ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-17  (läst 3091 gånger)

1999-01-26, 00:30
läst 3091 gånger

M Boman

Jag undrar om det finns utgivet material om Ransäter, något som starkt kan förbättra ens insikter om sina förfäder därifrån. I jämförelse med exempelvis Fryksdalen och då framför allt Sunne s:n verkar det vara ynkligt. Finns det utdrag av domböcker, mantalslängder, kyrkoböcker, husförhörslängder eller dylikt? Jag har beskådat andra forskares resultat, men det är mycket få gånger som man har samma förfäder, som det ser ut just nu.

1999-02-06, 19:46
Svar #1

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Min förfader Nils Jönsson drunknade 1809, sannolikt i Abborrtjärn, Ransäter, eftersom han bodde i Abborrtjärnsbråten, liksom flera av hans närmaste ättlingar. Idag kan man peka på ren åkermark och tala om att en förfader drunknade där! Tjärnen, 37 tunnland stor och 10 alnar djup, tömdes nämligen på några timmar år 1831 i en Vildhusseninsats, omnämnd av prästen Noak Hedrén i en reseskildring (VFoN 1924). Tjärnen skall ha legat vid Olsäter, men det preciseras inte exakt var, så jag är intresserad av att veta exakt var tjärnen låg, om det finns ytterligare beskrivningar om själva händelsen, samt vill gärna ha kontakt med andra som haft förfäder boende vid Abborrtjärnsbråten.

1999-02-13, 09:40
Svar #2

Ann-Christin Andersson

Hej Peter.
Jag är inte någon särskilt erfaren släktforskare, men såg ditt inlägg om Abborrtjärn i Ransäter.
Jag härstammar själv därifrån, uppväxt i Munkfors och vet var denna tjärn låg. Jag vet inte hur väl bevandrad du är i Ransäter, men den låg på östra sidan älven, strax söder om bron. Det syns tydligt för vägen går precis genom sjöbotten, nerför en backe och uppför en annan, sen ligger Ransäters travbana på höger sida. Den ligger helt nära gränsen till Övre Ulleruds socken. Jag kan ta reda på mer uppgifter om det kan vara intressant.

1999-02-16, 21:26
Svar #3

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Hej Ann-Christin!
Tack för det intressanta svaret! Beklagligt nog är jag alldeles för dåligt bevandrad i Ransätersbygden. Å andra sidan så är jag i gott sällskap, för när jag för några år sedan var i kontakt med en dokumenterad kännare av orten så gick även han bet på uppgiften, vilket kanske tyder på att folkminnet håller på att glömma tjärnen och händelserna kring dess tömning. M.a.o. så är jag tacksam för ytterligare information!

1999-02-17, 22:26
Svar #4

Ann-Christin Andersson

Hej igen Peter!
Jag  har nog egentligen inte så mycket ytterligare information, men jag vet inte om du har läst i Helge Kjellins Ransäter och Munkfors, där står det en del om tjärnen och dess utdikning och en bild på den forna sjöbotten. Kan nämna också att en del av marken där numer ägs av min fars farbror.

1999-02-17, 22:42
Svar #5

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Det låter som ett bra tips! Bara en liten fråga:  
heter författaren Helge Kjellin? Det finns en (hemskt dyr!) bok på antikvariat med samma titel men av Nils Helger. (Vore synd om man köpte fel!)

1999-02-19, 21:37
Svar #6

Ann-Christin Andersson

Hej Peter!
Ursäkta mig, det är jag som är ute och seglar.
Författaren heter Nils Helger och inget annat.
(Och jag som jobbar på bibliotek!) Jag tycker för övrigt att det finns mycket i den boken som är  
intressant. Särskilt om man har rötter från orten.

1999-03-21, 10:00
Svar #7

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag håller på med en uppdatering av Värmlands Ortregister och har följande fråga:
 
På vilken sida av Klarälven låg Slöjdefors bruk?
 
Tacksam för hjälp
Gunnar Jonsson, Säffle

1999-08-12, 23:23
Svar #8

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en Karin Håkansdotter (f. 1782 enl. hfl) som i Ekshärads hfl uppges komma ifrån R-gård. En släkting till mig som också forskar har inte funnit henne under Råda gård, i Norra Råda. En pojke Håkan, f. 1820, uppges vara död i Ransäter 10/12 1820.  
 
Karin var gift 1816-11-17 med Hindrik Persson, f. 1788 i Södra Kölbergstorp, Norra Ny (Hindrik var värmlandsfinne på sitt fäderne). De levde några år på Ginbergsängen, Ekshärad. Karin dog där 1826.
 
Kan R-gård vara Ransäters gård eller tar jag helt fel?
 
Tack på förhand / mvh /  Björn Sonesson

1999-09-30, 13:42
Svar #9

Jonas Hagström

Vore tacksam för uppgifterna på min morfars släktgrav, ATTERSTRÖM, på RANSÄTERS kyrkogård i Värmland.

2000-01-06, 19:08
Svar #10

Elaine Löfgren

Barbro Påvall.
Angående Liljefeldt.(Från Gotland-Efterlysningar-Norra Gotland)
Var på Landsarkivet denna vecka.Sökte i Ransäter AI:14 som täcker tiden 1866-1870. Hittade 3 rättare:
Rättare Anders Fredrik Nilsson f. 10/1 1842 i Grafva,
Gårdsrättare Bengt Olsson f. 6/4 1834 i Övre Ullerud. Inflyttad från By sn 1865,
Rättare Emanuel Bergqvist f. 29/2 1820 i Ollerstad, Skaraborgs län.
 
Ingen har en dotter Augusta f. 12/5 1865.
Ingen Augusta född i Ransäter detta datum.
Ingen Liljefeldt i Ransäters vigdebok mellan 1883 och 1895.
Gårdsrättaren Bengt Olsson hade ingen familj i Ransäter.  
 
Har du namn på Augustas syskon som for till Amerika.
Är de uppgifter du lämnade under Norra Gotland korrekta.
Föreslå vad jag ska söka på så gör jag det så snart jag har tid.
Mvh Elaine Löfgren

2000-03-08, 00:48
Svar #11

Fredrick Andreasson

Gunnar Jonsson!
 
Vilken by eller gård tror du avses med Berget i Ransäter socken? Min morfarsmorfarsmormor står i vigselboken kommen därifrån.

2000-03-08, 09:34
Svar #12

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Fredrick.
Något sådant hemman finns inte, så det är nog någon gård. De enda hemman med berg i är Ransberg och Åmberg.  
Däremot finns en större gård Berget en dryg halvkilometer norr om Geijerskolan. Jag vet inte vilket hemman den tillhör. Den ligger vid den kvarvarande dammen i älven strax väster om nya vägen.
Gunnar

2000-03-26, 22:52
Svar #13

Arne Östman

Svar till Gunnar Jonsson.
 
Slögdefors manufakturverk var namnet på en knipp- eller spiksmedja vid Munkfors bruk. Den privilegierades 1761 och anlades av Aleph Herman Anrep. Anläggningen låg på östra sidan av Munkforsen. Se Ingvar Andersson, Uddeholms historia.
Arne Östman

2000-04-11, 13:51
Svar #14

Elaine Löfgren

Fredrick Andreasson!
Ur Lotten Dahlgrens bok Ransäter, texten något sammandragen av mig:
---
Geijersgården hette tidigare Ransäter. Socknen och annexförsamlingen har samma namn. Gården ligger nära kyrkan byggd 1670, invigd 26 juli 1672. 1646--1661 sattes i Ransätersdalen 3 hammare igång bredvid varandra. Närmast intill kyrkan ligger gården Uddesrud, ligger strax ovanför de s.k. Uddesrud-dalarna. Några minuters promenad ytterligare ligger Övre Ransäter, kallat Berget, ett på en slags terrass uppfört ställe med vid utsikt. Här tar åker och äng vid, genomkorsas av den lilla Hammarälven som rinner till Klarälven. Efter en stund kommer man till Ransbacka, komministerbostället. Ytterligare en liten stunds vandring där vägen tar slut når man herrgården Ransberg, vid denna tid dalens ansenligaste egendom.
---
Boken finns säkert på större bibliotek i Din närhet. Lotten Dahlgren har skrivit flera böcker som handlar om folk, främst kanske Geijers och deras ingifta och umgängesvänner, och livet i Ransäter.  
Min ff ff med familj, hans bror med familj, levde i Ransäter, 1788--1850+, några arbetade hos Geijers. Vad heter Dina släktingar?
Elaine Löfgren

2000-04-11, 23:46
Svar #15

Fredrick Andreasson

I Ransäters vigselbok för året 1814 står det att drängen Håkan Jonsson från Skavåsen gifte sig med pigan Britta Nilsdotter från Berget. Platsen skulle alltså vara identisk med Övre Ransäter.Jag ska se om jag hittar något hemman med det namnet i Ransäters ortregister. Britta Nilsdotter var min morfars morfars mormor.
 
Tusen tack Elaine!
 
PS. Vet du om Lotten Dahlgren var släkt med en Matilda Dahlgren, född 1854 i Nordmark ?

2000-04-16, 18:56
Svar #16

Elaine Löfgren

Lotten var dotter till Fredrik August Dahlgren, 1816--1895, bl.a. författare under pseudonymen Fredrek på Rannsätt. Dahlgren umgicks i Geijer-kretsen. Jag vet egentligen inget mer.
Mina anor, ff ff Olof Olofsson Ullström och hans bror Jon, var smeder vid Munkfors och Ransäters Hammare från ca. 1788 och tills döden befriade dem. Jons 3 döttrar var pigor åt bl.a. Geijers.
Hoppas du hittar det du söker.
Hälsningar, Elaine.

2000-04-16, 20:43
Svar #17

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Örnberg IV:75 så var Mathilda Dahlgren, f 1854, dotter till en annan Fredrik August Dahlgren, f 1810, som var son till Johan Petter Dahlgren, f 1782, som i sin tur var halvbror till Barthold Dahlgren, far till Fredrik på Rannsätt. Vilket väl gör att Mathilda och Lotten var halvsysslingar, om jag räknat rätt.

2000-04-25, 22:44
Svar #18

Fredrick Andreasson

Tänkte bara tala om att denne Matilda Dahlgren är farmors mor till en god vän jag känner.Då skulle han alltså vara släkt med självaste författaren till Värmlänningarna Fredrek på Rannsätt...intressant!

2000-04-27, 19:26
Svar #19

Elaine Löfgren

Och du då Fredrick, som god vän till en efterkommande så är du ju närmare än de flesta... Regnar´e på prästen så droppar´e på klockar´n,  eller hur? (smile)
Elaine

2000-05-01, 23:04
Svar #20

Fredrick Andreasson

Menar du typ att en kusin till mig hade en kusin som har suttit i samma soffa som en brylling till nuvarande kungen? Det var bara ett exempel, men däremot har jag hört att en släkting till mig ägt en eka som Oscar II hade suttit i. Ett annat exempel är isåfall att jag har släkting som blev gift med en ättling till Oscar II om nu detta är något att nämna överhuvudtaget...

2000-05-03, 18:13
Svar #21

Elaine Löfgren

Ja, ungefär så. Jag försökte skoja lite med dej...
Elaine

2000-08-17, 19:19
Svar #22

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Jag söker anorna till prästen Elias Ullström *1720-10-05 i Ransäter, enligt Edestams herdaminne står det att hans föräldrar hette Anders Jansson och Annika Hemmingsson, vet någon något mer om dessa?Elias är min ana 350 och de andra 700 o 701.Elias var gift med Ebba MAria Dejenberg *1728-06-19.Kan han vara släkt med Ullströmssmederna eller har han bara tagit namnet efter Övre Ullerud?
MVH/Marianne

2000-08-17, 20:06
Svar #23

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1244
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:20
    • Visa profil
Hej Marianne. Jag har inga svar, men däremot liksom du några funderingar. Jag har inga större kunskaper om folk från Ransäter så det som följer är bara spånande.
 
En anfader till mig heter Sven Andersson, denne skall enligt mina egna anteckningar vara född 15 september 1726 i Gersby, Ransäter och son till Anders Jonsson och Annika Hemmingsdotter. Sven Andersson hamnar hos hustrun Barbro Nilsdotter i Södra Åmberg, Ransäter. Om dessa är de samma som de hos dig beskrivna ovan vet jag inte.
 
Samt har jag en annan anfader i Ransäter, en Hemming Andersson, bonde i Norra Stendalen, gift med Marit Olofsdotter. Den sistnämnda född 30 januari 1726 i Norra Stensdalen. Var Hemming var ifrån och när han var född är för mig okänt. Men rent namnmässigt och tidsmässigt, skulle denne Hemming ju kunna vara son till Anders Jonsson och Annika Hemmingsdotter.
 
Mvh Marcus.

2000-08-17, 20:09
Svar #24

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1244
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:20
    • Visa profil
Förlåt, den av mig ovan angivna Anders Jonsson skall vara Anders Jansson och ingenting annat, detta enligt mina anteckningar.

2000-08-17, 21:47
Svar #25

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Hej Marcus!
Vad som fick mig lite nyfiken nu är att jag nyss köpt Andreas Piscator och Bengt Piscators anteckningar 1700-1758 Ekshärad(s).En kyrkoherdes vardag av Mats Hellgren.Där står 3/12 1758:Predikade, skriftade och mässade jag i Råda kyrka, under herr Elias Ullströms frånvaro till sin moders begravning i Ransäter...Detta gör ju att det åtmionstone finns ett ung. dödsdatum på denna Annika som kanske kan ge en ledtråd, men jag har inte hunnit sett efter om det finns någon dödbok för denna tid i församlingen.Dina spekulationer är ju intressanta.
MVH/Marianne

2000-08-17, 23:53
Svar #26

Elaine Löfgren

Marianne,
prästen Ullström är inte släkt med smederna Ullström så vitt jag kunnat finna. Jag forskar ju på Ull-/Uddström. I Ransäter fanns under 1800-talet bröderna Jon Ull-/Uddström och Olof Olofsson (Ullström). De är söner av smeden Olof Eliasson i Fryksände (Oleby och Torsby bruk). Denne Olof använde aldrig namnet U. utan det togs av hans söner. De finns ytterligare ett par smedsläkter Ullström, som icke är med varandra släkt.
 
Bland anteckningar från tidigt Ullström-sökande  har jag följade lösa och för mig icke placerbara:
Ur Vigdeboken Ekshärad E:2:
1752 Sept.5
Comminist. Elias Ullström och Jungfru Ebba Maria  
Dejenberg, Wäsby.
1775 Mart
Adj Herr? Nils Wennerstam och Jungfru Elsa Christina Ullström i Södra Wäsby.
1777 April 24
Patron Johan Gustaf Robsahm vid Letafors och Jungfru Anna Helena Ullström på Söd Wäsby.
1783 April 20... vid Ekshammar Råda och Sunnemo Jonas Bjurstedt och Jungfru Lotta Cajsa Ullström.
Vigdebok Grava C:4:
1756 Juni 7
Comminister Elof Wennerbom och Jungfru Maria Christina Ullström.
Vigdebok Sunnemo E:1
1796 Jan 29
Bruksinspectorn Lars Lundqvist och Jungfru Sara Maria Ullström Säterhammar
FöB Sunnemo C:1
1797 Mai 16 Jonas Bjurstedt i Nores
Com. Jonas Bjurstedt och Lotta Cajsa Ullström.
Vitt. Inspectorn Lars Lundqvist på Wårby och Sara Maria Ullström.
Det finns mer text i notiserna, som jag inte vid den tiden klarade att tyda, och jag har ju inte haft anledning att gå tillbaka till texten, eftersom detta inte var mina anor.
Men säkert är flera av Ullströmarna syskon och kanske kan du den vägen hitta föräldrar till Elias Ullström.
Ytterligare, mer än lösa, anteckningar:  
Torstanus Torstani Ullström, präst. f. 165?, fader Torsten N. Falk.
Olof Ullström, tid. Spak.
Jag kan inte förklara vad dessa anteckningar egentligen är för något.
 
En helt annan sak, som inte hör hemma här, men jag vet inte var jag skall hitta dig. Det gäller artikeln i Släkthistoriskt Forum nr 3/00,  Cognomine Zibalon. Jag kom direkt att tänka på Bibeln. I Första Mosebok, 30 kap. berättas om Jakobs söner och i vers 20 föder Lea en son, som får namnet Sebulon. Kan du av den texten klura ut om något passar på din Zibalon. Om Z. var son nr 6 eller barn till hustru nr 1 eller nåt sånt...
mvh Elaine L.

2001-01-15, 01:14
Svar #27

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
I Gersbyn, Ransäter finns på mina anor Bonden Anders Henriksson f. 31/5 1760 Gersbyn och h.h. Kerstin Olsdotter f.7/12 1763 okänt var. Finns det någon som spårat dessa personer bakåt.
M.v.h. Johnny Riert

2001-02-04, 18:44
Svar #28

Utloggad Christina Lööf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 09:11
    • Visa profil
Söker anfäder till min mormors far Nils Larsson född i Blia 1831-03-29 och Död i Smedserud Övre Ullerud 1903-09-25  
Tacksam för svar!
Mvh
Christina Lööf

2001-02-17, 11:52
Svar #29

Utloggad Börje Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2017-12-24, 11:22
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna till Ingrid Nilsdotter, född 1766. Men det framgår inte var i HFL.
Hon gifter sig med Petter Jonsson, f. 1770-10-07 och dom bosätter sig i Rudstorp och får 9 barn.
1826-02-19 avlider hon i Rudstorp/Ransäter.
Tacksam för info.
 
MVH/Börje

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna