09-30, 20:19
Svar #28

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa
 
Tack för uppgiften.  
 
Agnes förekommer. Jag känner till några stycken, men det tillhör inte de vanligaste namnen på de finska kvinnorna.
 
hälsn
 
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2002-12-18, 09:35
Svar #29

Utloggad Bo Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej släktforskare,
 
Söker far till Stina Maria Matsdotter f. 1863-12-18 i Näsåsen, Rämmen. Mor Pigan Anna Lisa Olofsdotter Aspengren f.1839-05-06 i Liljendal, Rämmen.
 
Bosse.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna